قوانین و مقررات وکالت

نظامات کانون وکلای استان چهار محال و بختیاری

متن نظامات کانون وکلای دادگستری استان چهار محال و بختیاری

از آنجا که تعیین مصادیق نظامات باستناد ماده ۷۷ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانونهای وکلا و ماده ۱ لایحه استقلال کانون وکلا بر عهده کانونها گذاشته شده است مقررات ذیل به عنوان نظامات کانون وکلای چهار محال و بختیاری وضع و تخلف از آن باستناد ماده فوق الذکر مستوجب تعقیب انتظامی است

۱- کلیه مصوبات هیئت مدیره در تعیین نظامات لازم الاجراست و تخلف از آن مستوجب تعقیب انتظامی و مجازات درجه یک و دو می باشد که از طریق رئیس کانون مستقلاً یا به پیشنهاد دادستان انتظامی کانون تعیین و اجرا می شود و اختیار رئیس کانون مانع صلاحیت دادگاه برای تعیین مجازات درجه یک و دو نخواهد شد.

۲- اعضاء هیئت مدیره کانون و نیز اعضاء کمیسیونها و ارکان کانون نباید از سمت با عنوان عضویت خود برای پیشبرد امور وکالتی یا اداری خود استفاده نمایند.

۳- وکلا مؤظفند در سربرگ تابلو و کارت ویزیت خود فقط از عنوان وکیل دادگستری با قید پایه وکالت استفاده کنند. درج تخصصهای حقوقی در تابلو و کارت ویزیت وکلا منوط به ارائه مدارک مثبته به کانون وکلا است و اجازه قانون می باشد.

تبصره: درج سوابق شغلی نظیر قاضی سابق یا بازنشسته یا مشاور حقوقی ادارات، سازمان ها و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز استفاده از القاب و عناوین نظیر استاد و مدرس دانشگاه جز در خصوص اعضای هیئت علمی دانشگاه و نیز استفاده از عنوان دکترای غیر مرتبط با رشته حقوق ممنوع است.

۴- استفاده از عنوان ” مشاور حقوقی ” در سربرگ یا تابلو برای وکلای که سابقه وکالت آنان کمتر از پنج سال است ممنوع می باشد.

۵- وکلا نمی توانند به عنوان نماینده حقوقی ادارات دولتی در دادگاه حاضر شوند.

۶- تبلیغات غیر متعارف وکلا و کار آموزان از هر طریق اعم از نشر آگهی در جراید یا سایت و اینترنت و نیز پخش کارت ویزیت و تراکت، بازاریابی و ایجاب پیشنهاد کار به موکل، شعار های مبالغه آمیز و برخورد تجاری با وکالت ممنوع است

۷- وکلا و کار آموزان در مراجعه به مراکز رسمی و قضایی و کانون و جلسات سخنرانی ملزم به استفاده از پوشش مناسب ( آقایان کت و شلوار و خانمها لباس مناسب و پوشیده ) می باشند.

۸- کار آموزان از تأسیس دفتر به صورت مستقل از وکیل سرپرست خود ممنوع هستند.

۹- وکلای سرپرست نباید به طرفیت موکل کار آموز خود قبول وکالت کنند و نیز نمی توانند و کالت یک کار آموز خود به طرفیت کار آموز دیگر خود را تأیید و امضاء نمایند.

١٠- موافقت و امضاء الکترونیک کار آموز قبل از تکمیل و امضاء موکل، توسط وکیل سرپرست ممنوع است . وکیل سرپرست باید مطابق مقررات مربوط پس از بررسی دقیق موضوع نسبت به امضاء وکالتنامه کار آموز اقدام نماید.

۱۱ – تشکیل مؤسسه حقوقی، منوط به اخذ موافقت کانون و ثبت آن مطابق مقررات در اداره ثبت شرکت ها و دفتر کانون است و استفاده از عنوان مؤسسه حقوقی، بدون رعایت این ماده ممنوع است.

۱۲ – وکلا و کار آموزان موظف به تمدید پروانه میباشند

۱۳ – کارآموزانی که در اختبار پذیرفته می شوند مکلف به حضور در مراسم تحلیف بوده و باید حداکثر ظرف یکماه پس از ادای سوگند نسبت به دریافت پروانه پایه یک اقدام نمایند.

١۴ – داشتن پروانه وکالت یا کار آموزی از مرکز مشاوران قوه قضائیه همزمان با داشتن پروانه از کانون وکلا و یا از دو کانون وکلا ممنوع و تخلف محسوب می گردد.

١۵ – وکلا و کار آموزان مسئول صحت اظهارات و اعلامات خود به کانون هستند و مکلفند نشانی دقیق محل سکونت و دفتر و نیز نشانی الکترونیکی خود را کتباً به کانون اطلاع دهند و در صورت تغییر محل سکونت یا دفتر ایمیل باید نشانی جدید را ظرف ده روز به کانون اطلاع دهند. اوراقی که به آخرین نشانی اعلامی فرستاده می شود ابلاغ شده محسوب می شود.

١۶ – وکلا باید در وقت مقرر به اخطارها احضاریه ها و یا تماسهای تلفنی و پیامک و ایمیل ارسالی از طرف ارکان مختلف از جمله دادگاه و دادسرای انتظامی و سایر ارکان کانون پاسخ داده و اقدام مقتضی را انجام دهند.

۱۷- وکیل باید دارای دفتر وکالتی معین باشد و بایگانی منظم و حتی الامکان مکانیزه باشد.

۱۸- وکلا باید دارای گواهینامه وکالت که مشتمل بر ذکر محل اشتغال آنان است، را در دفتر خود نصب کنند.

۱۹- وکلا و کار آموزان مکلف به ابطال تمبر در استان محل اشتغال خود هستند مگر موارد خاص و استثنایی که لزوم ابطال تمبر در محل دیگری حادث گردد.

۲۰ – وکلا و کار آموزان باید در مقابل هر سندی که از موکل دریافت میکنند، رسیدی بر تاریخ و تعداد و نوع سند به موکل بدهند.

۲۱ – اساس ماده ۴٣ و قانون وکالت ۱۳۱۵ حفظ پروندهای مختومه موکلین و اسناد و اوراق واجد اعتبار مربوط به موکل تا ده سال پس از تاریخ ختم پرونده اجباری است.

٢٢ – رقم حق الوکاله وکیل می بایست صراحتاً در قراردادهای مالی ذکر گردد و درج هرگونه عنوان دیگر از قبیل طبق تعرفه ممنوع و مستوجب مجازات انتظامی می باشد.

۲۳- وکالت وکلا از چند متهم در پرونده کیفری منع قانونی نداشته مگر اینکه این دفاع با دفاع از دیگر متهمین در تعارض باشد.

٢۴ – با توجه به مسئولیت حساس وکلا در خصوص نظارت بر حسن رفتار و کردار و منش وکالتی کارآموزان وکالت، پذیرش بیش از پنج کار آموز در هر سال ممنوع و موجب تعقیب انتظامی خواهد گردید.

٢۵ – وکلای سرپرست موظفند علاوه بر آموزشهای لازم علمی و عملی به کار آموز آنان را از تخلفات انتظامی مربوط به وکلا نیز آگاه نمایند و چنانچه تخلفی از کار آموز مشاهده نمودند سریعاً به کانون گزارش دهند در غیر اینصورت مستوجب مجازات می باشند

٢۶ – اخذ هرگونه وکالت بلاعزل از موکل در امور مرتبط با پرونده ممنوع می باشد.

۲۷ – تصدیق اوراق مربوط به دعاوی شخصی وکیل ممنوع می باشد.

۲۸ – اعضای هیئت مدیره و یا هر کدام از وکلای دادگستری که در کانون وکلا سمت رسمی دارند حق بیان سمت خود نزد مقامات قضائی جز در مسائل مربوط به کانون ندارند

۲۹- با توجه به اینکه ابلاغ مکاتبات کانون از طریق پست صورت می پذیرد وکلا و کار آموزان مکلفند در صورت تغییر آدرس دفتر مراتب را در اسرع وقت به کانون متبوع اعلام نمایند.

۳۰ – تاسیس دفتر در کانکس یا مکانهایی که باعث لطمه به شئون وکالتی می گردد ممنوع می باشد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای چهارمحال و بختیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا