اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

حسن نوروزی درباره آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا : اگر قوه قضائیه سریع‌تر اسامی پذیرفته‌شدگان را اعلام نکند، بودجه این نهاد دست ما است

وکلاپرس ـ حسن نوروزی با تکرار مجدد آمار ناصحیح هفتصد هزار فارغ‌التحصیل حقوقی در کشور، با ادبیات خاصی نسبت به قوه قضائیه از این دستگاه خواستار انتشار سریعتر نتایج آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا شد.

به گزارش وکلاپرس، حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، که برخی از اوقات اظهارنظرهایش هزینه‌های داخلی و خارجی برای حاکمیت ایجاد کرده است، در تازه ترین اظهارنظرش در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: همه از کانون وکلا تا مرکز وکلا با تایید استفساریه در شورای نگهبان موظف هستند به قانون مجلس تمکین کنند و اگر اجرایی نکنند ما از اختیارات خودمان استفاده می کنیم.

حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  در مورد اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توسط قوه قضاییه گفت: کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه با همدیگر متحد شده بودند و می گفتند منظور قانون مجلس این است که ما آزمون بگذاریم و نمره خام را برای پذیرفته شدگان مدنظر قرار دهیم و نمره خام می گوید دو هزار نفر را اعلام قبولی کنیم. اما مجلس نظر دیگری داشت و آن این بود که باید نمره براساس طراز علمی مطرح شود و ‌بین نه تا ده هزار نفر به عنوان پذیرفته شدگان معرفی شود.

بیشتر بخوانید:

مجلس رای خودش را با استفساریه تبیین کرد

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مرکز وکلا و کانون وکلا این تعداد مدنظر را نمی پذیرفتند چراکه خواستار این هستند که تعداد وکلا کم باشد که مقداری منافع آنها بیشتر باشد. ما می گفتیم ۶۰۰الی ۷۰۰هزار فارغ التحصیل حقوقی داریم باید تراز اعلام شود تا حقوقدان‌های بیشتری به جرگه وکالت ورود کنند لذا آنها اعلام کردند که ما می خواهیم براساس نمره خام اعلام کنیم و قانون شما برای ما مبهم است. چون قانون از نظر آنها مبهم بود لذا مجلس هم رای خودش را با استفساریه تبیین کرد.

بودجه قوه قضائیه در اختیار ما است

نوروزی خاطر نشان کرد: قوه قضاییه موظف است بعد از تایید و ابلاغ استفساریه قانون تسهیل مبنی بر مبنا قرار دادن تراز برای آزمون، این قانون را اجرایی کند و پذیرفته ‌شدگان را سریع‌ تر اعلام کند. استفساریه این قانون نیز به تایید شورای نگهبان رسیده است و همه از کانون وکلا تا مرکز وکلا با تایید استفساریه در شورای نگهبان موظف هستند به قانون مجلس تمکین کنند و اگر اجرایی نکنند ما از اختیارات خودمان استفاده می کنیم. بودجه قوه قضاییه و‌ نهادها و‌ موسسات این قوه در اختیار ماست ‌و اگر بخواهند با مجلس تقابل کنند مجلس راه خودش را بلد است.

منبع: اقتصاد آنلاین

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. با سلام واحترام .
    ازتلاش بی وقفه ومستمر نمایندگان محترم مجلس درخصوص پیگیری موضوع کمال امتنان راداریم .خداوند به شما توفیق دهد.

  2. اگر مسئولان مرکز وکلا یا سازمان سنجش در اجرای قانون مجلس تعلل کنند مستنکف از حق هستند و باید به مراجع قضایی معرفی شوند تا تعیین کیفر شود و خسارات مادی معنوی و حتی منافع ممکن الحصول از همان مسئولان قابل مطالبه است.

    1. یه عده هم که از فرصت استفاده می کنن و از اب گل الود ماهی میگیرن…تنبلیاتونو خوب پشت این نماینده ها قایم کردین!

      1. گیریم تمام حرف های شما درست اونایی که باتسهیل میان نمیدونم نمیتونن کارپیدا کنن بیسوادن و… شماچرا ناراحتید؟

    2. آیا اگر قرار براین میشدکه هر وکیلی ماهانه حدود۴ یا۵ میلیون حقوق دریافت میکرد بازهم مجلس چنان سریع همچین طرحهای مفتضحی را اعلام میکرد…وآیا اگراین وکلای تسهیلی که چنان حرف ازحق ومصوبه مجلس میزنند امسال قبول شوند و بعداز کاراموزی پروانه وکالت دریافت کنند آیا سال دیگر مخالف این طرح نخواهندشد….؟؟؟؟
      ولی تمام شواهد وقرائن نشان ازین دارد سال دیگراین طرح به این شکل نخواهد ماند….

  3. با دیدن این‌همه گستاخی و پافشاری انحصار گران مشتاق اجرا شدن این طرح هستیم.قوه قضاییه با سکوت خود عدالت و قانون زیر سوال برد و مدعی هستند که این قانون بال فرشته عدالت را بریده غافل از اینکه خودش باید قانون را اجرا کند چه خوب چه بد تنها وظیفه اش اجرا قانون است.

  4. با سلام
    با توجه به اینکه در طرح تسهیل سالانه یک آزمون در نظر گرفته شده است
    در جهت اجرای قانون، امتحان دونی نباید به عمل بیاید.
    اگر هم این ازمون مطابق طرح تسهیل نیست که مثل ازمون های قبلی اعلام شود.
    آقای نوروزی ظاهرا کار دیگه ای جز تهدید ندارند این در شان مجلس نمی باشد.

  5. از ریاست محترم قوه قضاییه خواهشمند هستیم با توجه به تحدید قوه قضاییه و همچنین استقلال قوه قضاییه نماینده محترم را تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

  6. سه نکته و یک نتیجه در مورد اعلام نتایج فوق العاده مرکز وکلای قوه قضائیه:

    الف) اجرایی شدن قانون تسهیل پیش از آزمون فوق العاده مرکز وکلای قوه قضائیه است. استفساریه اخیر جنبه تاسیسی ندارد و اعلامی است و لذا اثر آن از زمان تصویب قانون تسهیل است و نه از زمان تصویب استفساریه.

    ب) قاعده استصحاب: در سال‌های گذشته اعلام نتایج همیشه بر اساس تراز بوده است لذا با استصحاب نیز اصل بر تراز بوده است مگر اینکه خلاف آن توسط قانون گذار بیان می شد؛ در حالی‌که قانون گذار به دفعات بر تراز تاکید کرده بود و حتی اگر تاکید هم نکرده بود با رجوع به قاعده استصحاب ملاک نمره تراز بوده است.

    ج) عرف: مطابق ماده ۲۲۴ ق مدنی، الفاظ باید بر معنای عرفیه حمل شود. آزمون یک عقد است بین برگزار کننده و آزمون شونده؛ در مورد آزمونها، عرف سازمان سنجش در اعلام نتایج بر اساس تراز بوده است.

    نتیجه:
    اعلام نتایج بدون توجه به عرف و قاعده استصحاب در ملاک قرار دادن تراز، اعلام نتایج بدون کسب نظر قانون گذار و رفع ابهام، اعتبار ندارد و لذا نتایج آزمون فوق العاده مرکز وکلا هنوز اعلام نشده است و باید مطابق با نمره تراز اعلام گردد.

  7. با سلام
    ایشون می فرمایند با تراز اعلام گردداشکالی نیست
    ولی ازمون دیگه ای نباید امسال برگزار نمایند
    طرح تسهیل گفته ۱ ازمون
    حالا اگر منطبق طرح تسهیل هست باید اینطور عمل شود و الا وجاهت قانون ندارد.
    اگر هم که منطبق بر طرح تسهیل نیست دیگه این داد و بیداد ها چه هست…

    توصیه ما هم این هست، درس بخوانید اگر هم معلوماتتان کافی نیست دوباره کارشناسی حقوق دانشجو شوید

    1. خود مرکز که گفت با قانون تسهیل نتایج اعلام کرده است و لذا نمی تواند از خودش قانون را تفسیر کرده و نتیجه را بر اساس غیر تراز بدهد.
      اگر اعلام نتایج بر طبق قانون تسهیل است که باید تراز اعمال گردد و اگر هم بدون قانون تسهیل می خواهد اعلام کند، باز هم باید مثل سال گذشته و سنوات قبلی و مثل همه آزمونهای سازمان سنجش؛ تراز را ملاک قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا