اخبار

طرح تسهیل به دنبال جلب منافع افرادی است که کمر به نابودی وکالت بسته‌اند

وکلاپرس- رییس کمیسیون تعیین ظرفیت مرکز وکلای قوه قضاییه درخصوص طراحان طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار گفت این افراد کمر به نابودی حرفه وکالت بسته اند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، محمد عباسی، رئیس کمیسیون تعیین ظرفیت و آزمون شورای عالی وکلای قوه قضاییه، گفت: آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه روز جمعه ۲۳ مهر ماه در ۸۴ حوزه امتحانی برگزار می‌شود و در این آزمون ۸۱ هزار و ۲۹۸ داوطلب در سراسر کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند.

۸ درس و ۱۰۴۰ سوال در آزمون روز جمعه

محمد عباسی افزود: آزمون وکالت سال جاری با  رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با افزایش حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود که در این آزمون از  هشت درس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزا، حقوق تجارت فقه، حقوق ثبت،حقوق اساسی و قوانین و آراء وحدت رویه و آخرین اصلاحات مرتبط در هر درس، ۱۳۰ سوال مطرح می‌شود که تمامی دروس به جز حقوق ثبت ضریب ۲ دارد البته درس حقوق ثبت ضریب یک دارد.

دریافت کارت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۹۹ از فردا

وی ادامه داد:‌ داوطلبان می‌توانند از روز سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به پرینت کارت ورود به جلسه و برگ راهنمای شرکت در آزمون اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: شرایط نقل و انتقال حوزه در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۰

رئیس کمیسیون تعیین ظرفیت و آزمون شورای عالی وکلای قوه قضاییه کشور خاطرنشان کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه به عنوان یکی از دو نهادی که تصدی صدور پروانه وکالت را برعهده دارد، از آغاز فعالیت بیش از ۳۵ هزار پروانه وکالت صادر کرده و هرساله نیز طی برنامه مدون مبادرت به برگزاری آزمون می‌کند.

اقدامات مرکز وکلای قوه قضاییه در سنوات اخیر

وی افزود: به جرات می‌توان گفت که اقدامات مرکز وکلای قوه قضاییه در سنوات اخیر بسیار چشمگیر و نقطه امیدی برای فارغ التحصیلان رشته حقوق بوده و گام بزرگ مرکز جهت اجرای برنامه توسعه و تحول در حوزه خدمات حقوقی خوشحالی کسانی که به دنبال رشد و توسعه روز افزون کشور، حامیان حقوق مردم، دغدغه‌مند کاهش اطاله دادرسی، تسهیل دسترسی به وکیل، تسریع امور قضایی و ترویج امور غیر قضایی هستند را در برداشته است.

بیشتر بخوانید: واکنش عیسی امینی به خبر پنج‌برابر شدن جذب مرکز وکلای قوه قضاییه در اردبیل

مرکز وکلای قوه قضاییه در اندیشه سامان دادن به نظام وکالت است

عباسی اظهارداشت: اساسا مرکز وکلای قوه قضاییه با نگاهی به آینده و تخصصی کردن وکالت در اندیشه سامان دادن به نظام وکالت است زیرا اعتقاد دارد اگر نظام وکالت سامان یافته باشد، قطعا نظام قضایی نیز سامان می‌یابد.

فضای بیشتر جذب متقاضیان با عدم صدور پروانه برای قضات بازنشسته

رئیس کمیسیون تعیین ظرفیت و آزمون شورای عالی وکلای قوه قضاییه کشور گفت: متاسفانه برخی تصمیمات نادرست در حوزه وکالت که توسط افراد غیر متخصص و نابلد گرفته می‌شود باعث تشویش در جامعه وکالت که بیش از یکصدهزار وکیل را در برمی گیرد، شده است.

بیشتر بخوانید:نمونه‌ای از گزارش وکلای کانون وکلای خراسان درباره قاضی بازنشسته متقاضی پروانه وکالت

عباسی ادامه داد: به نظر می رسد مرکز وکلا و کانون وکلا تنها نهادی در کشور باشند که سالیانه بیش از ۱۰ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط را طی فرایند آزمون‌های کتبی و شفاهی جذب می‌کنند که اگر برخی از قواعد و مقررات موجود اصلاح شود و بعضی از پروانه‌های وکالت مانند صدور پروانه برای قضات بازنشسته که هم حقوق بازنشستگی و هم پاداش پایان خدمت دریافت می‌کنند، صادر نشود، شاید فضای بیشتری برای جذب متقاضیان باشد.

اقدامات مجلس؛ جلب منافع افرادی که کمر به نابودی وکالت بسته‌اند

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی به جای ورود به این مباحث و بررسی آثار مخرب و مفسده‌ای که اینگونه پروانه‌های وکالت در سیستم قضایی کشور دارد به دنبال جلب منافع افرادی هستند که کمر به نابودی وکالت بسته‌اند که امیدوارم موضوعات مطروحه در مجلس شورای اسلامی و تصمیمات در مورد تسهیل کسب و کار باعث از بین رفتن و زوال وکالت در کشور نشود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا