گفت و گو

گفت و گو با وکیل مصطفی نیلی پس از آزادی از زندان

وکیل مصطفی نیلی 22 فروردین ماه از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد

وکلاپرس- وکیل مصطفی نیلی که آبان ماه سال گذشته در تهران بازداشت شده بود، پس از اعلام عفو رهبر انقلاب و تحمل بخشی از محکومیت و پرداخت جزای نقدی از زندان آزاد شده است، او در گفتگو با وکلاپرس جزئیات پرونده ها و فرایند منتهی به آزادی خود را تشریح کرده است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل مصطفی نیلی که آبان ماه سال گذشته در هنگام سفر به سیستان و بلوچستان در فرودگاه مهرآباد تهران بازداشت شده بود ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

هدف از سفر به زاهدان؛ اخذ وکالت از خانواده کشته‌شدگان حوادث زاهدان

وکیل مصطفی نیلی ضمن تشریح جزئیات بازداشتش گفت: ۱۶ آبان بنده و آقای حسن یونسی در حالی که قصد سفر به زاهدان داشتیم، در فرودگاه مهرآباد تهران توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدیم. هدف ما از این سفر اخذ وکالت از خانواده کشته‌شدگان حوادث زاهدان و پیگیری پرونده ایشان بود.

وی در خصوص جزئیات اتهامات وارده گفت: علاوه بر قصد سفر به زاهدان، تجمع در مقابل ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز نیز از دیگر مصادیق اتهاماتم بود. اتهامات تفهیم شده به من اجتماع و تبانی به قصد انجام یکی از جرائم علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام بود.

او با اشاره به اینکه یک ماه در بند دو الف بازداشت بوده است، افزود: در این مدت تنها یک مرتبه بازجویی شدم و در تاریخ ۱۵ آذر به زندان بزرگ تهران منتقل شدم. ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱ حکم پرونده دادخواهان سلامت را به اجرا گذاشتند و در همان روز و پس از اجرای حکم بازپرس شعبه دو در پرونده جدید قرار وثیقه صادر کرد.

نیلی با تاکید بر وجود جهات رد دادرس در پرونده حاضر گفت: باتوجه به شکایت کیفری من از بازپرس مذکور، ایشان نباید به این پرونده رسیدگی می‌کرد ولی در عمل توجهی به این امر نشد.

بیشتر بخوانید:

براساس بخشنامه بهمن ماه ۱۴۰۱ قرار موقوفی تعقیب صادر شد

این وکیل دادگستری افزود: پس از صدور کیفرخواست پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شد و در نهایت براساس بخشنامه بهمن ماه ۱۴۰۱، برای من در هفته گذشته قرار موقوفی تعقیب صادر شد.

وکیل مصطفی نیلی
وکیل مصطفی نیلی

وی در پاسخ به میزان رعایت مقررات آیین دادرسی از زمان بازداشت تا آزادی گفت: زمانی که در دی ماه ۱۴۰۱ برای نخستین بار احضار شدم، در اعتراض به نقض صریح قوانین در دادسرای امنیت و دادگاه انقلاب، اعلام کردم که در دادگاه شرکت نمی کنم.

نیلی مدعی شد: در بند دو الف هفت روز نخست در سلول انفرادی بودم و حتی برای هواخوری نیز دستبند، پابند و چشم بند داشتم. در اتاق عمومی بند دو الف، برای هواخوری دستبند و چشم بند داشتم و دسترسی به کتاب و روزنامه نداشتم. تنها یک تلویزیون در اتاق عمومی بند دو الف بود که امکان تماشای تعدادی شبکه محدود را داشتیم که هم‌زمان با شروع جام‌جهانی مسئولین بند مذکور شبکه ورزش را نیز قطع کردند که زندانیان امکان تماشای مسابقات فوتبال را نداشته باشند.

انتظار می‌رفت در پرونده دادخواهان سلامت رای برائت صادر شود

او با اشاره به پرونده موسوم به دادخواهان سلامت نیز گفت: در دیگر پرونده تشکیل شده برای اینجانب موسوم به دادخواهان سلامت نیز پس از صدور حکم قطعی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، وکلایم اعاده دادرسی انجام دادند که دیوان‌عالی کشور رای مذکور را نقض کرد و پرونده به شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر به عنوان شعبه هم‌عرض ارجاع شد.

این وکیل دادگستری افزود: در حالی که انتظار می‌رفت رای برائت صادر شود ولی شعبه مذکور پس از رسیدگی، حکم حبس اینجانب را از ۴ سال به ۲ سال تقلیل داد و باقیمانده مدت حبس را تبدیل به جزای نقدی کرد که با پرداخت آن، از زندان رجایی‌شهر آزاد شدم.

او در پایان گفت: از تمامی همکارانی که در این مدت از وکلای زندانی حمایت کردند، سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا