رای

نمونه رای برائت از اهانت به مقدسات اسلام و فعالیت تبلیغی علیه نظام

اتهام: اهانت به مقدسات اسلام

 حسب گزارش مرجع انتظامی علیه مشتکى عنه بالا بموضوع فوق تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و تشریفات قانونی در وقت فوق العاده / مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی / دادرسی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

((وَ لَقَد صَرفنا فی هذ القُرانِ لِیَذْکُرُوا وَ ما یَزِیدُهُم إِلا نُفُوراً) )

رای دادگاه

… دایر بر فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به روحانیت و مقدسات اسلام (عناوین قید شده در کیفر خواست صادره) صرف نظر از ابراز پشیمانی و اعلام نداشتن آگاهی نسبت به استوری های گذاشته شده توسط متهم راجع به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام

اولاً بایستی تفسیر مضیق کرد و فقط آن دسته از تبلیغات را مشمول ماده دانست که علیه کلیت نظام و در واقع با قصد براندازی و یا به نفع گروه ها و سازمان هایی انجام گیرد که قصد براندازی و مبارزه با کلیت نظام را دارند؛ نه موضوع این پرونده که متهم صرفاً در فضای مجازی شخصی خود که حدود ۵۰۰ نفر فالور دارد و آن هم همه از اعضای خانواده و دوستان خود می باشد. مطالبی را راجع به گرانی نشر داده است و قصد صرفاً وی اعتراض به گرانی ها بوده زیرا اکثر استوری های ضم پرونده شده نقد تورم و گرانیها را نشان می دهد نه تبلیغ علیه نظام و از سویی در نظام مردم سالار و اسلامی شنیدن صدای مردم تکلیف مسئولین می باشد نه مجازات کردن منتقد.

ثانیاً فعالیت تبلیغی شرط تحقق بزه می باشد؛ این در حالی است که استوری های گذاشته شده در اینستا گرام بوده و با توجه به فیلتر شدن آن اصل بر آن است که کسی امکان ورود به آن ندارد لذا تفسیر مضیق نیز ایجاب می نماید بگوییم تبلیغی رخ نداده است.

ثالثاً صرف یک متن که در آن به سکوت مراجع تقلید به گرانی ها اشاره داشته و مصداق توهین به روحانیت و مقدسات اسلام به شمار نمی رود.

لذا ضمن ارشاد متهم به بصیرت بیشتر در رفتار و نشر دادن پیام ها حتی در گروه های خانوادگی، با توجه به اینکه تحقق بزه های اعلامی در کیفرخواست با مانع مواجه می باشد و ارکان آنها تحقق پیدا ننموده است، دادگاه با رعایت اصل برائت و استناد به اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۴ قانون آئین دادرسی کیفری حکم به برائت متهم صادر و اعلام میدارد برای صادره حضوری بوده و ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان تهران میباشد.

به نقل از کانال تلگرامی دکتر عباس شیخ الاسلامی
به نقل از کانال تلگرامی دکتر عباس شیخ الاسلامی
بیشتر بخوانید:

نقد و تحلیل دکتر عباس شیخ الاسلامی:

یکی از پرکاربردترین اتهامات پرونده های حوادث اخیر، توهین به مقامات؛ مقدسات و تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی است.

خوشبختانه نسل جدیدی از قضات شجاع و باسواد مواجهیم که بعضا دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری حقوق هم هستند و با ارکان جرایم و تفاسیر خاص قوانین کیفری و جامعه شناسی مجازات کاملا آشنا هستند و شجاعت لازم را در قانونگرایی و پرهیز از فشارهای درونی و بیرونی را نیز دارند، آرای وزینی صادر می کنند که بعضا می تواند پایه گذار رویه قضایی و محور تدریس قرار گیرد. محتوی رای به طور خلاصه اینست که :

الف) در توهین چه به اشخاص، چه روحانیت و چه مراجع و مقدسات بکار بردن عبارات موهن صریح و واضح لازم است و انتقاد هر چند تند توهین محسوب نمی شود.

ب) جرم خاصی تحت عنوان توهین به روحانیت و مراجع در قوانین جزایی به جز توهین به اشخاص و نیز مرحوم امام و رهبری نداریم. رهبری نیز ظاهرا از قدیم اعلام کرده از حق خود در این خصوص اگر با جرم دیگری همراه نباشد، گذشت کرده اند.

ج) مقدسات نیز محدود به قران و چهارده معصوم و اموری دارای تقدس ذاتی است و اشخاص حاضر و مراجع هر چند بزرگ و محترم، مقدسات نیستند و انتقاد از آنان مجاز و مصداق امر به معروف و توهین به آنان نیز توهین به مقدسات نیست.

د) جرم تبلیغ علیه نظام چنانچه در حکم آمده است جرمی مستمر و فعالیتی تبلیغی علیه کلیت نظام (جمهوریت و اسلامیت) و یا به نفع گروههای معاند است و شامل انتقاد از اشخاص نمی شود.

ه) تبلیغ و تبادل نظر حتی تبلیغ علیه نظام و توهین در گروهها و کانال با اعضای خانودگی؛ رفقا یا صنفی با تعداد اعضای محدود که وسعت و برد تبلیغاتی ندارد و جهت ساخت آن فعالیت تبلیغی نبوده، مشمول فعالیت تبلیغی و توهین نیست بخصوص که حاکمیت آن فضا را مسدود کرده باشد و فرض بر آنست که افراد نمی توانند داخل آن شوند.

و) جرایم مزبور جملگی عمدی هستند و سوء نیت و قصد عام و خاص در آن شرط است واگر قصد مرتکب تذکر اشکالات، نقد حاکمیت و امر به معروف باشد؛ شامل ماده فوق نمی شود.

ز) ذکر آیه با موضوع مرتبط با رای در صدر رای نیز درس آموز است. توصیه به تاسی از قران در تبلیغ و تکرار آیات و گوش کردن بدون نفرت و بر وجه مثبت تلقی کردن کلام و یادآوری تبلیغ و تکرار احسن یعنی تکرار مطلب، باید متنوّع و جذّاب، (صرّفنا)؛ واجد تکرار مفید نه سخنان بیهوده تکراری و برای خردمندان پند اموز و برای لجوجان نفرت اور باشد.

 

یک دیدگاه

  1. درود
    بنام دادار دادگستر
    باید احسنت گفت و دست قلم قضات محترم این پرونده را طلا گرفت رای صادره امیدی برای رویه ی قضایی کشور خواهد بود که به حق و با عدالت رسیدگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا