اخبار بین المللیویژه

وبینار اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) با موضوع وکلای در معرض خطر

وکلاپرس- اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) در روز جهانی وکلای در معرض خطر (۴ بهمن) وبیناری با همین موضوع برگزار خواهد کرد.

به گزارش وکلاپرس، نهادهای بین‌المللی از سال ۲۰۱۰ تلاش دارند هرساله به بررسی یکی از کشورهایی که وکلای دادگستری در آن کشور بیشترین سطح خطر را تجربه می‌کنند، بپردازند.

بیشتر بخوانید:  روز جهانی «وکلای در معرض خطر» زمانی برای انعکاس امنیت شخصی و حرفه‌ای وکلا

 سال ۲۰۲۱ تمرکز نهادهای حامی حقوق وکلا بر روی کشور جمهوری آذربایجان و فشار بر روی وکلای مستقل در این کشور بود.

به دنبال همین رویه، اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) وعده داده است تا روز ۲۴ ژانویه سال جدید میلادی وبیناری با موضوع «اصول راهنمای سازمان ملل برای وکلا در حمایت از اجتماعات صلح آمیز» برگزار کند.

بر اساس برخی اخبار موجود، امسال قرار است تمرکز نهادهای حامی حقوق وکلای دادگستری بر روی کشور کلمبیا و وکلای در معرض خطر این کشور باشد. این کشور یکبار دیگر نیز در سال ۲۰۱۴ مورد توجه نهادهای مذکور بوده‌ است.

توضیحی درباره روز وکلای در معرض خطر

در ۲۴ ژانویه ۱۹۷۷ (۴ بهمن)، چهار وکیل اتحادیه کارگری و یک کارمند در دفتر خود در مادرید صرفاً به دلیل انجام کارشان به قتل رسیدند، رویدادی که به عنوان قتل عام شناخته شد.

روز وکیل در معرض خطر ۲۴ ژانویه هر سال گرامی داشته می شود و توجه را به وضعیت وکلا، حقوقدانان و سایر مدافعان حقوق بشری جلب می کند که به دلیل دفاع از حقوق حقوق بشر با آزار و اذیت، تهدیدات فیزیکی و تلافی جویانه روبرو هستند.

همچنین در  سال ۱۹۹۰ سه وکیل هلندی در پی کشف حقیقت قتل چند نفر از همکارانشان، بنیاد روز وکیل در معرض خطر را تشکیل دادند.

وبینار IBA درباره وکلای در معرض خطر
وبینار IBA درباره وکلای در معرض خطر

هدف از این روز جهانی جلب توجه جامعه مدنی و مقامات دولتی به وضعیت وکلا در یک کشور خاص به منظور افزایش آگاهی در مورد تهدیداتی است که آنها در انجام حرفه خود با آن روبرو هستند. بنابراین، این روز در سال های گذشته به کشورهایی از جمله آذربایجان (۲۰۲۱)، پاکستان (۲۰۲۰)، ترکیه (۲۰۱۹ و ۲۰۱۲)، مصر (۲۰۱۸)، چین (۲۰۱۷)، هندوراس (۲۰۱۶)، فیلیپین (۲۰۱۵) ، کلمبیا (۲۰۱۴)، کشور باسک/اسپانیا (۲۰۱۳) و ایران (۲۰۱۰) اختصاص یافته است.

منبع: ISO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا