دیدگاه

انتقاد نائب رئیس کانون وکلای مازندران از اصلاحیه مقررات دوره کارآموزی در شورای اجرایی اسکودا

وکلاپرس _ نائب رئیس کانون وکلای مازندران ضمن انتقاد از مصوبه شورای اجرایی اسکودا پیرامون مقررات دوره کارآموزی، اصلاحات پیشنهادی را خلاف ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری دانست.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس تصمیمات شورای اجرایی اسکودا، مقرر شده است محورهای پیشنهادی کانون های وکلای دادگستری در خصوص اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرائی لایحه استقلال، امروز مورخ ۱۴ بهمن ماه به قوه قضائیه ارائه شود.

بیشتر بخوانید:

شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ ۱۲ و ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

طبق متن صورتجلسه منتشر شده، یکی از دستورات این جلسه اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ بوده است. از جمله تغییرات در ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال، تعیین زمان مرحله اول کارآموزی به مدت سه ماه، ادغام مراحل دوم و سوم به مدت دوازده ماه، کاهش مدت حضور در محاکم به یک روز در هفته از آغاز مرحله دوم، اجازه وکالت و فعال شدن CMS کارآموزان از آغاز مرحله دوم تحت نظر وکیل سرپرست، بوده است.

مجید داوودی (نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مازندران) در صفحه اینستاگرام خود دیدگاهش را نسبت به مصوبه شورای اجرایی اسکودا پیرامون مقررات دوره کارآموزی نوشت:

شورای اجرایی اسکودا اصلاح ماده ۵۴ لایحه استقلال کانون وکلا را به تصویب رساند

شورای اجرایی اسکودا پس از کش و قوس های بسیار و پیرو درخواست برخی از کانون ها و کارآموزان وکالت، اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را به تصویب رساند و مقرر شد جهت تصویب به قوه قضاییه ارسال شود.

اما چند نکته در خصوص متن منتشره این اصلاحیه قابل توجه است:

متن کامل این ماده پس از اصلاح چیست؟

۱- برخلاف ادعای صورت گرفته متن منتشره متضمن جزییات اصلاح مد نظر کانون ها نیست. همچنین معلوم نیست متن کامل این ماده پس از اصلاح چیست؟ آنچه منتشر شده متضمن کلیات مصوبه است تا جزییات آن. ( دریغ از اطلاع رسانی درست )

این اصلاحات خلاف تبصره ۳ ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری است

۲- هر چند اصلاحات پیشنهادی نسبت به وضعیت فعلی این ماده، اقدامی در خور توجه و‌ مثبت است اما متاسفانه این اصلاحات، همانند اقدام اولیه کانون ها در تنظیم این ماده، خلاف تبصره ۳ ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب سال ۱۳۷۶ محسوب می شود.

لذا انتظار می رفت، تنظیم کنندگان محترم، در اصلاح این ماده، قانون را هم مورد توجه خود قرار می دادند تا در چرخه تکرار همان اشتباه گرفتار نشوند.

افزایش مرحله اول کارآموزی منطقی نیست

۳- در تکمیل این نکته باید افزود؛ هیچ منطقی توجیه کننده افزایش مرحله اول کارآموزی از ۲ ماه به ۳ ماه نیست. لذا به نظر می رسد تغییر این مدت صرفا برای خالی نبودن عریضه بوده است.

چه ضر‌ورتی بر وجود مرحله اول کارآموزی با آزمون پایانی آن وجود داشت؟!

۴- با تصویب استفساریه قانون تسهیل، که چند روز آینده در مجلس تکلیف آن معلوم می شود اساسا مرحله بندی کارآموزی به ویژه مرحله اول آن منتفی می شود و به تبع آن آزمون پایانی این مرحله از بین می رود.

پس چه ضر‌ورتی بر وجود مرحله اول با آزمون پایانی آن وجود داشت؟! ضمن این که پیش بینی این مرحله (همانطور که گفته شد) مغایر قانون هم بوده است.

در تدوین و تنظیم مقررات، آینده نگری و توجه به همه امور، شرطی ضروری است لذا انتظار می رفت نمایندگان شورای اجرایی اسکودا به این موضوع هم توجه می کردند.

نکته پایانی

نکته پایانی: تاسف آور است جمعی از وکلای با سابقه دور هم جمع می شوند اما اکثر آنها از تنظیم یک مقرره که مغایر قانون نباشد هم، عاجز و ناتوان هستند.

به همین جهت این پرسش از تنظیم کنندگان این اصلاحیه مطرح می شود؛ حال که به اصلاح آیین نامه اقدام نمودید چرا آن را منطبق با قانون، تنظیم نکردید ؟ چرا باز هم کارآموزان را از یک حق قانونی یعنی برخورداری از وکیل سرپرست و قبول پرونده از همان ابتدای کارآموزی محروم نمودید؟!

پ.ن: حسب اطلاع، نمایندگان محترم برخی از کانون ها از جمله کانون مازندران با افزایش مدت مرحله نخست موافق نبودند و نماینده کانون مازندران از جمله نمایندگان پیگیر اصلاحیه بوده اند.

بیشتر بخوانید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. انشاالله روزی وکلای جوان قانون باز نشستگی اجباری برای این ظالمها را تصویب خواهند کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا