گفت و گوویژه

براساس گزارش ارائه‌شده توسط وکیل ابراهیم کیانی، بیشترین انعطاف از سوی قوه‌قضاییه صورت گرفته است

عضو هیأت مدیره کانون وکلای خراسان: فضای کلی حاکم بر جلسه روز پنجشنبه بیانگر اتفاقات خوبی بود

وکلاپرس- عضو هیات مدیره کانون وکلای خراسان با اشاره به نشست فوق العاده اخیر هیات عمومی اسکودا گفت: اگر متن پیشنویس مصوبه ارسالی برای قوه ملایم تر می شد تعداد آرای موافق به ۱۰۰ نفر می رسید. بر اساس گزارش‌ها می‌توان گفت بیشترین انعطاف از سوی قوه قضاییه صورت گرفته است.

به گزارش وکلاپرس، ۲۸ مهرماه سال جاری نشست فوق العاده هیات عمومی اتحادیه کانون های وکلای دادگستری سراسر ایران (اسکودا) برگزار شد. یکی از مصوبات این جلسه، تصمیم هیأت اسکودا بر اجرایی شدن آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ بود.

شرط اجرایی شدن آیین نامه اعمال اصلاحات است

دکتر سیدمحسین حسینی پویا، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس ضمن تشریح جزئیات این جلسه، به بیان فضای کلی حاکم بر جلسه پرداخت و گفت: در ابتدای جلسه، گزارشی از سوی دکتر ابراهیم کیانی (نایب رییس اسکودا) درخصوص روند مذاکرات هیات مذاکره کننده با قوه قضاییه که در این مدت انجام شده و همچنین مواد ناقض استقلال -که در مکاتبات قبلی محل بحث بود- ارائه شد.

وی افزود: در این جلسه نتایج تغییر مواردی که باید اصلاح شوند نیز مطرح و مشخص شد تقریبا در غالب موارد، همه نکاتی که دغدغه نقض استقلال است برطرف شده است. تنها یک یا دو عبارت در مذاکرات به نتیجه نرسیده بود که تا روز شنبه باید به قطعیت برسند. لازم به ذکر است قرار شد اگر این موارد به نتیجه برسند جریان اجرایی شدن آیین نامه ادامه یابد. به عبارت بهتر کانون های وکلا به اسکودا تایید اولیه را دادند که اگر اصلاحات انجام شود آیین نامه اجرایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

امکان اخذ ۱۰۰ رأی موافق با تغییر متن نامه به قوه وجود داشت

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان با تاکید بر ضرورت تمایز قائل شدن میان این جلسه با جلسات قبلی گفت: تفاوت این جلسه با جلسات قبلی در این بود که در جلسات قبلی قوه می گفت شما اعلام کنید آیین نامه را اجرا می کنید و سپس مذاکره کنیم. حال آن که در این جلسه مذاکرات انجام شده بود و طرفین روی عبارات به توافق رسیده بودند و لذا باتوجه به اینکه قرار است در چندهفته آتی اصلاحات انجام شود، تعامل دو جانبه بود.

وی با اشاره به اینکه نگرانی از سوی اکثریت اعضا وجود نداشت، افزود: تنها یک نکته بود که برخی اعضا از جمله همکاران کانون وکلای خراسان روی عبارات نامه ارسالی به قوه بحث داشتند. بیشتر اعضا با اصلاحات موافق بودند و اگر متن مصوبه مذکور مقداری تغییر می کرد، رای ۷۰ نفر به ۱۰۰ نیز می رسید.

حسینی پویا در پاسخ به وضعیت آراء گفت: از ۱۲۰ حق رأی ۷۰ رأی مثبت، ۴۰ رأی منفی و الباقی ممتنع بود. همه کانون ها از نتیجه مذاکرات راضی بودند. هدف ما اصلاح موادی بود که ناقض استقلال کانون هاست و این اتفاق در حال رخ دادن است.

بیشتر بخوانید:

اجرای آیین نامه ۱۴۰۰ منوط به اجرای عهد توسط قوه قضاییه است

وی با تاکید بر اینکه امکان رساندن آراء به ۹۰ درصد نیز وجود داشت، گفت: اگر متن نامه، متن ملایم تری می شد از سوی کانون خراسان نیز آرای بیشتری کسب می شد. اگرچه کانون وکلای خراسان پیش نویسی در این خصوص ارائه کرد اما فرصتی برای بررسی و اصلاحات متن در این جلسه وجود نداشت.

این وکیل دادگستری ادامه داد: فضای کلی حاکم بر جلسه بیانگر اتفاقات خوبی است که امیدواریم موضوع در اجلاس بعدی اسکودا -که در اواخرآبان ماه در کانون مازندران برگزار خواهد شد- به نتیجه برسد. تاکید می شود در جلسه روز پنجشنبه متنی امضا نشد و اگر قوه قضاییه مجددا بدعهدی کند، کانون های وکلا این حق را برای خود قائل هستند که آیین نامه را اجرایی نکنند.

تمدید اختیار نایب رییس اسکودا برای نهایی کردن متن پیشنویس

او با اشاره تمدید اختیار نایب رییس اسکودا برای نهایی کردن متن پیشنویس افزود: باتوجه به اینکه دکتر کیانی به عنوان نفر اول تیم مذاکره کننده با قوه بوده است، بیشتر ارائه گزارش توسط وی صورت گرفت. او اختیار مذاکره برمبنای اجازه از سوی اسکودا دارد و البته امضایی نکرده است.

او در پایان گفت: تصمیم کانون ها برای اجرایی شدن آیین نامه بیشتر نمادین است؛ چرا که نکته خاصی که عموما باید توسط کانون ها اجرایی شود وجود ندارد، بلکه بیشتر متن توسط قوه به اجرا درآمده است. براساس گزارش ارائه شده وکیل کیانی در جلسه، می توانم بگویم بیشترین انعطاف از سوی قوه قضاییه صورت گرفته است؛ زیرا موارد مدنظر کانون های وکلا رفع شده است و جای امیدواری است که موضوع حل و فصل شود و از بن بست خارج شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا