اخبار اسکودا

نامه دکتر کوشا به کمیسیون آموزش مجلس با موضوع مطالبه‌گری حق بر تحصیل کودکان

وکلاپرس- دکتر کوشا در نامه ای به رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، خواستار مطالبه‌گری اعضای این کمیسیون در خصوص حق تحصیل و آموزش کودکان شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در این نامه‌ خطاب به دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از اعضای این کمیسیون خواست بر پایه مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول قانون اساسی نسبت به تحقیق درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، طرح سوال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام کرده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علیرضا منادی سفیدان

ریاست محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

موضوع: مطالبه‌گری پیرامون حق بر تحصیل کودکان

همان‌طور که مستحضرید قانون «حمایت از اطفال و نوجوانان» پس از سال‌ها تلاش فعالان حقوق کودک و کنش‌گران عرصۀ تقنین در ادوار مختلف در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و امیدها را برای تأمین مصالح عالیۀ کودکان در حوزه‌های مختلف تقویت کرد. بااین‌همه و پس از گذشت بیش از سه سال از تصویب این قانون تردیدهایی جدی‌ در مورد اجرایی‌شدن مفاد آن و تأثیر واقعی‌اش بر سرنوشت کودکان حاضر در قلمروی سرزمینی ایران به وجود آمده است.

به‌عنوان‌مثال، به‌موجب بندهای «ح» و «ز» مادۀ ۳ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، بازماندن از تحصیل یا ترک تحصیل طفل و نوجوان ازجملۀ وضعیت‌های مخاطره‌آمیز است و دستگاه‌های مختلف موظف به انجام اقداماتی برای مقابله با این آسیب‌اند. ازجمله به‌موجب بند ۲ بخش «ت» مادۀ ۶ این قانون وزارت کشور موظف است ازطریق سازمان ثبت احوال کشور و با همکاری سایر نهادهای مربوط هر سال حداقل سه ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اسامی و نشانی اطفال و نوجوانان ایرانی و غیر ایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده‌اند به تفکیک مناطق به آموزش‌وپرورش اعلام کند.

وزارت آموزش‌وپرورش نیز به‌موجب بخش «چ» این ماده مکلف به اعلام موارد عدم ثبت‌نام و موارد مشکوک ترک تحصیل به سازمان بهزیستی کشور و دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوۀ قضاییه حسب مورد جهت انجام اقدامات لازم است. بااین‌حال، آمارها و گزارش‌های میدانی گویای این است که اقدام فراگیر و مؤثری در موضوع محرومیت کودکان از تحصیل و اجرای مفاد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت نپذیرفته است.

به‌عنوان‌مثال، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با شماره‌مسلسل ۱۸۶۵۲ مورخ ۱۸/۱۰/۱۴۰۱ تعداد کودکان محروم از تحصیل را نزدیک به یک ‌میلیون نفر ارزیابی کرده است. گزارش‌های مردمی و میدانی فعالان حقوق کودک نیز حاکی از آن است که پیگیری‌های مقرر در قوانین مختلف ازجمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان درمورد عموم کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک‌تحصیل‌کرده اجرایی نمی‌شود. فارغ از اهمیت بنیادین تحصیل علم، محرومیت از تحصیل می‌تواند نشانه‌ای دیگر از نابرابری‌ها و نابرخورداری‌ها و زمینه‌ساز بسیاری از معضلات و آسیب‌ها باشد و این موضوع اهمیت پرداختن به آن را دوچندان می‌کند.

ازاین‌رو، بر پایۀ مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول هشتم، هفتادوششم، هشتادوچهارم، هشتادونهم و نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد نسبت به تحقیق دربارۀ کیفیت اجرای قوانین فوق‌الذکر، طرح سؤال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام نموده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام نمایند.

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا