گفت و گوویژه

قدرت میانجیگری و تجربه حرفه ‌ای؛ دو شاخصه رییس اسکودا

وکلاپرس– عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز تجربه حرفه ای داشتن در عرصه وکالت و قدرت میانجیگری را به عنوان دو خصوصیت اصلی نامزد ریاست اسکودا برشمرد.

به گزارش وکلاپرس، سیدمهدی حجتی عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس، خصوصیات و ویژگی های لازم را برای رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، بر شمرد.

بیشتر بخوانید: آگهی ثبت نام از نامزدهای ریاست اسکودا منتشر شد

 آیین انتخاب رییس اسکودا

اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری که از سال ۱۳۸۲ تشکیل و شروع به فعالیت کرد، مجمعی مرکب از کانون های وکلای دادگستری ۲۵ گانه کشور است که در واقع اعضای آن را اشخاص حقوقی تشکیل می دهند نه اشخاص حقیقی بنابراین ما در ایران، چیزی به نام اتحادیه وکلا نداریم.

نمایندگان اشخاص حقوقی در اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری، اعضای اصلی هیأت های مدیره کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور هستند و مجموع آراء همین نمایندگان است که رئیس اتحادیه را انتخاب می کند.

به جز کانون وکلای دادگستری مرکز که اعضای اصلی هیأت مدیره آن ۱۲ نفر و هر یک از ایشان در انتخابات هیآت رئیسه و بازرسان اتحادیه، ۲ رأی دارند و نتیجتاً مجموع آراء کانون مرکز ۲۴ رأی است؛ سایر کانون های وکلا هر یک در انتخابات هیأت رئیسه و بازرسان، ۵ رأی دارند و لذا در حال حاضر مجموع آراء کانون ها در انتخابات، ۱۴۴ رأی است که برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه، نامزدها نیاز به اکثریت مطلق آراء اکثریت مطلق حاضرین در هیأت عمومی اتحادیه را دارند.

بیشتر بخوانید: یادداشت رییس سابق کانون وکلای البرز درباره م ؤلفه ها و شاخصه های ریاست اسکودا

خصایص و ویژگی های رییس اسکودا

در مجموع اگر بخواهیم در مورد ویژگی ها و خصوصیات رئیس اتحادیه گفتگو کنیم ابتدا باید ببینیم که در اساسنامه اتحادیه، چه وظایفی برای این نهاد مورد پیش بینی قرار گرفته است.

در ماده ۳ اساسنامه اتحادیه، ۱۱ بند به عنوان اهداف، اختیارات و وظایف اتحادیه مورد پیش بینی قرار گرفته است و رئیس اتحادیه باید در راستای تحقق این اهداف و وظایف کوشش کند.

تجربه حرفه ای در عرصه وکالت

در مجموع کسی که می خواهد بر کرسی ریاست اتحادیه تکیه زند علاوه بر مقبولیت نسبی در جامعه وکالت کشور، باید دارای تجربه بالایی در امور صنفی مربوط به نهاد وکالت بوده و اطلاعات دقیق و درستی از مناسبات صنفی و وضعیت نهاد وکالت در کشور داشته باشد و دارای سابقه مدیریت در کانون های وکلا به عنوان عضو هیأت مدیره باشد.

بدیهی است شخصی که هیچگاه در مناصب مدیریتی کانون های وکلا قرار نداشته است، مدیر موفقی در رأس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری نخواهد بود و از عهده اداره اتحادیه برنخواهد آمد.

به علاوه رئیس اتحادیه باید یک وکیل حرفه ای و یا حداقل با سابقه وکالت حرفه ای باشد تا تمامی مشکلات کلی و جزئی مربوط به حرفه وکالت را از نزدیک لمس کرده و دانش و بینش حرفه ای لازم را در مورد این حرفه کسب کرده باشد والا مدیری که در عرصه وکالت، حضور فعالی نداشته و صرفاً دارای پروانه وکالت باشد، در عمل یکی از مؤلفه های اساسی برای تصدی سمت ریاست اتحادیه را در دست ندارد.

بیشتر بخوانید: رییس اسکودا باید در اندیشه آشتی مصالح عالیه صنف با رسالت آرمانی دستگاه قضایی باشد

قدرت میانجیگری

در کنار این اوصاف، رئیس اتحادیه باید دارای قدرت میانجی گری میان کانون های وکلای سراسر کشور و دستگاه های و نهادهای بیرونی مانند قوه قضائیه باشد تا بتواند اختلافات و سوء تفاهمات احتمالی را حل و فصل نماید و دارای قدرت چانه زنی باشد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلا باید واجد وصف شجاعت باشد تا بتواند از منافع صنفی کانون های وکلا دفاع کرده و در مقابل هجمه ها و حمله های بیرونی بتواند بدون ملاحظات شخصی و حرفه ای، واکنش نشان داده و به صورت تمام قد از کانون های وکلا دفاع نماید.

سعه صدر و حسن و شهرت

انتقاد پذیری، سعه صدر و استفاده از خرد جمعی نیز از دیگر خصایصی است که رئیس اسکودا باید از آن برخوردار باشد و از سوی دیگر دارای کاریزمای لازم برای رهبری اتحادیه باشد و بتواند با حُسن مدیریتی که به خرج می دهد، کانون های وکلا را که توسط مدیرانی با سلایق گوناگون اداره می شوند متحد نگاه دارد.

بیشتر بخوانید: جوان گرایی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر در مدیریت اسکودا

علاوه بر اینها رئیس اتحادیه کانون های وکلا باید دارای حسن شهرت در جامعه وکالت باشد و فردی معتمد و بی حاشیه باشد تا در خصوص موضوعاتی که اتحادیه عهده دار انجام آن است، این نهاد و به تبع آن کانون های وکلا را با چالش و مشکل درونی یا بیرونی مواجه نکند.

با این حال شاید جمع این خصوصیات در یک فرد کار دشورای باشد و وکلای معدودی را بتوان جامع تمامی این شرایط پیدا کرد و به همین خاطر برخی معتقدند که اتحادیه نیز باید به صورت هیأت مدیره ای اداره شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا