اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

ادعای جدید نوروزی: آزمون گرفتن کانون وکلا در طول دوره‌های کارآموزی خلاف قانون است

وکلاپرس- عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس اقدامات فعلی کانون های وکلا در زمینه برگزاری دوره‌های کارآموزی را خلاف قانون دانست و وعده برخورد با این موضوع را داد.

به گزارش وکلاپرس در حالی که کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور به استناد آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ قوه قضائیه مکلف به برگزاری مراحل سه گانه کارآموزی برای پذیرفته شدگان آزمون وکالت هستند، معدودی از نمایندگان مجلس معتقند با تصویب قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار آیین نامه قابلیت اجرایی ندارد و کانون های وکلا بایستی بر مبنای قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار عمل کنند.

اقدامات فعلی کانون وکلا در زمینه برگزاری دوره‌های کارآموزی خلاف قانون است

حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در این خصوص با اشاره به اعتراضات پذیرفته شدگان آزمون وکالت به اقدامات کانون وکلا برای کاهش ظرفیت پذیرفته شدگان در دوره کارآموزی، گفت: اقدامات فعلی کانون وکلا در زمینه برگزاری دوره‌های کارآموزی و برخی اقدامات انجام شده برای کاهش ظرفیت پذیرفته شدگان خلاف قانون است و ما با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

وی بیان کرد: آنچه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعلام کرده آن است که اساس آزمون وکالت باید آزمونی باشد که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، نه هر آزمون دیگری.

آزمونی مجدد به بهانه یک آیین نامه

نوروزی توضیح داد: اینکه کانون وکلا برای اعطای پروانه کارآموزان وکالت دوباره بهانه بیاورد و بر اساس یک آئین نامه، آزمونی مجدد برای کارآموزی برگزار کند و هدفش ریزش کارآموزان جذب شده باشد، شیوه ظالمانه ای است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: این اقدام کانون وکلا مخالفت با نص صریح قانون مجلس است. کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون حقوقی و قضائی و کمیسیون ویژه تسهیل در برابر این اقدام کانون وکلا می‌ایستند.

 آئین نامه لایحه استقلال خلاف و ظلم در حق کارآموزان است

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: علی‌رغم اعلام رئیس کانون وکلا مبنی بر آنکه این آئین نامه مورد عمل قرار نمی‌گیرد و آزمون مجددی در کار نیست، ما شاهد هستیم که این اقدامات رخ می‌دهد، نمی‌دانیم از برای چه هدفی است. این آئین نامه خلاف و ظلم در حق کارآموزان است و ما حق را به کارآموزان می‌دهیم.

نوروزی درباره اظهارات مسئولان کانون وکلا و اسکودا، گفت: مجلس اقدامات خود مانند طرح تحقیق و تفحص را پیش خواهد برد و این دست اقدامات آنها کار به جایی نخواهد برد و خللی در عزم مجلس ایجاد نخواهد کرد. قطعاً باید نهادها و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی تابع قانون باشند.

مبنای عملکرد کانون وکلا باید قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باشد

این نماینده مجلس یازدهم گفت: کانون وکلا که خودش را طرفدار حقوق مردم می‌داند و مدعی قانون‌مداری است، باید به قانونی که در مجلس تصویب و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده است احترام بگذارد و آن را اجرا کند. مبنای عملکرد کانون وکلا باید قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باشد. لجبازی کانون وکلا در برابر اجرای این قانون اصلاً معنی ندارد.

منبع: مهر

‫۳۷ دیدگاه ها

    1. نه عزیز. جناب نوروزی نماینده محترم مجلس به اتفاق خیلی از نمایندگان معزز مدتها پی گیر حقوق متقاضیان آزمونهای حقوقی از سال ۱۴۰۰ هستند.

    2. باید زهر خودشو بریزه و بره
      بعد از نمایندگی میخوان وکالت کنن باید مسیر رو برای خودشون سهل تر کنن

      1. مزید اطلاع شما ایشون چند ده سال سابقه قضاوت دارن و نیازی به این موردی که شما فرمودید ندارن

        1. آقای نوروزی کسی دیگه با اینجور طرح های غیرعلمی و غیرکارشناسی به شما رأی نمیده!
          بدرود…
          ضمناً، اگه وقت کردید برید کتاب گامی به سوی عدالت مرحوم دکتر امیر ناصر کاتوزیان از انتشارات میزان رو مطالعه کنید که ایشون اصلا قضات روحانی رو از نظر علمی قبول نداشتند…
          موفق و پیروز باشید.

  1. کانون باید مطیع قانون باشد ولی نه اینکه یه کم سواد در مورد مسائل حقوقی و وکالت قانون بدون فکر طرح کنند،ـ من خودم داوطلب وکالت هستم ولی مخالف این قانون تسهیل،،،
    چرا ؟!! چون من که دارم تلاش میکنم و از اول ورود به دانشگاه درس خوندم نباید در رده کسی که با میانگین بیست درصد قبول میشه باشم،،
    به امید اینکه دیگه این دوره از نماینده ها تکرار نشن

    1. پیشنهاد میکنم نمونه کارنامه های موجود در سایت اختبار رو ملاحضه کنید تا متوجه بشید میانگین قبول شدن چند درصده و بدون اطلاع چیزی نگید.

    2. میانگین کارنامه ها بیست درصد نیست و در مورد شما هم بگم جوجه را اخر پاییز میشمرن . هر وقت میانگین نمرات شما بالای ۵۰شد بیا

  2. حاج آقا نوروزی، به جایگاهی تکیه زدید که روزگاری کرسی شهید مدرس،شهید دکتر فاطمی،دکترمصدق،شهید دکتر آیت و..بود، طرح های ایشان مطالبات یک ملت مظلوم و پیشرفت و آبادانی میهن بود نه دیکته کردن خواسته های رئیس مجلس و مشاور … او در راستای … ده ساله پشت آزمونی خود.
    شما سه سال طلایی ترین وقت مجلس را که متعلق به ۸۵ میلیون ایرانی بود صرف تعیین تکلیف کودکانه برای سه صنف تخصصی حقوقی نمودید و طرحی را امضا کردید که تا ابد از دیدگاه صاحب نظران و دانشمندان حقوق ایران لکه ننگی بر پیشانی این مجلس خواهد بود، حق الناسی که نسبت به دانشجویان مستعد و نخبه حقوق مرتکب شده و دست کارچاق کن ها و دلال های کم سواد را برای دست اندازی به جان،مال و ناموس شیعه باز گذاشتید در توشه عمل آخرتتان باقی خواهد ماند…یاعلی.

    1. آقای محمدی وکیل داشتن سواد بالا خوب است ولی شرف داشتن از سواد بالاتر است .
      توجه شما را به چند نکته جلب میکنم .
      شما که مدعی نخبه بودن هستید این مطلب را بدانید که اگر منابع و امکانات به صورت مساوری در اختیار تمام متقاضیان بود شما الان نمی‌توانستید ادعای نخبه بودن کنید . بنده حقوق را از دانشگاه پیام نور و مهندسی نرم افزار را در جوانی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده ام از نظر شما استحقاق نخبه بودن را دارم ؟ آنوقت از نظر شما نخبه کیست ؟
      بسیاری از متقاضیان آزمون بعد از سالها به این پی برده آند که استعداد آنها در حوزه ای دیگر بوده و مسیر زندگی خود را عوض کردن و این دلیل بر بی استعدادی انسان ها نیست .
      گر ز چاهی می‌کنی هر روز خاک
      عاقبت اندر رسی در آب پاک
      سایه حق بر سر بنده بود
      عاقبت جوینده یابنده بود
      حضرت مولوی .

  3. این بنده خدا واقعا قاضی بوده قبلاً !!!!! با دستگاه قضایی آشنا هست!!!!! می‌دونه وکالت چیه !!!!!!

  4. فرمایش نمایندگام مجلس در این حصوص صحیح هستش چون
    ۱) طرح تسهیل قانون هستش و دستور رئیس سابق قوه قضائیه صرفا یک بخشنامه بوده و بخش نامه یا مصوبه تاب مقابله با قانون را نداره
    ۲)ملاک سطح علمی قبولی در امتحانی هستش که توسط سازمان سنجش گرفته میشه و سایر امتحانات بهانه برای انحصار هستش
    ۳)هر کدام از مسئولین کانون وکلای سراسر کشور که دارای مدرک تحصیلی دکتری هستند و ادعا می کنند کار آموزان جدید فاقد پایه علمی هستند لطف کنند خودشون در امتحان وکالت شرکت و نتیجه امتحان را به صورت رسمی منتشر کنند تا سطح علمی این بزرگان علم حقوق مشخص بشه که بعید می دونم جسارت چنین اقدامی داشته باشند

    1. آنها اگر در آزمون شرکت کنند و سهمیه نداشته باشند قبول نخواهند شد دوست عزیز.

    2. باعرض سلام.آهای عالیجنابان وکا یا سردفتران که راضی نیستید دست زیاد شود در این شغل تا درامد میلیاردیتان به میلیونی کاهش یابد و هم وطن جوانت بیکار بماند.دولت و مجلس شغل درست نمیکنه انتقادو شروع میکنید اینطورو آنطور .الانم که واقعا این مجلس انقلابی کار کرده و میکنه و طرفدار حق مردمه و با انحصارو امضا طلاییو رانت مبارزه میکنه و مجوز گرفتن برا شغلارو راحت کرده اینطور بی انصافی میکنید.یادتان رفته که یک زمانی ترم اول فرق عقدو ایقاع را نمیدانستید ؟الان دایره لغاتتان زیاد شده ماشالله.دو روز دنیا ارزش تفرقه نداره.اون دنیا بخاطر انحصاری که بخاطر این حرفاتون کردین به همه حقوق خوانده ها که هیچ به کل مردم ایران بدهکارین که همه چیز شده برایتان مادیات.و هستند وکلا و سردفتران شریف و با خدا.کلام قرآن:به اندک دنیا راضی باشید و تقوا پیشه کنید,همانا تقوا پیشه کنندگان رستگارانند

    3. خب چرا از همین نماینده‌ای که براتون داره قانون آب دوغ خیاری تصویب می‌کنه دعوت نمیکنی که با شما آزمون شرکت کنند تا ببینیم چه مقدار اطلاعات حقوقی داره؟! آخه یکی از این مخاطبین سایت میگفت این بنده خدا ده سال قاضی بوده!

          1. ای اقا کدام کار کانونها قانونیست ولی هیات مدیره یکاری باید بکند داستان افتابه دار بین راهی است جالبه خودشان بر خودشان نظارت انتظانی دارند کارمندان برسی اوراق امتحانی افرادی فاقد تجربه و غیر مرتبط و بی انگیزه فقط قدرت نمایی است و بس

  5. متاسفانه یه عده حسودن.حتی اگر خودشون آزمون قبول نشن آرزو نمیکنن یه عده تحصیلکرده حقوق وکیل بشن.دوستان عزیز وکالت یک شغل پژوهشی وهنرخلاقیت حل موضوع است یعنی همیشه وکیل باکتابخانه تخصصی خودسروکار داره! ممکنه یک پرونده با ۱۰ماده قانونی رسیدگی بشه.چرا تلاش دارید هزاران نفر بخاطر آزمون هزاران ماده قانونی زندگیشان بلاتکلیف بمونه؟آیا وکلای فعلی حاضرند آزمون مجدد بدند تامتوجه بشید بیشتر مواد قانونی در ذهن آنها نیست؟!روزی دست خداست و پرونده بسیار.مردم جذب شخصیت واعتبار وکیل میشن نه نمره تست.ازمشاوره باچندنفر متوجه میشن.کسانیکه سالها پشت کنکور مطالعه کردند وتمام منابع را بارها خوانده اند و در طرح تسهیل قبول شده اند بیسوادند؟؟شاید بخاطر دربازارکار نبودن بی تجربه اند اما باسوادند.هیچکس اول تجربه نداشته.بخیل نباشید بزارید مردم زندگی کنن

  6. با سلام و تشکر از حاج آقا نوروزی انشاالله سلامت و پایدار باشید ایشان درست می فرمایند این مسخره بازی ها چین دیگه اگه واقعا قانون تسهیل قانون است پس دیگه امتحانهای دوباره و چوب لای چرخ کارآموز وکالت چیه هر کسی هم اگر یک آزمون تستی رو مبنای یک وکیل خوب می داند ایهاالناس اشتباست وکیل خوب شاید تئوری رو بتونه یاد بگیره ولی ما بقی اش عمل و رفتار و تجربه فرد کارایی داره که میتونه رقبا رو کنار بزنه هر خانواده ای اگر یک وکیل داشته باشه همه چیز حل میشه… آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم …

    1. فکر کنم برا شما پروانه وکالت پایه یک رو باید با پست پیشتاز پست کنند تا راضی بشی…

  7. آقای نوروزی ، آقای نقدعلی و بقیه نمایندگان مدافع طرح تسهیل سر پل صراط منتظرتان هستیم. من به نوبه ی خودم اجازه نخواهم داد از سر پل صراط رد شوید؛ سال ۹۷ هم استخدامی قبول شده بودم هم وکالت و هم سردفتری…. سردفتری را رفتم الان مانده ام چه کنم؟؟؟؟ !!!! استخدامی را بهم برگردانید …. سردفتری مال خودتان … بچه های خودتان بیایند با طرح تسهیل سردفتر بشن…. خدایا چه گناهی کرده ام در چهل سالگی بازهم باید برای آزمون ها بخوانم!!!!!

    1. ناراحت نشینا به خودم آدم هم بستگی داره
      فکر کنم به روحیه شما حقوق نمیخوره دنبال یه رشته دیگه برو شاید موفق شدی

  8. اقای سردفتر که نوشتی سر پل صراط منتظر هستی.من فک نکنم شما اصلا با این طرز فکرتون و بخیل و حسود بودنتان و منفع طلبی شخصیتان بتوانیم به مرحله پل صراط برسین.اینکه کسی درامدش خوب باشد و بترسد که با زیاد شدن همکار، درامدنجومی ترش ،نجومی بشود، کار درستی نیس.آه همان جوانان بیکار که بخاطر منفعت طلبی شما بیکارو افسرده مانده دامن گیرتان است.بترسید از خدا.بزارین مردان با خداییی همچون اقای نوروزی راه درست خودشان را بروند.

  9. حاج آقای نوروزی خدا خیرتون بده
    فقط هواستون باشه اینها استاد دور زدن قوانین هستند،ایندفعه یه جوری دستاشون رو از پشت در اصلاح مقررات کانون ببندید که دیگه نتونن به بهانه های مختلف قانون رو دور بزنند و مجلس و نظام و مردم رو سر کار بزارند و قاه قاه به ریش همه بخندند و با ادعای قانون ،قانون ادعاشون از سقف آسمون هک بگذره…
    از نظر اینها اون قانونی قانونه که در راستای منافع و مطامع حضرتشان باشد و اگر خلاف خواست و منافع شان باشه نمایندگان میشن مشتی روحانی بی سواد و کذا و کذا و قانون هم میشه کار غیر علمی و غیر کارشناسی و…

  10. به عنوان یه مدرس دانشگاه که تا الان با کلی دانشجو سروکار داشتم میگم: با این سیستم مریض آموزشی، اگه اختبار نباشه، کارآموز وکالت به جای مطالعه رو میاره به آزمون و خطا
    اینجوری هم خودش نابود میشه هم حق مردم.
    میشه امتحان نگرفت ولی کارآموز مجبور باشه تو دوره های کاربردی شرکت کنه، مثل ایالات متحده بره دادگاه مجازی و چند پرونده مجازی رو دفاع کنه تا معلوم بشه چند مرد حلاجه.
    حالا دیگه خود دانید

  11. باسلام به موافقان قانون قانون تسهیل مجوزهای کسب و کاروهمچنین مخالفان این طرح
    بنده بارها مطلب گذاشتم که تغییربرای یک عده ای که
    به یک سبک خاص زندگی میکنند یا به یک سبک خاص
    که بهش عادت هم کردند،معاش تهیه میکنندقابل قبول
    نیست یا به سختی قبول می کند که تغییررابپذیرندبنابراین
    تغییر چه بخواهید چه نخواهید می آید وفراگیرمیشودپس
    تلاش وکلای شاغل نسبت به عدم پذیرش قانون تسهیل
    یک امر بدیهی است همچنین که با همراهی نهادی به
    مانند کانونهای وکالت باشد که بقول معروف آیین نامه
    ای را تصویب کنند که اصل قانون رادوربزندواقعاحاشاوکلا
    بنده بارها تبیین داشتم که وکالت بایستی بسمت وکلای
    تخصصی پیش بروداطمینان داشته باشید که رفتن به
    سمت تخصصی نمودن وکالت،وکیل هم کم می آوریم
    بنده ازاین روحانی محترم ومجلس شورای اسلامی که
    دغدغه بیکاری وبلاتکلیفی فارغ‌التحصیلان حقوق را دارند
    کمال تشکر و قدردانی را دارم همچنین از مخالفان قانون
    تقاضا داریم که به قانون تسهیل احترام بگذارید تا بیش
    ازاین به شأن جامعه حقوقی لطمه واردنشود

  12. کانون وکلا هرسال آزمون استانداردی رو برگزار می‌کنه و هرسال هم ظرفیتش رو با جلسه‌ای که باحضور نماینده‌های دادگاه و قوه قضائیه و کانون و… تشکیل میشه تعیین می‌کنه.هر سال هم تعداد مشخص و متناسبی رو گزینش می‌کنه و بهشون پروانه میده. ملت هم به کانون اعتماد دارند که در گزینش وکیل دقت لازم انجام می‌گیره.
    این کجاش انحصاره؟

    اما الان آقایون میگن چون داوطلب حقوق زیاده بیایم مجوز وکالت رو آسون کنیم تا اینا صاحب شغل بشن،
    داوطلبان تجربی هم همونطور که اطلاع دارید حدود نیم میلیون نفرند، پزشکی و پیراپزشکی رو هم تسهیل کنید تا این تعداد داوطلب بتونند وارد بشن.

  13. امیرحسام جان دوره سیاه انحصارطلبی به مایان رسیده… چه این نماینده چه هر نماینده دیگر… جامعه مدنی ایران بیدار شده و گول شعارهای تو خالی و عملکردهای انحصارطلبانه را نمی خورد… بدرود…

  14. بنده مستند اثبات میکنم طرح تسهیل، سطح علمی رو بالاتر برده. فقط تامل بفرمایید: متاسفانه نهادهای وکالت، اخیرا سوالات را عمدا سخت، غیر استاندارد و غیر کاربردی طرح میکنند، به طوریکه حتی یک فرد قوی و برجسته, «فقط» برای صورت مسئله و تمرکز بر آن باید حدودا ۱.۳۰ دقیقه وقت صرف کند! این در حالی است که زمان پاسخ دهی هر سوال حدودا یک دقیقه و ده ثانیه است!!
    👈 این سختی و نبود زمان پاسخ دهی کافی و استاندارد، موجب افت امتیاز نفرات اول میشود و متعاقبا همین افت امتیاز و تراز نفرات اول، سبب افت امتیاز نفرات آخر (که ۷۰٪ امتیاز نفرات برتر هستند) خواهد شد و حتی چند صفر در کارنامه ممکن است بوجود بیاید! در واقع شگرد نهادهای وکالت علی الخصوص کانون این بوده که با این نوع طرح سوال، چهره طرح تسهیل را خراب کنند و کارنامه چند صفر بوجود آورند و به مردم ناآگاه و عوام نشان دهند و بگویند وکیلی با چند صفر!! متاسف هستیم برای مسولان طراح سوال که اینچنین راه کج را برای خراب کردن جامعه وکالت و طرح تسهیل در پیش گرفته اند.
    اگر دقت شود، سوالهای اخیر در قیاس با سوال های سال های قبل، بسیار سنگین، غیراستاندارد و غیر کاربردی است! به طوریکه بیشتر وکلا و قضات قبول شده سالهای قبل، حتی ۱۰% سوالهای جدید را نمیتوانند در این زمان محدود پاسخگو باشند! آیا باید به آنها گفت بیسواد؟!..
    در آخر باید گفت کارنامه صفر دار همیشه وجود داشته حتی خیلی قبلتر از طرح تسهیل. این به معنی سواد پایین داوطلب نیست بلکه باهوشی داوطلب را میرساند! چرا که داوطلب تشخیص داده درسی را پاسخ ندهد و زمان مازاد آنر را روی دروس دیگر پخش کند تا امتیاز بیشتری بر اساس اولویت ضریب آن درس و زمانبندی به دست آورده نهایتا قبول شود. اگر به داوطلبان طرح جدید تسهیل وقت کافی جهت پاسخ به چنین سوالات سنگینی داده شود به جرات میتوان گفت به دلیل به روز بودن علمشان نسبت به وکلای سالهای قبل، بیشتر سوالها را در رقابت با وکلای قبل از طرح تسهیل پاسخ خواهند داد. فلذا این نشاندهنده سواد بالاتر داوطلبان جدید است.
    بیاییم واقع بین باشیم نه احساسی.

  15. دوره ایجاد بازار کار انحصاری در قالب برگزاری آزمون و شعارهای توخالی گذشت… بدرود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا