دیدگاه

نقد دکتر محسن برهانی در خصوص اتهامات امنیتی الهه محمدی و نیلوفر حامدی

وکلاپرس- دکتر محسن برهانی استاد دانشگاه تهران در یادداشتی به نقد اتهام «همکاری با دول متخاصم» که به الهه محمدی و نیلوفر حامدی نسبت داده شده، پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، جلسه رسیدگی به اتهامات الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران روزنامه هم میهن و شرق در روزهای ۸ و ۹ خرداد ماه به ریاست قاضی صلواتی و به اتهام «همکاری با دولت متخاصم امریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل محسن برهانی در این یادداشت ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ را ماده ای بی‌در و پیکر توصیف کرده که در محکوم کردن دانشگاهیان و فعالان مدنی به مثابه آچارفرانسه عمل می‌کند.

این استاد دانشگاه معتقد است نمی توان یک ارتباط ساده از قبیل ارسال عکس یا مصاحبه یا شرکت در یک کنفرانس بین المللی را مصداق همکاری با دول متخاصم دانست و برای تحقق این جرم شرایط خاصی لازم است.

متن یادداشت که در اینستاگرام دکتر برهانی منتشر شده به شرح زیر است:

محاکمه اخیر دو بانوی روزنامه‌نگار، بهانه‌ای است برای تأمّل در ماده‌ای پرکاربرد در پرونده‌های امنیتی که مبتلابه دانشگاهیان و فعالان مدنی است؛

همکاری با دول متخاصم. ماده بی‌در و پیکری که به مثابه آچارفرانسه عمل می‌نماید! ممکن است هر شخصی به علت شرکت در یک کنفرانس یا به جهت حضور در یک کارگاه آموزشی در خارج از کشور یا به دلیل انجام یک مصاحبه با شبکه‌ای خارجی، محکومیت سنگینی دریافت کند.

ماده ۵۰۸ مقرر می‌دارد: «هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود ‌به یک تا ده سال حبس محکوم می‌گردد».

  • دولت متخاصم کدام است؟
  • همکاری چیست و باید با کدام بخش از دولت متخاصم همکاری نکرد؟
  • متخاصم بودن روابط، امری موسمی و پیچیده‌ است. ملاک متخاصم بودن چیست و کشورهای متخاصم کدامند؟
  • آیا حاکمیت لیست دولت‌های متخاصم را اعلام عمومی کرده است؟
  • عربستان، طالبان یا انگلستان متخاصمند یا غیرمتخاصم؟
  • نهادهای وابسته به صهیونیسم بین‌الملل کدامند و نسبتشان با دول متخاصم چیست؟

تهیه لیست‌های خاص بدون اطلاع‌رسانی به شهروندان و در نهایت پرونده‌سازی به علت ارتباط با نهادهای مندرج در آن لیست‌های محرمانه، انتظار علم غیب داشتن است!!

‌پاسخ به پرسش دوم سختتر است. آیا یک مصاحبه با یک شبکه خارجی یا ارسال عکس از بی‌حجابی یا درگیری خیابانی و اتوبوسی بر سر حجاب، به معنای همکاری با دول متخاصم است؟ قطعاً پاسخ منفی است. قیود زیر حیطه ماده را تحدید می‌نماید و عدم توجه به آنها باعث توسعه اشتباه در عنوان مجرمانه می‌گردد:

همکاری باید با بخش سیاسی-امنیتی یعنی هسته سخت قدرت یک دولت متخاصم باشد و نه هر نوع رابطه‌ای با هر بخشی از یک دولت حتی با یک روزنامه و خبرگزاری و دانشگاه. نباید یک سلسله مراتب چید یا بافت که در این صورت خرید بلیط هواپیما از یک ایرلاین خارجی یا خوردن یک ساندویچ مک‌دونالد را هم بتوان همکاری با دول متخاصم محسوب نمود.

همکاری کردن چیزی ورای یک ارتباط ساده از قبیل ارسال عکس یا مصاحبه یا شرکت در یک کنفرانس است؛ لازمه همکاری، نوعی ارتباط مستمر و برنامه‌ریزی‌شده است.

این همکاری در اکثر موارد باید جنبه مخفیانه داشته باشد بنابراین اگر شخصی علناً مصاحبه و اظهار نظر کرد، مشمول ماده نیست.

تمام موارد فوق بایستی با علم و آگاهی و سوءنیت صورت گرفته باشد. عجالتا‌ً در مصاحبه با رسانه‌های خارجی و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و ارتباط با نهادها و دانشگاه‌های خارجی احتیاط کنید چون ماده ۵۰۸ اقرب الیکم من حبل الورید.

یک دیدگاه

  1. باسلام و تقدیم ادب و احترام خدمت جناب دکتر برهانی
    مطالب شما را از زاویه دید یک حقوق خوان مطالعه نمودم
    مطالب ذیل به ذهنم رسید که مایلم به عنوان دانش اموخته علم حقوق و حقوق خوان تقدیم شما نمایم
    امید است وقت مطالعه برای مطالب اینجانب را نیز داشته باشید.
    از مطالب ذیل مفاهیم استکبار جهانی و نظام سلطه و دموکراسی غربی و حقوق بشر امریکایی و… که بگذریم…

    ۱. آیا صرف مسافرت به کشور ایران از سوی رژیم امریکا با ضمانت اجرای سنگین محدود شده است یا خیر؟
    آیا این به معنای دشمن دانستن ایران از سوی رژیم امریکا محسوب خواهد شد یا خیر؟ و متقابلا همکاری با سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی و امنیتی غربی از قبیل امریکا و اسراییل نزد برخی اشخاص تفریح روزمره و مباح و رفتارهای حرفه ای از قبیل روزنامه و خبرنگاری و فعالیت های مدنی و آزادی بیان و… محسوب نیست؟

    ۲. آیا تحریم های اقتصادی و… و فشار حداکثری و… علیه مردم ایران. از نظر جناب عالی شوخی و بازی است یا واقعیت خارجی و عینی بین المللی؟

    به نظر می رسد از آنجایی که غرق در غرب شده ایم و شاید هضم شده ایم انتظار ندارم از مطالب اینجانب تعجب نکنید.
    کتاب «انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم» نوشته آقای دکتر رضا داوری اردکانی و سایر کتاب ها در این مورد را برای مطالعه پیشنهاد می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا