اخبار بین المللیویژه

طالبان وکلای افغانستان را ملزم به شرکت مجدد در آزمون وکالت کرده است

درخواست نشست مطبوعاتی برای بازگرداندن استقلال وکلای افغانستان

وکلاپرس- رئیس انجمن مستقل وکلای مدافع ولایت فاریاب افغانستان از طالبان درخواست کرد، نشست مطبوعاتی برای بازگرداندن استقلال وکلا برگزار کنند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از باشگاه خبرنگاران، جوان محمد ظاهر سرکار رئیس انجمن مستقل وکلای مدافع ولایت فاریاب افغانستان در واکنش به ادغام انجمن وکلای مستقل افغانستان به وزارت عدلیه این کشور، درخواست برگزاری نشست مطبوعاتی برای تبیین ضرورت استقلال وکلای مدافع کرد.

سرکار  گفت: طالبان پس از روی کار آمدن در افغانستان نتوانستند عرصه خدمات وکلای مدافع را تشخیص دهند و درک کنند که چرا آن ها مستقل هستند و باید مستقل باشند و این انجمن را به وزارت عدلیه ادغام کردند. باید قبل از این اقدام اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل می کردند زیرا با این اقدام بیش از هفت هزار وکیل مدافع در افغانستان دچار سرنوشت نامشخصی شده اند.

ادغام انجمن وکلا به وزارت عدلیه از سوی طالبان منطقی نیست

عضو انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان افزود: ادغام انجمن وکلا به وزارت عدلیه از سوی طالبان منطقی نیست و باعث تضییع حقوق متهمین می شود.

بیشتر بخوانید:

سرکار گفت: در افغانستان کسانی که فارغ التحصیل دانشکده حقوق و شرعیات باشند باید آزمون وکالت را سپری کنند و در صورتی که پذیرفته شدند باید شش ماه دوره تکمیلی وکالت را بگذرانند تا بتوانند جواز وکالت بگیرند و در حال حاضر در سطح این کشور بیش از هفت هزار وکیل مدافع با گذراندن این شرایط فعالیت دارند. انجمن وکلای مدافع افغانستان هم یک انجمن کاملا مستقل است و عواید آن هم از ناحیه خود وکلا تامین می شود و طی بیش از ده سال فعالیت هیچ دریافت کمکی از دولت افغانستان و منابع خارجی نداشته است.

مبلغ ۸۸۰۰ افغانی برای تمدید جواز وکالت در افغانستان

سرکار گفت هر وکیل مدافع مکلف است سالانه مبلغ ۸۸۰۰ افغانی برای تمدید جواز خود پرداخت کند و احتمالا طالبان فکر کرده اند که این عواید به جیب انجمن یا اشخاص می رود که چنین نیست، این مبلغ به حساب بانکی انجمن وکلای مدافع افغانستان واریز می شود و همه ساله گزارش مصارف آن اعلام می شود، این انجمن در پنج حوزه تشکیلات و در تمام ۳۴ ولایت نمایندگی دارد.

ضرورت استقلال وکلای مدافع

سرکار گفت: دلیل تصمیم انجمن وکلای مدافع افغانستان برای برگزاری نشست مطبوعاتی اعلام درخواست برای بازگرداندن استقلال به این وکلا و تشریح ضرورت آن است. طالبان چند ماه قبل اجازه برگزاری نشست رسانه ای در این زمینه ندادند اما دوباره قرار شد این نشست برگزار شود.

محمد ظاهر سرکار ادامه داد: این نشست برای توضیح این مساله و ضرورت استقلال وکلای مدافع به منظور دفاع دقیق از حقوق متهمین تنظیم شد.

بیشتر بخوانید:

سرکار گفت: ضرورت استقلال وکلای مدافع به این خاطر است که اگر مثلا شخصی متهم به غصب زمین دولتی باشد و وکیل مدافعی که به وی اختصاص داده شده هم وکیل دولتی باشد در این صورت امکان پیشبرد دعوی وجود ندارد و ممکن است حقوق افراد ضایع شود. یا اگر کسی متهم به ارتکاب جرمی دیگر باشد، دادستان یا مدعی العموم طبعا طرف دولت یا سیستم است و اگر وکیل متهم هم دولتی باشد امکان در نظر گرفته شدن حقوق متهم کاهش می یابد.

طالبان باید این موضوع را دوباره بررسی کنند و استقلال آن ها را بازگردانند

سرکار گفت به این لحاظ انجمن وکلای مدافع افغانستان به دنبال آن است که صدای خود را از طریق مطبوعات و رسانه ها به جهان برساند و استقلال خود را دوباره کسب کند، طالبان هم باید این موضوع را دوباره بررسی کنند و استقلال آن ها را بازگردانند.

این وکیل مدافع افغان در رابطه با شرایط استفاده زندانیان در افغانستان از وکلای مدافع هم گفت: در حال حاضر زندانیان برای استفاده از وکلای مدافع به هیچ عنوان شرایط مناسبی ندارند و یک درصد از زندانیان هم وکیل مدافع ندارند و طالبان طبق مقررات خود عمل می کنند.

طالبان وکلای مدافع افغانستان را اصلا به رسمیت نمی شناسند

سرکار گفت: طالبان وکلای مدافع افغانستان را اصلا به رسمیت نمی شناسند و می گویند وکلای مدافع که قبلا جواز فعالیت داشته اند باید مجددا آزمون بدهند و جواز فعالیت خود را از طالبان بگیرند، اما اخذ آزمون مجدد از وکلای مدافع که سال ها سابقه کار دارند برای آن ها توهین آمیز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا