اخبار کانون ها

بیانیه کانون وکلای خراسان پیرامون مصوبات مجلس مغایر با استقلال وکالت

وکلاپرس- هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان با انتشار بیانیه ای نسبت مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی مغایر با استقلال وکالت، واکنش نشان دادند.

به گزارش وکلاپرس در یکی از آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص نهاد وکالت، جایگاه نهاد وکالت به زیر مجموعه وزارت اقتصاد تنزل داده شده و کانون های وکلا ملزم به اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی شده اند.

هیات مدیره کانون وکلای خراسان در واکنش به این مصوبه در بیانیه ای، این مصوبه را با اصول قانون اساسی و سایر سیاست های حاکم بر کشور مغایر دانسته و عنوان داشته اند که در صورت تصویب چنین مقرره ای دادرسی منصفانه و حقوق ملت و به تبع آن موقعیت ایران در جامعه جهانی مخدوش و کشور با بحرانی جدید مواجه خواهد شد.

همچنین این کانون به منظور هم اندیشی و تبادل نظر پیرامون راه های برون رفت از مشکلات، از وکلای عضو این کانون درخواست کرده است در جلسه ای گرد هم آمده و به تبادل نظر بپردازند.

بیشتر بخوانید:

متن بیانیه در ادامه آمده است:

بیانیه کانون وکلای دادگستری خراسان پیرامون مصوبات اخیر مغایر با استقلال وکالت

استیفای حقوق شهروندان و صیانت از حق دفاع ملت موکول به حفظ استقلال نهاد وکالت است، بر همین مبناست که امروزه در اعتبار سنجی دادرسی منصفانه کشورها و حکمرانی خوب، بـه وجـود استقلال یـا عـدم استقلال نهاد وکالت از قوای حاکمه توجـه ویژه ای میشود.

خوشبختانه شهروندان ایرانی در سال ۱۳۳۳ با تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، این فرصت را یافتند تا به یکی از لوازم دادرسی منصفانه دسترسی پیدا کنند. بسیاری از مبارزان قبل از انقلاب ۱۳۵۷ از نعمت حضور وکلای مدافع مستقل بهره برده و با تمام وجودشان ضرورت استقلال نهاد وکالت از قوه حاکمه را درک کرده اند. بر این مبنا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار می رفت استقلال نهاد وکالت و کانونهای وکلا به صورتی ویژه مورد توجه قرار گرفته و شکرانه این نعمت بـه جـا آورده شود. ولی باکمال تأسف و تعجب چنین نشد و سوابق تقنینی بیش از چهار دهه گذشته در بسیاری موارد نشان از کفران این نعمت دارد؟!

متأسفانه در یکی از آخرین سلسله مصوبات مجلس شورای اسلامی، شاهد آن هستیم که جایگاه نهاد وکالت به زیر مجموعه قوه مجریه تنزل داده شده و بدین ترتیب با تسلط یافتن قوه مجریه بر نهاد وکالت، ضربه ای دیگـر بـر استقلال نهاد وکالت و حق دفـاع ملت وارد آمده است. از آنجا که مصوبه مزبور با مصالح عالیه کشور و ملت در تضاد است و به نظر میرسد در روند بررسی و تصویب آن به قانون اساسی، اصل تفکیک قوا و سایر اصول مسلم حقوقی و دکترین حقوقی توجه نشده است؛ لذا بیـم آن در صورت تبدیل شدن به قانون نهایی، دادرسی منصفانه و حقوق ملت و به تبع آن موقعیت ایران در جامعه جهانی مخدوش شود و کشور با بحرانی جدید مواجه گردد.

هر چند انتظار میرود مصوبه فوق الذکر با توجه به ایرادات مبنایی و بی شماری که دارد؛ از سوی شورای محترم نگهبان قانون اساسی مورد ایراد واقع شود لیکن واقعیات و شرایط موجود نشان میدهد جامعه حقوقی و نخبگانی کشور به ویژه وکلای دادگستری باید بیش از پیش به هوش باشند و با همه توان علمی و معنوی خویش، از استقلال نهاد وکالت و تأمین حق دفاع ملت حفاظت و حراست نمایند.

در این راستا به منظور بررسی شرایط موجود هم اندیشی و تبادل نظر پیرامون راه های برون رفت از مشکلات عدیده موجود و پیش رو از عموم و کلای دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری خراسان دعوت میشود در روز پنجشنبه مورخ دوم شهریورماه ۱۴۰۲، ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در محل کانون وکلای دادگستری خراسان حضور به هـم رسانند.

به امید روزهای بهتر

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان

 ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان

‫۵ دیدگاه ها

  1. سازمان روانشناسی حق خودشو گرفت زیر بار نرفت
    کانون ک مدعی احقاق حقه حق خودشم نمیتونه احیا کنه و داره زیر چکمه زور له میشه

    1. سازمان روانشناسی هم به زودی درست میشود طرف یک ویزیت رو ۹۰۰ هزار تومن داره جلسه ای میگیره جراح مغز و جراح قلب و عروقش هم ساعتی ۹۰۰ هزار تومن نمیگیره ، یاد گرفته اند بجای خدمت به مردم و جامعه مراجعه کننده را سرکیسه کنند

  2. تشکیل کانون وکلا به این شکل انحصارگر خلاف
    اصل سوم بند نهم
    اصل دهم به صورت ضمنی
    اصل بیست و هشتم
    اصل چهل و سوم بند اول، دوم و پنجم
    اصل چهل و ششم
    همچنین طبق اصل
    ۷۶-مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد
    ۸۴-هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل دخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.
    #انحلال_کانون_وکالت
    جیگر داری بذارش

  3. وکالت وسردفتری میشه مثل مدارک دانشگاهی که به راحتی دردنیای مجازی باپول خرید وفروش میشه،باچندده میلیون یه شخصی که سوادخواندن ونوشتن نداره مدرک لیسانس ،ارشد و…اعطامیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا