اخبار کانون ها

کانون های وکلا به شدیدترین شکل ممکن با وکالت تضمینی برخورد می کنند

وکلاپرس ـ رییس کانون وکلای مرکز درباره موضع گیری کانون های وکلا در برخورد با پدیده وکالت تضمینی گفت: کانون وکلا به شدیدترین شکل ممکن با وکالت تضمینی برخورد می کند.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جلیل مالکی در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا درباره وکالت‌ تضمینی گفت: از زاویه دید کانون وکلای دادگستری نه تنها وکالت تضمینی پذیرفته شده نیست بلکه تخلف است و سیاست ما برخورد جدی با وکالت تضمینی به هر شکلی که وجود داشته باشد، است اما اینکه در تریبون‌های عمومی به نحوی اعلام شود که وکلای تضمینی وجود دارند و القای شبه شود که این افراد در زیر مجموعه کانون‌های وکلای دادگستری وجود دارند، جفا به کانون‌ وکلای دادگستری است؛ زیرا آنها همیشه و به شدیدترین شکل ممکن با این پدیده مقابله کرده و مطمئنا اگر در آینده هم مصادیقی از آن گزارش شود، بدون اغماض رسیدگی و مقابله خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: تاکید رییس قوه قضاییه بر برخورد با وکالت تضمینی

وی ادامه داد: اساسا وکالت تضمینی یعنی وکالت توام با شرط نتیجه که در مقررات وکالت، تخلف انتظامی درجه چهار تلقی می‌شود. اگر وکیلی پرونده‌ای را به نحو تضمینی قبول کند از یکی از این دو حالت خارج نیست؛ یا بدون اینکه اختیاری در اخذ نتیجه داشته باشد قصد فریب و اغوای موکل را دارد یا یک سر تضمین به اشخاصی در مراجع تصمیم گیرنده در دستگاه قضا وصل است که در هر دو صورت این اقدام برخلاف عدالت قضایی است و هر دو نهاد وکالت و قضاوت باید با هماهنگی هم به مقابله با آن بپردازند.

مالکی خاطرنشان کرد: پیش از این هم اگر تخلفی از سوی مردم یا مراجع نظارتی به دادسرا یا دادگاه انتظامی وکلا گزارش شده بلافاصله مطابق مقررات به این تخلفات رسیدگی شده است.

بیشتر بخوانید: وزیر دادگستری : در خصوص خود انتظامی سختگیرانه کانون وکلا شهادت می دهم

وی با اشاره به فعالیت موسسات غیرمجاز حقوقی افزود: متاسفانه به دلیل هرج و مرجی که در سنوات گذشته در اعطای مجوز موسسات حقوقی به اشخاص غیر وکیل به وجود آمده، شاهد فعالیت گسترده موسسات حقوقی هستیم که حتی ممکن است بسیاری از آنها توسط افراد غیرحقوقی تاسیس شده باشند و هیچ نظارتی هم بر فعالیت آنها وجود ندارد.

مالکی اضافه کرد: به  نظر می‌رسد مقامات محترم قضایی که وکالت تضمینی را مطرح می کنند باید منشا این پدیده را بررسی کنند تا ببینند که آیا وکالت تضمینی در نهادهای رسمی مانند کانون های وکلای دادگستری اتفاق می افتد یا در زیرمجموعه نهادهای دیگر بالاخص موسسات حقوقی که بدون اخذ نظر کانون‌های وکلا ثبت و تاسیس شده اند.

منبع: ایرنا

بیشتر بخوانید: تخلفات انتظامی وکلای دادگستری و مجازات‌های قانونی آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا