اخبار بین المللی

رویترز: دیوان کیفری بین‌المللی به دنبال محکومیت مقامات روس به اتهام جنایات جنگی است

وکلاپرس- دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد به دلیل اخراج اجباری کودکان از اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، بازداشت مقامات روس را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش وکلاپرس، منبعی آگاه در گفت و گو با رویترز روز دوشنبه ۱۳ مارس از تشکیل نخستین پرونده جنایات جنگی بین‌المللی در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در آینده نزدیک خبر داد.

بیشتر بخوانید:

این منبع آگاه گفت که دستورهای جلب مقمامت روسی می‌توانند شامل اتهاماتی چون جنایت نسل‌کشی باشند که انتظار می‌رود در صورت پذیرش درخواست دادستان توسط قاضی پیش‌محاکمه این دادگاه مستقر در لاهه هلند در کوتاه مدت صادر شوند.

دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد و وزارت دفاع روسیه نیز هنوز پاسخی در همین خصوص نکرده است.

تعقیب بین‌المللی جنایات جنگی می‌تواند انزوای سیاسی را عمق بخشد

اگرچه مسکو قطعا هرگونه دستور جلبی علیه هریک از مقامات خود را نادیده خواهد گرفت اما تعقیب بین‌المللی جنایات جنگی می‌تواند انزوای سیاسی مسکو را عمق بخشد و سفرهای بین‌المللی متهمان را دشوار سازد.

مسکو هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را انکار کرده و ادعا می‌کند که تمام حملات ارتش روسیه در راستای کاهش توانایی رزمی کی‌یف بوده است. اگرچه کرملین برنامه انتقال هزاران کودک اوکراینی به روسیه را رد نمی‌کند اما آن را کارزاری بشردوستانه و در جهت محافظت از کودکان و یتیمان رها شده در مناطق درگیری می‌داند.

بیشتر بخوانید:

کی‌یف می‌گوید به هزاران کودک اوکراینی که توسط خانواده‌های روس به فرزندخواندگی پذیرفته یا در اردوگاه‌ها و یتیم‌خانه‌های روسیه اسکان داده می‌شوند، پاسپورت روسی داده می‌شود و طوری تربیت می‌شوند تا ملیت اوکراینی‌ را طرد و خود را روس بدانند.

انتقال اجباری کودکان از گروهی به گروه دیگر می‌تواند به عنوان نسل‌کشی تحت تعقیب قرار گیرد

بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد، انتقال اجباری کودکان از گروهی به گروه دیگر جزء پنج اقدامی است که می‌تواند به عنوان نسل‌کشی تحت تعقیب قرار گیرد.

کی‌یف تا کنون چندیدن قرار تعقیب به اتهام جنایات جنگی برای سربازان روس به دلیل اقدامات فردی آن‌ها مانند قتل یا تجاوز در قلمروهای اشغالی صادر کرده است، اما اتهاماتی که توسط دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرند ممکن است فراتر رفته و مقامات مسئول این سیاست‌ها را به جای عاملین صرف آ‌ن‌ها هدف قرار دهند.

منبع: یورونیوز

بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه

  1. سلام.وقت بخیر.در خصوص این خبر باید عرض نمایم که باتوجه به عدم عضویت روسیه و اوکراین(فقط اساسنامه رم را امضا نمود تصویب نکرد) برای ارجاع پرونده به دیوان با مشکل مواجه خواهند شد.تنها راه ارجاع، قطعنامه شورای امنیت می باشد که آن هم به دلیل عضویت روسیه در شورای امنیت عملا منتفی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا