نحوه پذیرش شکایت در دادسرای انتظامی قضات

نحوه پذیرش شکایت در دادسرای انتظامی قضات

به موجب ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات شکایت انتظامی باید حاوی نکات ذیل باشد.

۱- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه ،کدپستی ،کدملی و در صورت امکان شماره تلفن ثابت (همراه) شاکی انتظامی

۲- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی (در صورتی که اقامه شکایت از سوی وکیل باشد باید حق شکایت انتظامی در وکالت نامه تصریح شده باشد.)

۳- اعلام شماره پرونده قضائی مورد شکایت

۴- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت

۵- مشخص بودن موارد مورد شکایت کلی) (نباشد یعنی جهات تخلف از مقررات قانونی باید ذکر شود.

۶- پیوست نمودن مستندات مورد شکایت از قبیل تصویر دادنامه برگ اخطاریه یا احضاریه برگ اجرائیه

۷- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء اثر انگشت او

۸- ابطال نمودن تمبر دادرسی مطابق تعرفه خدمات قضایی (مبلغ ۳۰۰/۰۰۰ ریال)

تبصره – در صورتی که شکوائیه فاقد یکی از نکات مزبور باشد بایگانی میشود.

شکایت انتظامی

۱- شکایت انتظامی تأثیری در رأی و تصمیمات متخذه در پرونده اعم از دادسرا یا دادگاه مربوطه ندارد.

۲- شکایت انتظامی از جهات اعاده دادرسی (موضوع ماده ۴۷۴ و ا.د.ک) و همچنین تجویز اعاده دادرسی (موضوع ماده ۴۷۷ ق.آ.دک) محسوب نمی شود.

۳- شکایت انتظامی از جهات رد دادرس به منظور اخذ پرونده از قاضی و ارجاع آن به قاضی دیگر محسوب نمی گردد.

۴- به جرائم کیفری اعم از اهانت و توهین و غیره قضات سراسر کشور در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران (ویژه کارکنان دولت واقع در میدان ارگ رسیدگی میشود.)

۵- سیر مراحل رسیدگی در دادسرای انتظامی قضات محرمانه است.

۶- دادن تصویر از اظهار نظر مقامات دادسرای انتظامی و کیفرخواست به شاکی انتظامی ممنوع است. (موضوع ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی)

۷- شاکی انتظامی میتواند شکایت انتظامی را مطابق ماده ۲۳ قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستری مربوط نیز تحویل و یا از طریق پست سفارشی با رعایت ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی به آدرس این دادسرا ارسال کند.

۸- پس از یک ماه شماره پرونده ثبت شکایت انتظامی از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی می گردد.

آدرس: تهران خیابان خیام روبروی پارک شهر کاخ دادگستری، دادسرای انتظامی قضات

تلفن تماس: ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۰۸ و ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۹۷

خروج از نسخه موبایل