اخبار مجلس شورای اسلامی

نامه کمیسیون‌ جهش، قضایی و اصل ۹۰ به سازمان سنجش در خصوص معیار پذیرش داوطلبان در آزمون وکالت

وکلاپرس- روسای کمیسیون های سه گانه اصل ۹۰ قانون اساسی، جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و قضایی و حقوقی مجلس در خصوص بررسی نحوه اجرای ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توضیح دادند.

به گزارش وکلاپرس، در نامه روسای این سه کمیسیون به سازمان سنجشضمن بیان بخشی از مشروح مذاکرات جلسه های صد و سی و سوم و صد و سی و پنجم مجلس شورای اسلامی، بر «میانگین وزنی نمرات تراز شده» به عنوان معیار پذیرش داوطلبان در آزمون وکالت، سردفتری وکارشناسی رسمی تاکید شده است.

بیشتر بخوانید:

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر پور عباس

معاون محترم وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور

سلام علیکم

با احترام، بازگشت به نامه شماره ۳۱۰۶۴ مورخ ١۴٠١/٠۴/٢٢ و پیرو مباحث مطرح شده در جلسه مشترک روز سه شنبه مورخ ١۴٠١/٠۴/٢١ کمیسیونهای ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل نودم قانون اساسی و حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص ” بررسی نحوه اجرای ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ” به استحضار می رساند:

۱) مطابق با متن ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، «کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند.»

بنابراین تمامی مراحل برگزاری آزمون، محاسبه و اعلام نتایج و معرفی اسامی پذیرفته شدگان به آن سازمان واگذار شده و هرگونه دخالت از جانب کانونهای صنفی در این مراحل ممنوع است.

۲) مطابق با مر قانون «داوطلبینی که حداقل هفتاد درصد (٪ ۷۰) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده اند، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می گردند.»

مطابق با آنچه در متن این ماده آمده، صراحتاً اعلام می شود، امتیاز هر داوطلب، میانگین وزنی نمرات تراز شده داوطلب در دروس آزمون و «امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز» نیز میانگین وزنی نمرات تراز شده یک درصد برتر آزمون است.

۳) موارد ذیل نیز بخشهای قابل استناد از مشروح مذاکرات صحن علنی مجلس در خصوص لزوم مبنا قرار دادن نمره تراز هستند که مشروح آنها نیز به پیوست نامه ارائه شده است: (همچنین موارد ذکر شده از سایت روزنامه رسمی (بخش مشروح مذاکرات مجلس) قابل دریافت است.)

سخنان دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه ۱۳۵ مورخ روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه ١۴٠٠ ؛ (صفحه ۶، ستون یک)

خیلی ممنون آقای ویس کرمی من یک نکته را خدمت جناب عالی توضیح بدهم این پیشنهاد شده در ماده قبلی هم بود، به هر حال من فکر می کنم اگر این توضیح شما را قانع کند ما عبور کنیم. به هر حال ما (۱) درصد بالاترین کسی که بیشترین امتیار را در محلی آورده اند (۲۰) درصد آن را محسوب کردیم یعنی ما از تراز داریم حساب می کنیم لذا اگر مجموعه اشکالی در سوالات باشد ساده بودن و سخت بودن آن یا در کیفیت آموزش باشد به هر حال از جمع افرادی که آمده اند و شرکت کرده اند آن (۱) درصدی که بیشترین نمره را آورده اند این ها حداقل باید (۷۰) درصد آن نمره را بیاورند. من فکر می کنم واقعا نگرانی شما را اینجا مرتفع می کند که ما بیاییم اضافه کنیم که حتما بالای (۵۰) درصد نرم آن جمع باشند. همه سنجش ها بر این اساس است. خود جناب عالی هم در دانشگاه و سنجش دیده اید من فکر می کنم یک نوبت در مجلس در موضوع ماده های قبلی رای نیاورده است، اگر قانع باشید که عبور کنم از این تشکر می کنم

سخنان دکتر سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه رونق و جهش تولید در جلسه ۱۳۳ مورخ روز یکشنبه ۱۸ مهرماه ١۴٠٠ ؛ (صفحه ۹، ستون دو)

در هیچ آزمونی که مسابقه باشد، می آیند حد کف مطلق بگذارند و همه را با هم می سنجند اصلا تراز کردن یعنی این. اما این پیشنهاد هم خلاف طرح تحول قضائی است و هم خلاف شیوه ازمون گیری های علمی است

سخنان دکتر محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون ویژه رونق و جهش تولید در جلسات ۱۳۵ ۱ (صفحه ۹ – ستون دو) و ۱۳۳ ۲ (صفحه ۷- ستون دو) مورخ روزهای ۱۸ و ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰

۱ در حوزه کیفیت هم چون دوستان پیشنهاد دارند آنجا عرض خواهم کرد. در حوزه کیفیت هم این مواردی که دارد مطرح می شود و متأسفانه بداخلاقی هایی هم صورت گرفته، دوستان به همه جا چنگ زدند از سازمان سنجش رفتند نامه ای گرفتند منتشر کردند که شما دیدید رئیس محترم سازمان سنجش آن را رد کرد. در حوزه کیفیت هم این کاری که ما انجام دادیم یک کار علمی است و یک تراز است و بر اساس تراز دارد محاسبه می شود. ما نمی توانیم نمره امتیار را آنقدر بالا ببریم که همان تعدادی هم که امروز دارند قبول می شوند و آن ها را هم حذف کنیم، ضمن اینکه در دنیا ازمون صرفا تستی گرفتن نشان بر احراز صلاحیت کامل نیست، این شرط لازم است و شرط کافی نیست شرط کافی مصاحبه و (۱۸) ماهی است که به صورت کاراموزی می گذرانند و همه آن مسیری که کانون وکلای عزیز دارند پیگیری می کنند

۲ نکته سوم هم همان طور که جناب آقای دکتر قادری فرمودند اینکه ما سقف بگذاریم بحث سختی و اسانی آزمون در آن دخالت می کند. من در جلسه پیش هم توضیح دادم لذا من خواهش می کنم دوستان اجازه بدهند، آن روشی که روش علمی هم هست در کنکور سراسری هم همان دارد، به اصطلاح ملاک عمل قرار می گیرد رعایت شود و دوستان به این پیشنهاد رای منفی بدهند. از هیئت رئیسه محترم هم می خواهم چون دو، سه تا پیشنهاد بعدی هم تقریبا همین روش را دارد تجویز می کند به جهت رعایت وقت می شود از آن بگذریم. کمیسیون با این مخالف است

سخنان دکتر سید محمدهادی سبحانیان، نماینده دولت در جلسه ۱۳۲ ۳ (صفحه ۱۲- ستون دو) و ۱۳۳ ۴ (صفحه ۷- ستون ۱)، مورخ ۱۲ و ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰

۳ تمام ازمون های کشوری مثل کنکور سراسری و غیره از همین منطق سنجش نمره تراز استفاده می کنند. همان منطقی که در پیشنهاد گنجانده شده در پیشنهاد کمیسون وجود دارد

۴ عزیزان عنایت بفرمایید ما به دنبال این هستیم که از بین کستی که در آزمون شرکت می کنند. بهترین ها را انتخاب کنیم دنبال این هستیم که افراد صاحب صلاحیت را انتخاب کنیم و اجازه ورود آنها را به فعالیت و کسب و کار بدهیم. در تمام آزمون هایی که در کشور برگزار می شود مثل کنکور سراسری، اساساً منطق سنجش همین منطق نمره تراز است که با همین منطق نمره تراز ما می توانیم فارغ از اینکه امتحان سخت یا آسان است بتوانیم توان علمی افراد را مورد قضاوت قرار بدهیم و بهترین ها را انتخاب بکنیم عزیزان این پیشنهاد جناب آقای سلیمی را من خواهش می کنم توجه فرمایید چون این پیشنهاد برای مواد بعدی هم دارد تکرار می شود

سخنان کمال علی پور خنکداری، عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در جلسه ۱۳۲ (صفحه ۱۱- ستون دو)، مورخ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰

جناب آقای سلیمی و همکاران عزیزی که در این مورد یک مقدار موقع اعتراض داشتند، ببینید تراز را ما اینجا آمدیم گفتیم سطح ترازی که خود آزمون و سردفتران مشخص نکنند. یک ترازی مشخص کردند مثلا مشخص کردند تراز (۹) هزار قبول است آن کسی که (۹) هزار، (۱۰) هزار آورده، (۱) درصد افراد را مشخص کردیم گفتیم کسانی که (۲۰) درصد آن (۱) درصد ” را امتیاز آوردند قبول است.

سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلیمی در جلسه ۱۳۵ (صفحات ۷ و ۸- ستون یک و دو)، مورخ ۲۱ مهرماه ١۴٠٠

ضمن تشکر از پیشهاددهنده بسیار محترم ببینید چند تا نکته را من کونه عرض می کنم، نکته اول اینکه ببینید. این بخشی که مطرح فرمودند که چرا هرسال آزمون من نمی دانم اشکال آن چیست، ببینید، ما که نگفتیم هرسال آزمون فقط نمره قرار است باشد. نمره تراز، نمره تراز هم که روشن است در بسیاری از ازمون های بین المللی و حتی در بخش کنکور با بهت نمره اینجا مطرح شده است.» ایشان در ادامه نکات خود می فرمایند: «شما دیدید سازمان سنجش، هم بنده اول خیال می کردم این با تراز مخالف است، جناب آقای حسینی رئیس محترم کمیسیون توضیح دادند که منظور ما از این همان نمره تراز است. اگر مقصود دوستان همان نمره تراز است سازمان سنجش هم اتفاقاً روی این صحه گذاشته است. چه اشکالی دارد کسی که توان علمی اش در این حد است ورود پیدا کند ؟ ما پایین تر از این را نگفتیم، مسیر این طور نیست که اتوبان باشد. برای همه این هم نکته دوم بحث ثمره اینجا مطرح شده است»

۴) همچنین مطابق با مشروح مذاکرات مجلس که از سوی سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نماینده دولت مطرح شده است، به صراحت اعلام می شود که شیوه اجرای تراز، همان روش و شیوه ای است که بر اساس شاخص های آماری در آزمونهای سراسری اعمال می شود. چنانکه جناب آقای دکتر زنگنه، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در جلسه ۱۳۳ مورخ ١۴٠٠ / ۰۷ / ۱۸ در توضیح پیشنهاد کمیسیون فرموده اند:

«نکته سوم هم همانطور که جناب آقای دکتر قادری فرمودند اینکه ما سقف بگذاریم بحث سختی و آسانی آزمون در آن دخالت می کند. من در جلسه پیش هم توضیح دادم، لذا من خواهش می کنم دوستان اجازه بدهند آن روشی که روش علمی هم هست در کنکور سراسری هم همان دارد به اصطلاح ملاک عمل قرار می گیرد رعایت شود و دوستان به این پیشنهاد رأی منفی بدهند. از هیئت رئیسه محترم هم می خواهم چون دو، سه تا پیشنهاد بعدی هم تقریبا همین روش را دارد تجویز می کند به جهت رعایت وقت می شود از آن بگذریم. کمیسیون با این مخالف است.»

۵) استعلامات انجام شده از آن سازمان نیز موید غیر علمی بودن سنجش افراد بر مبنای نمرات خام (درصد) و ضرورت استفاده از نمره تراز در آزمونهای با تعداد شرکت کنندگان زیاد است. بر اساس استعلامی که توسط کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، در زمان بررسی طرح مذکور در صحن علنی از سازمان سنجش آموزش کشور اخذ شده، این سازمان به دلیل استفاده از نمره تراز و غیر ممکن بودن استفاده از نمرات خام (درصد) برای مقایسه داوطلبان، این گونه اشاره می کند:

«با توجه به اینکه کسب دو نمره خام یکسان با کسب دو درصد یکسان در دروس مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نیست ؛ نمی توان با استفاده از نمرات خام دروس مختلف، افراد را با یکدیگر مقایسه کرد ؛ لذا، بحث تبدیل نمرات خام به ثمرات تراز مطرح می شود که این امر با استفاده از روشهای آماری انجام می گیرد. برای تعیین نمره تراز، تمامی نمرات خام داوطلبان حاضر در جلسه در هر درس موردنیاز است. سپس از روی نمرات هر درس به ترتیب نزولی، فراوانی نمرات و فراوانی تجمعی و مقادیر فراوانی تجمعی نسبی زیر سطح منحنی تابع چگالی احتمال توزیع نرمال، نمره تراز برای هر درس به صورت مجزا محاسبه می شود.»

با عنایت به موارد فوق و مباحث و تصمیمات متخذه در جلسه مشترک مورخ ١۴٠١/٠۴/٢١ کمیسیونهای ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل نودم قانون اساسی و حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، مقتضی است نتایج آزمونهای کارآموزی وکالت، کارشناسی رسمی دادگستری و سردفتری اسناد رسمی، بر مبنای «میانگین وزنی نمرات تراز شده» داوطلبان محاسبه و شیوه اجرای تراز نیز همان روش و شیوه ای در نظر گرفته شود که بر شاخصهای آماری در آزمون سراسری اعمال می شود.

سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

حسن شجاعی علی آبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی

موسی غضنفر آبادی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا