فرق وکیل کانون وکلا با مرکز وکلا چیست؟

آیا تا به حال برای رسیدگی به یک پرونده حقوقی از وکیل کمک گرفته اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت باشد، احتمالا هنگام انتخاب وکیل با این چالش مواجه شده اید که وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلا را انتخاب کنید یا وکیل قوه قضاییه!

اما مگر تفاوتی میان وکیل کانون وکلای دادگستری با وکیل قوه قضاییه وجود دارد؟ مسلما بله؛ پس در ادامه همراه ما باشید تا با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می گیرد، متوجه تفاوت وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلا با مرکز وکلای قوه قضاییه شوید و در نهایت وکیل اصفهان را به درستی انتخاب کنید.

دسته بندی کلی وکلا

به طور کلی و پیش از هر توضیح خاصی، باید بگوییم که تفاوت میان وکلای پایه یک دادگستری با قوه قضاییه چندان زیاد نیست و تقریبا وظایف یکسانی دارند. تفاوتی که میان این دو دسته وجود دارد به مرکز صادرکننده پروانه وکالت و مراحلی که وکیل برای اخذ این وکالت طی می کند بستگی خواهد داشت که در ادامه در رابطه با هریک صحبت خواهیم کرد. اما در نظر داشته باشید که دسته بندی کلی وکلا شامل دو دسته می شود که عبارتند از:
• وکیل کانون وکلای دادگستری
• وکیل قوه قضاییه

وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری کیست؟

به وکیلی که پروانه وکالت خود را از کانون وکلای دادگستری دریافت کند، وکیل پایه یک گفته خواهد شد. این وکلا به واسطه تحصیلاتی که دارند می توانند در کلیه دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی و … فعالیت کنند. باید این مورد را در نظر داشته باشید که متقاضی وکیل دادگستری باید برخی از شرایط را داشته باشد که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم کرد:
• متقاضی وکیل دادگستری باید حتما تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
• داشتن حداقل مدرک کارشناسی حقوق یا معادل آن برای فرد متقاضی الزامی است.
• فرد متقاضی باید از سلامت جسمی و روانی لازم برخوردار باشد.
• دوره کارآموزی وکالت توسط متقاضی باید به طور کامل انجام شود.

مزایای فعالیت به عنوان وکیل دادگستری

فعالیت به عنوان وکیل خوب دادگستری اصفهان با مزایای مختلفی همراه است که از مهم ترین این مزایا می توان به این موضوع اشاره کرد که وکیل دادگستری امکان فعالیت در کلیه مراجع قضایی اعم از دادگستری، دیوان عدالت، دادسرا و … را دارد و می تواند در این مراجع حضور پیدا کند و به دفاع از موکل خود بپردازد. بنابراین استقلال بیشتر وکیل پایه یک دادگستری از مهم ترین مزایای وکالت دادگستری است.

سوال دیگری که ممکن است برای متقاضیان پیش آید، این است که آیا وکالت دادگستری با معایبی نیز همراه می باشد؟ در راستای پاسخ به این سوال باید گفت هر چیزی در کنار مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. از معایب وکالت کانون وکلای دادگستری می توان به آزمون دشوارتر و هزینه بالای آن اشاره کرد. از همین رو فردی که قصد دارد به عنوان وکیل پایه یک دادگستری فعالیت کند باید تلاش و پشتکار بالایی داشته باشد.

وکیل مرکز وکلای قوه قضاییه کیست؟

برای آنکه تفاوت وکیل کانون وکلا با مرکز وکلای قوه قضاییه را متوجه شوید، باید تعریف وکیل قوه قضاییه نیز در اختیارتان قرار گیرد. از همین رو باید گفت شخصی که پروانه وکالت خود را از مرکز وکلا قوه قضاییه دریافت می کند، در حقیقت وکیل قوه قضاییه است.

وجود یکسری شرایط برای متقاضی وکالت قوه قضاییه ضروری است که این شرایط عبارتند از:
• متقاضی وکالت قوه قضاییه باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
• داشتن حداقل مدرک کارشناسی حقوق یا معادل آن الزامی است.
• فرد متقاضی باید از سلامت جسمی و روانی لازم برخوردار باشد.
• متقاضی وکیل قوه قضاییه نیز باید دوره کارآموزی وکالت در دادگستری را به طور کامل پشت سر گذاشته باشد.

مزایای فعالیت به عنوان وکیل قوه قضاییه

در راستای بررسی تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه، در بخش قبل به بررسی مزایای وکالت در پایه یک دادگستری پرداختیم. در این بخش نیز به مزایای فعالیت به عنوان وکیل قوه قضاییه اشاره می کنیم تا به درک کاملی در رابطه با این موضوع برسید.

فردی که تقاضای فعالیت به عنوان وکیل قوه قضاییه را دارد، باید در آزمون آسان تری نسبت به آزمون کانون وکلا شرکت کند و به طور کلی هزینه های مربوط به فعالیت قوه قضاییه نیز پایین تر است.

حال برای مثال اگر شما به وکیل خوب ملکی اصفهان نیاز دارید، می توانید بررسی های لازم را انجام دهید و در نهایت تصمیم بگیرید که وکیل قوه قضاییه را انتخاب کنید یا وکیل کانون وکلای دادگستری. وکلای هر دو مرکز می توانند با دانش و تخصصی که دارند رسیدگی پرونده شما را انجام دهند.

وکیل مرکز وکلا بگیرم یا کانون وکلا؟

اکنون که با تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه آشنا شدید، به احتمال زیاد این سوال برای شما پیش می آید که وکیل پایه یک کانون وکلا بهتر است یا وکیل قوه قضاییه؟ پیش از آنکه پاسخ این سوال را بررسی کنیم، توصیه می شود هر شایعه ای که در رابطه با وکلا وجود دارد را فراموش کنید. بسیاری از این شایعات پیرامون این موضوع هستند که وکلای پایه یک دادگستری کیفیت کار بهتری دارند یا وکلای قوه قضاییه راحت تر پروانه وکالت خود را دریافت می کنند.

در رابطه با این شایعات باید گفت هیچ یک از این موارد صحت ندارد و هنگام انتخاب وکیل باید به تجربه و تخصص وکیل توجه داشت. ویژگی که یک وکیل را از سایر وکلا متمایز می کند، توانایی و مهارت وی در حل پرونده ها است و مسلما وکیلی که دائم در حال مطالعه می باشد و تجربیات بسیاری دارد، راحت تر می تواند پرونده های حقوقی را حل کند و حق موکل خود را بگیرد.

مورد دیگری که در این بخش اهمیت دارد، حوزه تخصصی کاری وکیل است؛ از همین رو اگر به دنبال وکیل خوب خانواده اصفهان یا وکیل طلاق و ملکی و … هستید، به سراغ وکیل پایه یک دادگستری یا قوه قضاییه که امکان فعالیت در این حوزه ها به صورت اختصاصی را دارد بروید!

اگر در پیدا کردن وکیل تجربه ندارید و نمی دانید از کجا بهترین وکلا را پیدا کنید، دیگر نگران نباشید، زیرا وکیل از ما آماده خدمت رسانی به شما می باشد. در این سایت وکلا بر اساس فاکتورهای مختلف دسته بندی شده اند و شما می توانید به راحتی براساس تجربه و منطقه جغرافیایی، وکلای خوب را شناسایی کنید.

جمع بندی

هنگام انتخاب وکیل چالش های بسیاری پیش می آید که یکی از این چالش ها، انتخاب وکیل پایه یک دادگستری یا وکیل قوه قضاییه است؛ به طوری که بسیاری از افراد نمی دانند پرونده حقوقی خود را به کدام یک بسپارند. با توجه به این موضوع، در این مقاله تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه را بررسی کردیم تا متوجه شوید که کدام وکیل شرایط بهتری برای رسیدگی به پرونده شما را دارد.

منبع: وکیل از ما

خروج از نسخه موبایل