ویژهیادداشت

ضرورت پرهیز از ایجاد تفرقه بین مدیران کانون‌های وکلا و موکلین (عموم وکلا)

یادداشت اینستاگرامی دکتر رضا معبودی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان

وکلاپرس- دکتر رضا معبودی، عضو علی البدل هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان در واکنش به حواشی معرفی یک وکیل دادگستری به دادسرای انتظامی کانون به علت اظهارنظر توییتری با انتشار یادداشتی در اینستاگرام بر ضرورت پرهیز از ایجاد تفرقه بین مدیران کانون ها و وکلا تاکید کرد.

وکیل معبودی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد در این یادداشت با اشاره به شرایط سرنوشت ساز فعلی کانون های وکلا به کارگیری آموخته های وکلا در زمینه قضا زدایی، جزا زدایی، رویکرد ترمیمی و نگاه آزادمنشانه همراه با سعۀ صدر و وسعت نظر را ضروری دانست.

دکتر معبودی تاکید کرده است: “توسل به تعقیب منتقد (و لو در مظان توهین)، با فرهنگ سماحت و تساهل و ایجاد فضای باز فکری، تناسب چندانی ندارد هر چند در چهرۀ یک حق قانونی جلوه نماید.”

به گزارش وکلاپرس دوشنبه گذشته (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) دکتر حسن پاشازاده رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، طی نامه ای وکیل نگین کیانی را به جهت تخلف از سوگند ( در یک اظهار نظر توئیتری) به دادسرای انتظامی این کانون معرفی کرد.

 وکیل کیانی در این توئیت به دعوت از یک کارآموز یک نهاد زیرمجموعه قوه قضائیه برای اعطای پروانه به کارآموزان وکالت کانون وکلای آذربایجان شرقی در مراسمی که به همین منظور برگزار شده بود به شدت اعتراض کرده بود.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت به شرح زیر است:

ضرورت پرهیز از ایجاد تفرقه بین مدیران کانون ها و موکلین (عموم وکلا)

 

به نام حضرت دوست

کانون های وکلای دادگستری، در حال طی کردن یکی از سخت ترین دوره های تاریخی خود هستند. در این گذرگاه دشوار و پرچالش، یکی از مهمترین موضوعاتی که خودنمایی می کند تلاش به ایجاد اختلاف بین مدیران کانون ها و وکلای عضو آنها است.

در شرایطی که کانون ها در معرض یک تصمیم سرنوشت ساز یا سرنوشت سوز در اواخر همین ماه قرار دارند، طبیعی است که فعالان صنفی از انبوه فشارهای طاقت فرسا و غیرمنصفانه ای که بر وکیل و وکالت و استقلال آن وارد می شود، ناخرسند باشند و گاه نیز ممکن است در مقام نقد، قلم وکیل محترمی، تا حدی از شدت و حدت برخوردار شود.

همگی در تحصیل دانش حقوق، آموخته ایم که قضا زدایی، جزا زدایی، رویکرد ترمیمی و نگاه آزادمنشانه و همراه با سعۀ صدر و وسعت نظر را سرلوحۀ کار خود قرار دهیم؛ این امر، در کانون های وکلای دادگستری که داعیه دار حمایت قانونی و حرفه ای از آزادی های عمومی هستند، اهمیت مضاعف می یابد و آنگاه که انتقاد، متوجه مدیران کانون وکلا می شود، اهمیت سعۀ صدر و رواداری در این خصوص، بسیار بیشتر است.

اگر مخاطبان انتقاد، نقدی بر هر منتقد صنفی و حرفه ای وارد می بینند، می توانند با منطق مستحکم، جدال احسن و با بهره گیری از ابزارهای مناسبی از قبیل یادداشت، بیانیه، سخنرانی و امثالهم، ضعف دیدگاه منتقد را به وی و سایر وکلای محترم نشان دهند و لذا با وجود منطق روشن و ابزار گفتگو و تبادل نظر، توسل به تعقیب منتقد (و لو در مظان توهین)، با فرهنگ سماحت و تساهل و ایجاد فضای باز فکری، تناسب چندانی ندارد هر چند در چهرۀ یک حق قانونی جلوه نماید.

آموخته ایم که حتی به موکل خود اجازه ندهیم که به اندک مجادله ای، علیه همکار وکیلمان شکایت انتظامی مطرح کند و توصیه شده ایم که همواره موکل را به درک اضطراب طبیعی همکار وکیلمان و طرف مقابل، دعوت کنیم.

امروز، حفظ استقلال کانون های وکلا و صیانت از جایگاه رفیع آنها، نیازمند آن است که همگی بر رفع و دفع تهدیدات برون صنفی تمرکز کنیم و از هدر رفت توان و انگیزه در مناقشات داخلی، پرهیز نماییم. امید آن است که سوء تفاهمات پراکنده در این سوی و آن سوی، با میانجیگری برخی از بزرگان اهل حل و عقد، به خیر و مصلحت نهاد وکالت، ختم به خیر شود. تمامی کنش ها و واکنش های وکلا و کانون ها در این ماهها، در معرض ثبت و قضاوت تاریخ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا