اخبار قوه قضاییه

۱۸ سال زندان برای رییس و معاون سابق بانک مرکزی

وکلاپرس- سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم قطعی متهمان پرونده “اخلال در بازار ارز”  در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی خبر داد.

به گزارش وکلاپرس ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته مورخ ۲۴ مهرماه در خصوص پرونده “اخلال در بازار ارز” اعلام کرد: ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی ایران، به ۱۰ سال زندان و احمد عراقچی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی، به ۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه این پرونده در مجموع ۱۰ متهم داشته که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده اند، ضمن آنکه برخی از این متهمین، پرونده‌های دیگری هم دارند که در حال رسیدگی در مراجع قضائی است.

بیشتر بخوانید: توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده هفت تپه، تمدید استجازه قضایی رهبری و علت مرگ شاهین ناصری

۱۰ سال حبس تعزیری برای رئیس کل سابق بانک مرکزی

در این پرونده ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی با اتهام “برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور” و “زمینه‌سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو”  مجرم شناخته شده و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. همچنین “اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود”  نیز از دیگر عوامل محکومیت رییس کل سابق بانک مرکزی است.

ولی الله سیف، متهم ردیف اول پرونده "اخلال در بازار ارز"
ولی الله سیف، متهم ردیف اول پرونده “اخلال در بازار ارز”

خداولی الله سیف از شهریور ۹۲ به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت و با حکم رئیس دولت دوازدهم، حسن روحانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد و سرانجام در مرداد ماه ۹۷ برکنار شد و جای خود را به عبدالناصر همتی داد.

سیف قبل از عهده‌دار شدن ریاست بانک مرکزی، حدود ۲۰ سال مدیرعامل بانک‌های ملت، صادرات، سپه، ملی و کارآفرین بود. در دوره ریاست او در بانک صادرات در دهه ۱۳۷۰، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی این بانک و تشکیل پرونده برای فاضل خداداد و مرتضی رفیق‌دوست جنجال‌آفرین شد.

محکومیت احمد عراقچی معاون وقت ارزی بانک مرکزی

احمد عراقچی، متهم ردیف دوم پرونده "اخلال در بازار ارز"
احمد عراقچی، متهم ردیف دوم پرونده “اخلال در بازار ارز”

همچنین احمد عراقچی معاون وقت ارزی بانک مرکزی و متهم ردیف دوم این پرونده نیز با اتهام “بر هم زدن نظم بازار” و “فروش غیرقانونی” ارز نیز به ۸ سال حبس محکوم شد.

عراقچی در مرداد ۹۶ به سمت معاون وقت ارزی بانک مرکزی منصوب شد و سرانچام ۱۴ مرداد ۹۷ احمد عراقچی همراه چهار دلال و یک صراف با اتهام‌های اقتصادی بازداشت شدند.

احمد عراقچی برادرزاده عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایرنا، از اواسط سال ۹۶ که نوسان‌های بازار ارز آغاز شد احمد عراقچی و رئیس وقت بانک مرکزی تضمیم می‌گیرند “مقادیری  ارز را به صورت محرمانه و غیررسمی به بازار قاچاق وارد کنند” تا نوسان قیمت‌ها کنترل شود.

این اقدام که پیش و بعد از آن هم سابقه داشته نه تنها به کنترل بازار ارز منجر نشد که زمینه فساد و انتقال غیرقانونی ده‌ها میلیون دلار از منابع ارزی به خارج را فراهم کرد که در نهایت منجر به برکناری و دستگیری برخی مسئولین بلند پایه شد.

بیشتر بخوانید: احمد زرگر، رییس دادگاه انقلاب تهران، بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

سالار آقاخانی، سومین متهم پرونده “اخلال در بازار ارز”

سالار آقاخانی متهم ردیف سوم، با اتهام “خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی”، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده است.

دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی به پرونده مدیران سابق بانک مرکزی را در اوایل مرداد ۱۳۹۸ آغاز کرد و همان زمان غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که سالار آقاخانی متهم ردیف اول این پرونده است و گفته بود که آقای آقاخانی متواری و “ظاهرا از ایران خارج شده است”.

بیشتر بخوانید: تمدید استجازه رهبری برای ادامه کار دادگاه های ویژه جرایم اقتصادی

مقام های قضایی سالار آقاخانی را متهم ردیف اصلی پرونده بانک مرکزی و کارگزار خرید و فروش ارز معرفی کرده بودند اما در حکمی که امروز منتشر شد، او را متهم ردیف سوم اعلام کرده‌اند.

محکومیت سایر متهمین پرونده “اخلال در بازار ارز”

دادگاه میثم خدایی، کارمند سابق نهاد ریاست جمهوری در دولت حسن روحانی، از دیگر متهمان این پرونده را “به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز” به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وجه ماخوذه و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرده است.

رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی نیز یکی از متهمین دیگر این پرونده است که به گفته سخنگوی قوه قضائیه ایران به اتهام “مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز و اخذ رشوه” به تحملِ هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

بیشتر بخوانید: توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده هفت تپه، تمدید استجازه قضایی رهبری و علت مرگ شاهین ناصری

خداییان: تشکیل پرونده ای مربوط به قاچاق عمده ارز و توزیع غیرقانونی سکه

سخنگوی قوه قضاییه  اعلام کرد: شایان ذکر است احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است و دستگاه قضایی با هر فردی که به بیت‌المال خیانت کند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: علاوه بر پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی و سایر متهمان این پرونده که احکام قطعی آن‌ها صادر شده است، پرونده دیگری در همین راستا مربوط به قاچاق عمده ارز و توزیع غیرقانونی سکه و مقادیر زیادی طلا مربوط به مقطع زمانی دیگری غیر از مقطع زمانی پرونده مورد اشاره، با کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شده است.

افزایش قیمت ارز قبل از خروج آمریکا از برجام

پیگرد امنیتی و قضایی مدیران بانک مرکزی جمهوری اسلامی پس از آن آغاز شد که قیمت ارزهای خارجی در بازار غیررسمی خرید و فروش چند ماه پیش از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام بالا رفت.

بیشتر بخوانید: آغاز لازم‌ الاجرا‌ شدن ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

احمد زرگر، قاضی پرونده اتهامی مدیران سابق بانک مرکزی ایران در شروع محاکمه متهمان گفته بود “مفاسدی مانند این پرونده” به دلیل “عملکرد اشتباه، عدم نظارت و عملکرد سلیقه‌ای” مدیران اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.

رسول قهرمانی، نماینده دادستان در این دادگاه گفته بود متهمان پرونده “چوب حراج به دارایی کشور زدند و بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی را وارد بازار کردند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا