اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

قانون استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد

وکلاپرس- محمدباقر قالیباف «قانون استفساریه چند ماده از قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار» را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس مصوبه دوم شهریور ماه مجلس، نمره تراز، معیار تعیین حد نصاب پذیرش آزمون‌های سردفتری، کارشناسی رسمی و وکالت قرار می‌گیرد.

گفتنی‌ست این قانون برای لازم‌الاجرا شدن می‌بایست در روزنامه رسمی نیز منتشر شود.

بیشتر بخوانید:

در این استفساریه آمده است:

آیا منظور از عبارت «امتیاز میانگین نمرات» در مواد (۳) ، (۴) و (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب  ۲۴/  ۱۲/ ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، میانگین وزنی نمرات تراز شده، مطابق شاخص های آماری در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می شود، است؟‬

در پاسخ سوال استفساریه آمده است: بله، منظور از عبارت «امتیاز میانگین نمرات» در مواد (۳) ، (۴) و (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲۴/ ۱۲/ ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، میانگین وزنی نمرات تراز شده، مطابق شاخص های آماری در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می شود، است.

‫۷ دیدگاه ها

  1. به سلامتی
    به این ترتیب ازمون دومی امسال نداریم.
    مگر تغییر نظر مرکز به عدم اعمال قانون تحصیل در این ازمون یا دستور موقت دیوان و…. حتی اگر چند نفر اعتراض به دیوان داشته باشند قرار و حکم مذکور صادر می گردد

    مطابق متن قانون که گفته طی مراحل مقتضی، نوبت روانشناسی، احکام،تحقیقات محلی و استعلامات و روانشناسی و…. میرسه که نظریه اداره حقوقی هم اخیرا در این خصوص اعلام شده است.

    1. این آزمون فوق العاده بود که توسط مرکز وکلای قوه قضائیه به عنوان یکی از دو نهاد مرتبط با موضوع وکالت، برای جبران کم کاری سال قبل برگزار شد و آزمون عادی نوبت امسال یعنی نوبت ۱۴۰۱ هم برگزار خواهد شد.

      استفساریه در مجلس محترم شورای اسلامی برای اعلام روش نتایج همین آزمون فوق العاده تصویب گردید و مبرهن است که شامل خود همین آزمون فوق العاده می شود و البته کل آزمونهای بعدی نیز همانند همین آزمون فوق العاده از قانون تسهیل باید تبعیت کنند.

      از سال آینده انشالله آزمونها مطابق قانون تسهیل به صورت منظم برگزار خواهد شد که دیگر نیاز به آزمون فوق العاده نباشد.

      روش آزمون گرفتن و روش مدیریت قبول شدگان نیز همه و بلا استثنا مطابق با قانون تسهیل است و روش‌ها و قواعد سنوات قبل اگر متناقض با قانون تسهیل باشند، همگی منسوخ می باشند و قابلیت اجرایی ندارند.

      به عنوان یک عضو بسیار خرد در جامعه حقوقی آرزومندم که همه به جایگاه قانونگذار احترام بگذاریم و به اصل قانونی بودن در همه ارکان پایبند باشیم.

  2. سلام
    کدام کم کاری
    خیلی هم پرکاری بود
    حق با دوست عزیز هست، ما در قانون تسهیل موضوعی به عنوان فوق العاده نداریم.وفتی مقرر شد طرح تسهیل اجرایی شود. که شد
    انشاالله آزمون سال بعد.

  3. با سلام
    قانونی هست که مجلس تصویب کرده وشورای محترم نگهبان نیز آن را تاییدنموده است. حال رئیس محترم مجلس نیز جهت ابلاغ به دولت اعلان فرمود. دیگه چونه زدن سر این قضایا معنی ومفهوم نداره. رشته حقوق مثل بسیاری رشته ها کاربردی است یک وکیل باید کاربلد باشد وبتواند از پس مسایل ومشکلات مطروحه موکلش برآید واین مهم با اتمام کارآموزی وتجربه محقق می گردد.

  4. با سلام
    نمیدانم بعضی ها چرا اینقدر نارحت هستند و میگویند نهاد وکالت داره تضعیف میشه وخدای نکرده بی سواد وارد این حرف می شوند. ازمیان ۷۰ هزار متقاضی داوطلب آزمون وکالت بالغ برنیمی ازایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد ودکتری هستند. شما برو سواد خودتو بالا ببر فکر دیگران نباش ونگران نباش. شما نگران چیز دیگرید همان جیب مبارک شما.

  5. سلام جناب علی اقای محترم
    کاش این حرف را نمیزدید
    میگویید دکتری دارند بعد از یه ازمون چندین سال نمیتوانید یک نمره ۵۰ درصدی بگیرید.
    بیشتر ابروی فارغ التحصیلان حقوق را نبرید
    دیگه وضعیت ورود و تحصیل در دانشگاه مشخص هست.
    چه همه وکیل شوند چه نشوند تاثیری در جیب کسی ندارد. فقط شما با اقرار به عدم توانایی ابروی بقیه را بردید این همه قبولیها که سالهای مختلف بود از کره مریخ نیامدند و… زحمت کشیدند.
    اگر نظارت قوی بود فارغ التحصیل شدن این افراد حتی از مقطع کارشناسی صورت نمیپذیرفت

  6. تبعات اجرای این قانون سال ها بعد حقوق کشور به ویژه عرصه وکالت و سردفتری نابود میکنه
    تصور کنید در یک خیابان ۱۰ دفتر وکالت وجود داره
    به نظر شما مردم چطور میتونن فرق وکیل با سواد و بی سواد تشخیص بدن
    این ظلم بزرگی بود برای نخبگان حقوق کشور که در ازمون قبول میشن
    و هدیه بزرگی هم محسوب میشه برای پخمه ها که سال های متوالی پشت ازمون موندن
    واقعا تاسف تاسف تاسف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا