یادداشت

نهاد وکالت و چالش تفاهم نامه‌های تشریفاتی

یادداشت دکتر علیرضا آذربایجانی

وکلاپرس- دکتر علیرضا آذربایجانی عضو کانون وکلای مرکز در یادداشتی به نقد منعقد کردن تفاهم نامه  توسط کانون های وکلا با دستگاه های اجرایی  و نهاد های مختلف پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس دکتر آذربایجانی که سابقه چند دوره عضویت در هیات مدیره کانون وکلای مرکز را دارد، معتقد ایت این تفاهم نامه ها که در هر دوره از هیات مدیره با نهاد های مختلف منعقد میشود، صرفا تشریفاتی است و آثار اجرایی ندارد.

این وکیل دادگشتری نوشته است: این تفاهم نامه ها در سه دهه گذشته در تقویت ارتباط عملی با قوا و سایر نهادها مفید نبوده و مشکلی را از نهاد وکالت و یا برای وکلا و کار آموزان حل نکرده است!

بیشتر بخوانید:

مشروح این یادداشت را در ادامه مشاهده می کنید:

 نهاد وکالت و چالش تفاهم نامه های تشر یفاتی

توجه: سوء تفاهم برای هیات مدیره و کانون خاصی ایجاد نشود، انتقاد جدی به خودم نیز که در بعضی از دوره ها ی هیات مدیره کانون مرکز حضور داشتم و نتوانستم به دلیل غلبه عرف حرفه ای ( و البته مورد انتقاد)، کمکی به حل این چالش بکنم هست.

اما نکته: مرسوم است که در کانونهای وکلا در هر دوره و خصوصا” با تغییر هیات مدیره ها وظاهرا بر اساس اهداف مشترک ولی در واقع و اکثر موارد به دلیل ارتباط شخصی، مسئولین یکی از نهادها با هیات مدیره وقت، تفاهم نامه همکاری در خصوص انجام امور مشترک و مرتبط بین کانون و ارگان و یا نهادخاص منعقد می گردد.

اینجانب با استقراء تفصیلی و به عنوان یک چالش متذکر می‌گردم اکثر قریب به اتفاق این توافقنامه ها در طول دوران فعالیت کانونها و بدون اینکه منجر به انعقاد توافقنامه صریحی گردد، صرفا” تشریفاتی و بدون آثار اجرایی و خنثی مطلق است .

اصولا” متکفلی برای اجرا و نظارت و پیگیری آن تعیین نشده است. هرگز کار گروهی حتی از جهات کمی نسبت به شناسایی تعداد و عنوان تفاهم نامه های قبلی دوره های قبل اقدام نکرده و علل عدم اجرا و موانع آن توسط بازرسین کانونها بررسی نشده است . به عبارتی دیگر با تغییر هر دوره، اصولا” تفاهم نامه های تشر یفاتی قبلی به بایگانی کانونها منتقل شده تا در دوره جدید، مراسمی برگزارو امضا و تبادل متنی همراه با عکسهایی والبته پذیرایی و گفتگوهای غیر رسمی و دوستانه ای صورت گیرد. حتی یک مورد و قدر متیقن در کانون وکلای مرکز، که بیشترین ارتباط را با آن داشتم، تفاهم نامه های معتنابه سه دهه گذشته در تقویت ارتباط عملی با قوا و سایر نهادها مفید نبوده و مشکلی را از نهاد وکالت و یا برای وکلا و کار آموزان حل نکرده است . باز هم باید گفت از ماست که بر ماست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا