مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور ایران شد

وکلاپرس- سخنگوی ستاد انتخابات کشور، گزارش نهایی شمارش آراء ماخوذه مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد و طبق آن مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور ایران شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، با پایان فرآیند اخذ رای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در شامگاه جمعه و پس از شمارش و تجمیع کل آرا، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور صبح امروز شنبه در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد حاضر شد و گزارش پایانی از نتایج شمارش آراء را ارائه کرد.

تعداد کل آراء ماخوذه شمارش و تجمیع شده             ۳۰۵۳۰۱۵۷ رای

آرای آقای مسعود پزشکیان                                   ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای

آرای آقای سعید جلیلی                                         ۱۳۵۳۸۱۷۹ رای

درصد مشارکت:                                                        ۴۹.۸

بر همین اساس، آقای مسعود پزشکیان به عنوان منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، معرفی شد.

مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گذشته ( هشتم تیرماه ۱۴۰۳) برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

وی پیشتر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود.

در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع هاشمی رفسنجانی از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

ویدیوی توضیحات سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص نتایج چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور

زندگی نامه دکتر مسعود پزشکیان

تولد و دوران پیش از دانشگاه

مسعود پزشکیان، در ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ در خانواده ای مذهبی، در شهر مهاباد دیده به جهان گشود. مدرسه را در مهاباد تمام کرد و برای ادامه تحصیل به هنرستان کشاورزی در ارومیه رفت و در رشته صنایع غذایی، دیپلم گرفت. در ۱۳۵۲ به عنوان سپاهی ترویج به شهر مرزی زابل از توابع استان سیستان و بلوچستان اعزام و مشغول خدمت سربازی شد. در شهر زابل با برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان شهر، آنها را مجذوب خود ساخت و با کمک همین جوانان، مسجدی ساخت و به کار فرهنگی پرداخت و در ارشاد آنان همت گماشت.

وقایع و تجربیات دوران سربازی، تاثیر به سزایی در مسیر زندگی او داشت. پس از اتمام دوران سربازی، تصمیم گرفت که پزشک شود. با تلاش و پشت کاری که داشت، در ۱۳۵۴ دیپلم طبیعی گرفت و سپس در سال ۱۳۵۵ از رشته پزشکی شهر تبریز قبول شد.

دریافت فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران

دکتر پزشکیان پس از اتمام دوره پزشکی عمومی در سال ۶۴، مدتی به عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی تدریس کرد. اما این روال طولی نپایید و ادامه تحصیل را به تدریس ترجیح داد. به نحوی که اوقاتی را که از جبهه و جنگ فراغت می‌یافت به تحصیل و مطالعه اختصاص می‌داد. تا اینکه جنگ تمام شد. دو سال پس از اتمام جنگ، یعنی در سال ۱۳۶۹، پزشکیان مدرک تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه تبریز کسب کرد و بلافاصله دوره فوق تخصص را شروع کرد. در سال ۱۳۷۲ با مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فارغ التحصیل شد و در بیمارستان شهید مدنی تبریز به خدمت حرفه‌ای و علمی مشغول شد.

ریاست دانشگاه تا وزارت بهداشت

پزشکیان پس از مدتی فعالیت علمی در بیمارستان قلب شهید مدنی، ریاست بیمارستان را عهده دار شد. تا اینکه در سال ۱۳۷۳، از طرف دکتر علیرضا مرندی، وزیر وقت بهداشت و درمان دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به ریاستِ دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد. در دوران شش ساله‌ی ریاست دانشگاه (از ۷۳ تا ۷۹)، خدمات ارزنده‌ای انجام داد

فعالیت های اثربخش دکتر پزشکیان در دوره ریاست دانشگاه علوم پزشکی و انعکاس آن در سطح ملی و بین المللی، استان آذربایجان شرقی و تبریز را در کانون توجه سیاستگذاران، نخبگان و متخصصان بخش سلامت و سایر بخش ها قرار داد. به طوری که مسوولین ارشد وزارت بهداشت، حوزه های سیاستگذاری و تصمیم سازی در سایر بخش ها (مجلس، معاونین رئیس جمهوری)، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و مدیرکل وقت آن سازمان با حضور در استان از نزدیک دست آوردهای حاصل شده را مورد توجه و بررسی قراردادند و اکثراً خواستار گسترش و تعمیم این دستاوردها در سطح ملی شدند.

دکتر فرهادی وزیر بهداشت و درمان در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، در اواخر دوران وزارت خود از دکتر پزشکیان دعوت کرد که به عنوان معاون سلامت به تهران برود. به این ترتیب دکتر پزشکیان عازم تهران شد و شش ماه معاونت سلامت وزارت بهداشت را بر عهده داشت. نهایتا در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی، با توجه به درایت، کارآیی و شایستگی های علمی و مدیریتی و همچنین تعهد و اخلاص توسط ریاست محترم جمهوری جهت تصدی مقام وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.

وی در دوره های هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز در مجلس شورای اسلامی حضور داشت و از حوزه  اسکو آذربایجان شرقی موفق به راهیابی به مجلس شده بود.

خروج از نسخه موبایل