اخبار بین المللی

سوءقصد و حمله شدید به یک وکیل و روزنامه‌نگار برجسته روس در چچن

وکلاپرس– افراد مسلح نقابدار صبح سه‌شنبه ۱۳ تیر به یک وکیل و یک روزنامه‌نگار زن برجسته روس در منطقه چچن حمله کردند.

به گزارش وکلاپرس، یلنا میلاشینا، روزنامه‌نگار معروف روزنامه «نوایا گازتا»، به همراه الکساندر نموف، وکیل، با خودرو از یک فرودگاه محلی به گروزنی، پایتخت چچن در حال سفر بودند که از سوی افراد مسلح‌ مورد حمله شدید قرار گرفته و به شدت مجروح شدند.

 بنا بر این گزارش،  مهاجمان ابتدا خودروی حامل وکیل و روزنامه‌نگار زن روس را متوقف کرده و سپس به سوی آنان حمله‌ور شده‌اند.

سفر به چچن برای حضور در دادگاه

میلاشینا و نموف که هر دو قصد داشتند در جلسه دادگاه در مورد زنی که فکر می‌کردند به دلایل سیاسی ناعادلانه مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، شرکت کنند، اکنون به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستانی در منطقه به‌سر می‌برند و ممکن است مجبور شوند برای ادامه روند درمان به مسکو منتقل شوند.

 میلاشینا، در حالی که روی تخت بیمارستانی در گروزنی دراز کشیده بود، به منصور سولتایف، یک مقام حقوق بشر چچنی گفت:«این یک آدم‌ربایی کلاسیک بود. آنها[راننده] ما را از ماشینش بیرون انداختند و سوار خودرو شدند، سرمان را خم کردند، دست‌هایمان را بستند و اسلحه را روی سرمان گذاشتند.»

بیشتر بخوانید:

میلاشینا، سال‌هاست که عمر خود را صرف تحقیق در مورد موارد نقض حقوق بشر در چچن کرده است. او قبلاً تهدیدهای زیادی از جمله سوءقصد به جان خود را دریافت کرده بود.

ضرب و شتم و تهدید قبل از جلسه دادگاه

«مموریال»، یک گروه حقوق بشری که فعالیت آن در روسیه غیرقانونی اعلام شده است، گفت که میلاشینا و نموف «به طرز وحشیانه‌ای لگد خورده‌اند، از جمله به صورت آنها لگد زده و آنها را تهدید به مرگ کرده‌اند.»

مموریال با انتشار بیانیه‌ای در کانال «تلگرام» خود خاطرنشان کرد: «هنگام ضرب و شتم به آنها گفته شده که [قبلاً] به شما اخطار داده‌ایم از اینجا بروید و چیزی ننویسید.»

گروه حقوقی «علیه شکنجه» نیز گفت که «نموف، وکیلی که میلاشینا را همراهی می‌کرد، از ناحیه پا مورد اصابت چاقو قرار گرفته است.»

یلنا میلاشینا، روزنامه‌نگار و الکساندر نموف، وکیل
یلنا میلاشینا، روزنامه‌نگار معروف روزنامه «نوایا گازتا»، به همراه الکساندر نموف، وکیل

دستور پیگیری توسط پوتین

با این حال، کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد آنچه که آن را «یک حمله بسیار جدی» خواند، مطلع شده و دستور بررسی داده است.

بیشتر بخوانید:

در واکنش به این حمله وحشیانه، برخی از قانون‌گذاران و مقامات روس در مسکو نیز این حمله را محکوم کردند و خواستار تحقیقات شدند. همچنین تاتیانا موسکالکووا، کمیسر حقوق بشر روسیه خواستار مجازات عاملان این حمله شد.

 رهبر چچن: چنین اتهاماتی توسط بدخواهان مطرح می‌شود

رمضان قدیروف، رهبر چچن، یکی از متحدان نزدیک پوتین نیز در تلگرام نوشت: «ما موضوع را حل خواهیم کرد. من به سرویس‌های ذی‌صلاح دستور داده‌ام که تمام تلاش خود را برای شناسایی مهاجمان انجام دهند.»

قدیروف نقض حقوق بشر در چچن را رد می‌کند و می‌گوید که چنین اتهاماتی توسط بدخواهانی مطرح می‌شود که سعی در بدنام کردن چچن و مقامات آن دارند.

منبع: العربیه فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا