گفت و گوویژه

انتخابات الکترونیک مطالبه عمومی وکلای دادگستری است / قبل از آنکه دیگران برایمان نسخه بپیچند، ابتکار عمل را به دست بگیریم

وکلاپرس– وکیل سیدمهدی حجتی در واکنش به تصمیم هیات نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز درخصوص برگزاری انتخابات به شیوه سنتی گفت: انتخابات الکترونیک یک مطالبه عمومی وکلای دادگستری است.

به گزارش وکلاپرس، پس از اعلام غیررسمی نظر هیأت نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز مبنی بر رد برگزاری سی و دومین دوره انتخابات پیش روی این کانون به صورت الکترونیک، این تصمیم هیأت نظارت واکنش هایی را در بین وکلای دادگستری، نامزدهای انتخابات و فعالین صنفی در پی داشته است.

بیشتر بخوانید:

اصرار بر برگزاری سنتی انتخابات مصداق نادیده گرفتن خواست و اراده اکثریت اعضای هیأت عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز است

دکتر سیدمهدی حجتی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس، در واکنش به این تصمیم هیات نظارت گفت: در شرایطی که بسیاری از کانون های وکلا انتخابات خود را به صورت الکترونیک و غیردستی برگزار می کنند، اصرار بر برگزاری سنتی انتخابات در کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان کانون مادر، مصداق نادیده گرفتن خواست و اراده اکثریت اعضای هیأت عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز در شکل و نحوه برگزاری انتخابات و گذار از دوران انتخابات سنتی به دوران مدرن و استفاده از تکنولوژی های شناخته شده دنیای امروز است.

وی ادامه داد: چندین دوره است که موضوع انتخابات الکترونیک در آستانه برگزاری انتخابات های هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مطرح و پس از خاتمه فرایند انتخابات، مجدداً به محاق می رود و تا انتخابات بعدی مطالبه جدی و قابل توجهی در خصوص آن صورت نمی گیرد.

بیشتر بخوانید:

جزییات تصمیم هیات مدیره کانون وکلای مرکز و پاسخ هیات نظارت بر انتخابات

حجتی گفت: در این دوره نیز پس از انتشار آگهی ثبت نام از نامزدهای انتخابات هیأت مدیره کانون مرکز، مجدداً این بحث داغ شد و جلسات متعددی با حضور کارشناسان فنی و وکلای صاحب نظر در این حوزه برگزار شد. برخی از این جلسات نیز با حضور هیأت مدیره برای رفع ابهامات و شائبه هایی که در رابطه وجود داشت برگزار شد و در نهایت، هیأت مدیره به این نتیجه رسید که انتخابات آتی به شیوه الکترونیک و با استفاده از فرم هایی شبیه به پاسخنامه کنکور که عکس و مشخصات تمامی کاندیداها در آن درج شده و توسط یک ماشین خوانده می شود برگزار شود تا هم برخی از معمرین که ممکن است کار کردن با رایانه برای ایشان دشوار باشد در شیوه اجرایی انتخابات با مشکلی مواجه نشوند و هم شمارش آراء، دقیق و بدون خطا باشد و هم نتیجه انتخابات بلافاصله پس از اعلام خاتمه برگزاری جریان انتخابات مشخص شود.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: مراتب در نهایت جهت اتخاذ تصمیم به عنوان یک نظر ارشادی به هیأت نظارت نیز منعکس گردید که مآلاً حسب اخبار غیر رسمی واصله، هیأت نظارت از شیوه مورد نظر هیأت مدیره استقبالی نکرد و بر برگزاری انتخابات به صورت سنتی تأکید داشته است.

او افزود: البته لازم به ذکر است که یک دیدگاه هم آن بود که از تجربه سایر کانون ها در انتخابات الکترونیکی استفاده شود و در خصوص معمرینی که قادر به استفاده از تجهیزات رایانه ای نیستند، انتخابات به صورت ترکیبی برگزار شود؛ بدین صورت که افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات از طریق ایستگاه های الکترونیکی اخذ رأی ندارند، بتوانند به صورت دستی و سنتی آراء خویش را به صندوق بیندازند. در نهایت با توجه به شیوه ای که پیشتر بیان شد و سهولت آن برای تمامی انتخاب کنندگان، این موضوع از دستور بررسی هیأت مدیره خارج شد.

افزایش سطح مشارکت از طریق برگزاری انتخابات الکترونیک

حجتی با اشاره به مزایای برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: با این حال برخی از همکاران عقیده بر برگزاری انتخالات به صورت آنلاین دارند و معتقدند در صورت برگزاری آنلاین انتخابات و یا توجه به انتزاع کانون های استان هرمزگان و سمنان از کانون مرکز، سطح میزان مشارکت افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: برگزاری آنلاین انتخابات، با مقررات فعلی حاکم بر موضوع انتخابات مطابقت ندارد؛ زیرا نه از ماده ۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا و نه از آیبن نامه این قانون، نمی توان برگزاری آنلاین انتخابات را استنباط کرد. در واقع در زمان تصویب این مقررات، به مخیله قانونگذار و کسانی که آئین نامه قانون لایحه اسقلال را تدوین کرده بودند، ایجاد چنین فناوری هایی در آینده خطور نمی کرده تا بتوان حتی از طریق کشف اراده قانونگذار به چنین نتیجه ای دست پیدا کرد.

ضرورت تفکیک انتخابات الکترونیک و انتخابات آنلاین

این وکیل دادگستری ادامه داد: تاکنون نیز هیچ یک از کانون های وکلا، انتخابات خویش را به لحاظ عدم تجویز قانونی به صورت آنلاین برگزار نکرده اند؛ بنابراین در حال حاضر آنچه که به قول فقها محل نزاع است انتخابات الکترونیک است نه انتخابات آنلاین که ضریب امنیتی پایینی داشته و خطر دستکاری انتخابات از سوی هکرها و تقلب در انتخابات را به شدت افزایش می هد.

او افزود: در حوزه انتخابات الکترونیک که به صورت مکانیزه برگزار می شود، طبعاً خطا در شمارش میزان آراء هر یک از نامزدها بر خلاف شمارش دستی به ضریب صفر تقلیل پیدا می کند و نتیجه انتخابات نیز سریعاً پس از خاتمه فرایند برگزاری انتخابات اعلام می شود به علاوه بر سرعت برگزاری فرایند انتخابات نیز با شیوه مورد نظر هیأت مدیره افزوده می شد و طبعاً نتیجه انتخابات با کمترین شائبه مورد قبول تمامی نامزدها و انتخاب کنندگان بود.

وجود آراء باطله در هر نوع انتخاباتی، اجتناب ناپذیر است

او درخصوص علت مخالفت برخی با برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: ایراداتی که عمدتاً از ناحیه کارشناسان حوزه انتخابات الکترونیک در مخالفت با برگزاری انتخابات الکترونیک در هیأت نظارت مطرح شده با ضریب بالاتری در انتخابات سنتی نیز وجود دارد.

حجتی در پاسخ به این ادعا افزود: اینکه گفته شده ممکن است بعضی از انتخاب کنندگان به جای پر کردن تعرفه انتخابات در قسمت مربوط به انتخاب کاندیدای خویش خطا کرده و مثلاً ضربدر بزنند و یا علامت دیگری استفاده کنند، دلیل موجهی برای عدم برگزاری انتخابات الکترونیک با شیوه مورد نظر هیأت مدیره نیست؛ زیرا همچنانکه در انتخابات دستی و سنتی، تعداد قابل توجهی از آراء انتخاب کنندگان را آراء باطله تشکیل می دهد، در این نوع از انتخابات نیز وجود آراء باطله امری اجتناب ناپذیر است. کما اینکه با یک ویدیوی ساده می شد چنین فرایندی را برای انتخاب کنندگان توضیح داد و در محل برگزاری انتخابات نیز، از طریق نصب بنر یا تابلوهای آموزشی، نحوه انتخاب نامزدها را تشریح کرد.

احتمال تقلب و دستکاری، در انتخابات سنتی هم وجود دارد

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به موصوع احتمال تقلب یا دستکاری انتخابات گفت: ایراد به امکان تقلب و یا دستکاری در انتخابات نیز در فرایند برگزاری انتخابات الکترونیک به همان میزان محتمل است که در انتخابات دستی و سنتی امکان پذیر است. طبعاً نمی توان با طرح چنین مخاطراتی که قطعاً قابل پیشگیری است، انتخابات الکترونیکی را که اقتضای امروز برگزاری انتخابات های صنفی و با شمار محدودی شرکت کننده است، مردود دانست.

او ضمن ارائه پیشنهاد برای کاهش هزینه های برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: هزینه برگزاری انتخابات نیز برای نهادی مثل کانون وکلا نباید چندان نگران کننده باشد، کما اینکه همه کانون های وکلای کشور می توانند در تهیه تجهیزات مربوطه مشارکت و آن را در اختیار اتحادیه قرار دهند تا هر کانونی در زمان انتخابات بتواند از این تجهیزات با توجه به عدم همزمانی انتخابات کانون های وکلای بیست و هفت گانه کشور استفاده کند و نیازی به استفاده از شرکت های بیرونی برای برگزاری انتخابات نباشد.

بیشتر بخوانید:

در آینده ای نزدیک ممکن است از بیرون از نهاد وکالت، برای شکل و نحوه برگزاری انتخابات ما اتخاذ تصمیم شود

او ضمن انتقاد از تصمیم هیات نظارت بر انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: بدیهی است در شرایطی که بسیاری از کانون های وکلا انتخابات خویش را به صورت الکترونیک و غیردستی برگزار می کنند و دورانی که مفاهیمی همچون شهروند الکترونیک در حال نهادینه شدن است و انتخابات الکترونیک یک مطالبه عمومی در بین وکلای دادگستری است، اصرار بر برگزاری سنتی انتخابات در کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان کانون مادر مصداق نادیده گرفتن خواست و اراده اکثریت اعضای هیأت عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز در شکل و نحوه برگزاری انتخابات و گذار از دوران انتخابات سنتی به دوران مدرن و استفاده از تکنولوژی های شناخته شده دنیای امروز است.

او ادامه داد: ما چاره ای جز این نداریم که با ایجاد زیرساخت های لازم به سمت و سوی استفاده از تکنولوژی در فرایند برگزاری انتخابات حرکت کنیم و الا در آینده ای نزدیک ممکن است از بیرون از نهاد وکالت، حتی برای شکل و نحوه برگزاری انتخابات ما اتخاذ تصمیم شود و این انتخابات از بسترهای دیگری خارج از کانون وکلا با دخالت نهادهای بیرونی و در بستر نرم افزارها و سامانه هایی که هیأت نظارت بر انتخابات کانون وکلا مدخلیتی در آن ندارد، برگزار شود و استقلال کانون وکلا بیش از پیش مورد خدشه قرار گیرد. لذا بدیهی است که نمی توان به موضوع انتخابات الکترونیک که ممکن است در آینده نزدیک مناقشه انگیز باشد و اختلافات و دعواهای درون صنفی را گسترش دهد و پای نهادهای خارج از نهاد وکالت را به آن باز کند، بی اعتنا باشیم.

بهتر است قبل از اینکه دیگران در حوزه انتخابات برای ما نسخه بپیچند، خودمان ابتکار عمل را در دست بگیریم

حجتی ادامه داد: شما ببینید ما در حوزه بسترسازی برای تمدید پروانه وکالت و فعال سازی وکلا در سامانه های رایانه ای و اینترنتی آنقدر به مؤلفه های سنتی خویش وابسته بودیم و دیر وارد عمل شدیم که در نهایت قوه قضائیه نسخه لازم را در این خصوص آماده سازی کرد.

این وکیل دادگستری گفت: در حال حاضر کانون های وکلا در اعلام فعال بودن یک وکیل دادگستری و قابلیت فعالیت او در مراجع قضایی، عملاً دخالتی ندارند و این قوه قضائیه است که با ایجاد بسترها و زیرساخت های لازم، این امکان را به تمامه در اختیار گرفته و تا زمانی که تمدید پروانه و یا صدور پروانه وکالت یا کارآموزی را در سامانه عدل ایران تأئید نکند، عملاً امکان وکالت در دعاوی برای وکلا و کارآموزان وجود ندارد. با این وجود ما همچنان در موضوع استقلال کانون وکلا در حال مناقشات نظری هستیم ولذا بهتر و مستحسن است قبل از اینکه دیگران در حوزه انتخابات برای ما نسخه بپیچند، خودمان ابتکار عمل را در دست بگیریم و زیرساخت های لازم را با از بین بردن زمینه هایی که ممکن است برای انتخابات ایجاد مخاطره کند به این سمت و سو حرکت کنیم.

اتخاذ تصمیم درست با در هم آمیختن تجریه پیشکسوتان و علم و آگاهی جوانان به دانش فنی روز

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز در پایان گفت: در این راستا ضروری است در کنار معمرین و پیشکسوتانی که حضور آنها در هیأت نظارت بر انتخابات غنیمت است، به جوانان و کسانی که با تکنولوژی ها و دست آوردهای فنی و علمی روز آشنایی دارند نیز اعتماد کنیم تا با در هم آمیختن تجریه پیشکسوتان و علم و آگاهی جوانان به دانش فنی روز، بتوانیم در حوزه انتخابات الکترونیک، تصمیمات پخته و غیرمحافظه کارانه اتخاذ کنیم و با گذر از سنت به مدرنیته، انتخابات را مکانیزه، روزآمد و منطبق با استانداردهای شناخته شده دنیای امروز برگزار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا