گفت و گوویژه

رییس کانون وکلای خوزستان: شخصاً موافق سرمایه‌گذاری صندوق حمایت وکلا در بازار بورس نیستم

سید یزدالله طاهری نسب: مجوز فعالیت اقتصادی توسط صندوق حمایت وکلا در راستای هدف تأسیس و فعالیت آن باشد

وکلاپرس– رییس کانون وکلای خوزستان با اشاره به افزایش اختیارات صندوق حمایت در حوزه خرید املاک و سهام گفت: این مسئله از افت ارزش پس انداز صندوق ناشی از تورم در گذر زمان جلوگیری می کند.

 دکتر سید یزدالله طاهری نسب، رییس کانون وکلای خوزستان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس ضمن تشریح ایرادات ساختاری و قانونی صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری گفت: از آن جا که بازار بورس بازاری برای خرید سهام است و متاسفانه در ایران از یک ثبات نرخ و پیشبرد برنامه و سودمندی بهره مند نیست و ریسک اقتصادی بالایی دارد، شخصا موافق سرمایه گذاری در این بازار نیستم.

شرح گفت و گو در ادامه آمده است:

بر اساس آخرین اصلاحی که هیأت وزیران دولت قبل درخصوص آیین نامه ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا اعمال کرد، صندوق حمایت وکلا قانونا امکان تأسیس شرکت تجاری و خرید ملک را به دست آورد. این اصلاحیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

درخصوص اعطای اختیار به صندوق برای تأسیس شرکت و خرید ملک معتقدم یک تغییر ملموس و بسیار موثر بوده است. امیدواریم این مسئله از افت ارزش پس انداز صندوق ناشی از تورم در گذر زمان جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: وکیل عسگری راد:‌ می‌توان ۳۰ درصد درآمد صندوق حمایت وکلا را برای خرید ملک و سهام سرمایه‌گذاری کرد

البته این موضوع یک خطر هم دارد؛ باید تحت نظارت دقیق کانون های وکلا و مجمع عمومی صورت گیرد تا مبادا از این رهگذر ضرری متوجه صندوق شود. صندوق همواره باید نقدینگی کافی برای پرداخت مزایا، مستمری وکلای مشمول حمایت صندوق داشته باشد.

حضور صندوق حمایت در بازار بورس و خرید سهام را چگونه ارزیابی می کنید؟

از آن جا که بازار بورس بازاری برای خرید سهام است و متاسفانه در ایران از یک ثبات نرخ و پیشبرد برنامه و سودمندی بهره مند نیست و ریسک اقتصادی بالایی دارد، شخصا موافق نیستم.

اما اگر این اقدام با درایت و تدبیر انجام شود و از مشاوره مشاورین اقتصادی توامند استفاده شود، می تواند موثر و مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد رییس کانون وکلای گلستان به صندوق حمایت برای تأسیس بیمارستان‌های تخصصی

هدف از تغییر اصلاحیه جدید آیین نامه صندوق، حفظ ارزش دارایی های صندوق بوده است که این هدف در گذشته با پس انداز در بانک ها محقق نمی شد و علی رغم تلاش صندوق و کانون ها به جمع آوری سهم صندوق و پرداخت آن ها در گذر زمان با کسری ناشی از تورم مواجه بودیم. این موصوع یکی از مشکلاتی بود که همواره صندوق داشته است.

باتوجه به درآمد و پس انداز صندوق، به نظر شما تا چه میزان از درآمد صرف اموری مثل تاسیس شرکت، خرید ملک و خرید سهام و… شود؟

اینکه چه میزان از درآمد صندوق، صرف خرید سهام و املاک یا تاسیس شرکت شود، به نسبتی باشد که پیش بینی معقولی برای بازپرداخت دیون صندوق و پرداخت مستمری همکاران و وکلای بازنشسته، متوفی و از کار افتاده صورت گرفته باشد.

نباید تصور کنیم صندوق حمایت با اخذ این مجوز سرمایه گذاری در بورس یا خرید سهام و تاسیس شرکت و خرید ملک، مجوز فعالیت اقتصادی پیدا کرده است

بیشتر بخوانید: پیشنهادات اصلاحی نماینده کانون وکلای خراسان به مجمع عمومی صندوق حمایت وکلا

لذا فعالیت صندوق حمایت همچون گذشته باید بر محور حمایت از وکلا متمرکز باشد و مجوز فعالیت اقتصادی در راستای هدف تاسیس و فعالیت صندوق (حمایت از وکلا در قبال بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت) قرار گیرد و مجوز اعطا شده به معنای اقدام صرف صندوق در حوزه تجاری نخواهد بود.

ایرادات ساختاری و قانونی صندوق حمایت را با ذکر مصداق مطرح کنید.

یکی از ایرادات ساختاری صندوق این است که متاسفانه صندوق حمایت نتوانسته است در جامعه وکلا محبوبیت کسب کند؛ عمده همکاران وکیل از عملکرد صندوق حمایت به دلایل گوناگون ناراضی هستند.

برای مثال یکی از مهم ترین دلایل نارضایتی همکاران، پایین بودن نرخ مستمری است که صندوق پرداخت می کند. ایراد دوم اینکه صندوق در قبال وضع بهداشت و تامین بیمه درمان وکلا هیچ گونه تعهد و فعالیت موثر و مفیدی تاکنون نداشته است.

لذا علی رغم فعالیت های مفید صندوق حمایت، تاکنون این صندوق محبوبیتی که می توانست داشته باشد ندارد. امیدوارم مدیران صندوق در آینده بتوانند این اشکال را رفع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا