گفت و گو

وکیل علی اسدالله پور: قانونگذاری در حوزه وکالت بدون حضور وکلا بیانگر نگرش حکومت به این حرفه است

وکلاپرس- وکیل علی اسدالله پور نامزد سمت بازرسی در انتخابات اسکودا ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی این نهاد به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد. در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۷ تن برای تصدی منصب بازرسی اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

 وکیل علی اسدالله پور، رییس کانون وکلای دادگستری البرز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود به عنوان نامزد سمت بازرسی پرداخته است.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای ارزیابی، لازم است ابتدا ساختار اسکودا را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا اسکودا با ساختار فعلی می تواند کارکرد چشمگیری داشته باشد یا خیر.

به عبارت بهتر باید ببینیم نقش اسکودا فراتر از نهاد صرفا هماهنگ کننده یا همانند بیست سال قبل است. معتقدم مجموع شرایط فعلی به گونه ای بوده است که از توان اسکودا برای مواجهه با معضلات کاسته است.

اگرچه هر مجموعه ای با معضلات و نواقصی مواجه است اما شرایط این دوره و میزان فشارهای درونی و بیرونی به اندازه ای بود که قابل قیاس با ادوار گذشته نبود. البته معتقدم که می شد با مدیریت فضای داخلی نهاد وکالت تاحدی بر مشکلات فائق شد.

مدیران اسکودا در دوره فعلی نقاط مثبتی هم داشتند؛ فعالیت‌هایی همچون اصلاح آیین نامه، تشکیل روابط عمومی منسجم، انتشار مصوبات و دستور جلسات، برگزاری منظم جلسات شورای اجرایی و هیات عمومی‌های فوق العاده و تشکیل کارگروه های مختلف ازجمله اقدامات مثبت بود.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما اسکودا در حال حاضر با چه چالش‌هایی مواجه هست؟

به نظرم یکی از چالش های اساسی، نگاه نادرست به اتحادیه است. درحالیکه مخالفان اسکودا از قدرت این نهاد بشدت ترس دارند اما برخی جایگاه اسکودا را جدی نمی گیرند و فعالیت وی را مخل استقلال کانون ها می دانند.

لذا معتقدم اگر نقدی به عملکرد مدیران داریم، باید با ارائه پیشنهاد و تذکر، مدیران را به مسیر اصلی رهنمون کنیم. با کنار کشیدن و کنایه صرفا اتحادیه تضعیف می شود. بنابراین باید مرزی تبیین شود که عملکرد اتحادیه را دخالت در امور کانونها تلقی نکند.

چه برنامه‌هایی برای سمت بازرسی دارید؟

برای اظهار نظر درمورد برنامه ها، ابتدا باید با واقعیات مواجه شویم؛ باتوجه به چهارسال حضور در اسکودا به عنوان نماینده شورای اجرایی کانون البرز و یک سال سابقه بازرسی در صندوق حمایت، تا حدی با زوایای سمت بازرسی آشنا هستم. لذا سعی خواهم کرد در جهت قانونمداری حرکت کنم.

بازرس مطابق ماده ۲۶ اساسنامه اسکودا و همچنین آیین کار بر همه امور اسکودا نظارت دارد و در راستای شفافیت، وظیفه ارائه گزارش عملکرد به هیات عمومی را دارد.

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

معتقدم ابتدا باید چالش ها را اولویت بندی کنیم؛ وجود و بقای استقلال کانون وکلا باید اولویت اول ما باشد.

استقلال وکیل در دفاع که حقوق مردم در آن مطرح است باید اولویت باشد. سپس به تناسب این اولویت ها برنامه ریزی کنیم و با در نظر گرفتن خط قرمزها، چارچوب تعیین کنیم و مرزهایی برای چانه زنی قرار هیم.

در همین راستا بهره گیری از نظرات اعضای صنف بسیار مهم است.

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی و تعامل با رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟

عملکرد من در دوره ریاستم برای کانون البرز، گواه رویکرد من نسبت به رسانه و شفاف سازی است.

برگزاری نشست های خبری با رسانه ها، ارائه گزارش عملکرد اعضای هیات مدیره، اتصال به سامانه دسترسی آزاد و اختصاص دادن پنجره برای ارتباط مستقیم با رییس کانون و… نشان می دهد ارائه  گزارش مستمر را سرلوحه قرار خواهم داد.

بیشتر بخوانید:

رویکرد شما در مواجهه با قوای مجریه و مقننه چگونه خواهد بود؟

رویکرد تعامل و ارتباط با قوای سه گانه را خواهم داشت. عملکرد ۶ ماهه اخیر کانون البرز که بیانگر برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان مجلس و مقامات قضایی استان و… بود.

تاکید میکنم با داشتن مواضع خود، باید ارتباط و تعامل داشته باشیم. نمی شود فقط به مسائل صنفی پرداخت و بیرون را رها کرد.

در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صنفی وکلا را چه می‌دانید؟

مسائل زیادی داریم اما به طور کلی نگاه حاکمیت نسبت به نهاد وکالت، نگاه مثبتی نیست؛ قانونگذاری در حوزه وکالت علی رغم اینکه وکلا هیچ نقشی در تنظیم آن نداشته اند، بیانگر نگرش حاکمیت به جامعه وکالت است.

مسئله دیگر، جنگ قدرت درون صنفی بابت عمر دو ساله هیات مدیره سبب می شود مدت زیادی صرف بررسی شرایط قبلی و چینش ارکان شود و ۶ ماه آخر نیز به انتخابات بعدی پرداخته شود. لذا مدیران عملا فرصت اجرایی کردن برنامه های خود را ندارند و بهتر است در این خصوص نیز چاره اندیشی شود.

رویکرد شما نسبت به وکلای در معرض خطر چیست؟

وکلای در معرض خطر نیاز به یک رویکرد حمایتی جامع ملی دارند؛ هرچند که به عنوان مدیر تاکنون فارغ از هیاهوی رسانه‌ای و به صورت موردی، فعالیت هایی داشته ام اما این اقدامات کفایت نمی‌کند.

وکلای در معرض خطر می‌بایست با وضع قوانین حمایتی مورد حمایت قرار گیرند که متاسفانه در حال حاضر چنین حمایتی وجود ندارد.

باتوجه به اینکه درحال حاضر مسئولیت ریاست کانون وکلای البرز را دارید، آیا در صورت پیروزی در انتخابات، مسئولیتتان سنگین و دشوار نخواهد شد؟

اولا از مدت مدیریت ۴ ساله اینجانب، شش ماه باقی مانده و در دوره هیات مدیره آتی البرز نخواهم بود و از آنجا که دوره جدید مدیریت اسکودا از دی ماه آغاز می‌شود، زمان زیادی صاحب سمت در کانون نخواهم بود.

ثانیا سمت بازرسی با هیات رییسه از لحاظ زمانی تفاوت بسیاری دارد.

سمتهای ریاست و نایب رییسی مستلزم صرف زمان کامل و مدیریت است برخلاف بازرسی که وظیفه نظارتی دارد و نیاز به کار تمام وقت ندارد.

ضمن اینکه یکی از دلایلی که برای نایب رییسی ثبت نام نکرده ام، ریاست چندماه آینده بر کانون البرز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا