اخبار بین المللی

تبرئه رییس جمهور سابق آرژانتین از اتهام مخفی کاری در جریان بمب گذاری مرکز یهودیان آمیا

وکلاپرس- دادگاهی در آرژانتین کریستینا فرناندز (رئیس‌جمهور سابق آرژانتین) را از اتهام مخفی سازی نقش احتمالی ایران در بمب گذاری آمیا تبرئه کرد.

به گزارش وکلاپرس  و به نقل از بی بی سی، کریستینا فرناندز به همراه وزیر خارجه وقت آرژانتین  از طرف “دادستان ویژه بمبگذاری آمیا” متهم شده بودند که به منظور عادی‌سازی روابط با ایران و امضای قراردادهای تجاری، در روند رسیدگی به پرونده بمبگذاری مداخله کرده اند اما دادگاه خانم فرناندز و دیگر مقام‌های آرژانتینی دخیل در پرونده را از اتهام خیانت تبرئه کرد.

بخوانید: دیوان کیفری بین‌ المللی درصدد بررسی جنایات جنگی در سرزمین‌ های فلسطینی

۸۵ کشته در بمب گذاری آمیا

در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) یک خودروی بمبگذاری‌شده انتحاری مرکز همیاری یهودیان در بوینس‌ آیرس، پایتخت آرژانتین را هدف گرفت. در این حمله ۸۵ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر هم زخمی شدند و اعلام شد که نزدیک به ۲۷۵ کیلوگرم مواد منفجره بار خودروی انتحاری شده بود.

تفاهم نامه ایران و آرژانتین؛ تشکیل کمیته حقیقت یاب

پس از آن و در سال ۲۰۱۳ ایران و آرژانتین تفاهم نامه‌ای امضا کردند تا یک کمیته حقیقت‌یاب مشترک ایجاد کنند، کنگره آرژانتین این تفاهمنامه را تایید کرد اما مجلس ایران این کار را نکرد و توافق تهران و بوینس‌آیرس در عمل اجرایی نشد. این تفاهمنامه جزئیات کار و دایره اختیارات کمیته حقیقت‌یاب را مشخص نمی‌کرد اما مطابق آن دو کشور توافق می‌کردند که کمیته اجازه تحقیق جامع درباره افراد متهم را داشته باشد.

لاپوشانی نقش احتمالی ایران در بمب گذاری مرکز یهودیان

آلبرتو نیسمان، دادستان ویژه بمبگذاری آمیا این اتهام رامطرح کرده بود که: کریستینا فرناندز به همراه وزیر خارجه وقت آرژانتین به منظور عادی‌سازی روابط با ایران و امضای قراردادهای تجاری، در روند رسیدگی به پرونده بمبگذاری مداخله کرده اند. همچنین عالی‌ترین مقام‌های ایرانی نیز به دست داشتن در بمبگذاری آمیا متهم شده‌اند.

این پرونده در سال ۲۰۱۵ جنجال زیادی برانگیخت.

بیشتر بخوانید: جزئیاتی از قتل یک وکیل دادگستری جلوی کاخ دادگستری طرطوس سوریه

کریستینا فرناندز بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ به‌عنوان رئیس جمهور آرژانتین فعالیت می‌کرد و اکنون هم معاون رئیس‌جمهور است.

این فرد به جز این پرونده درگیر چند پرونده فساد مالی نیز بوده است که در چند مورد تبرئه شده اما رسیدگی قضایی به چند مورد دیگر هنوز ادامه دارد.

دادستان ویژه می‌گفت انگیزه این بمبگذاری از جمله ریشه در این داشت که دولت آرژانتین به طور یکجانبه تصمیم گرفته بود توافق‌های پیشینش با ایران را در زمینه تامین فناوری‌ها و مواد هسته‌ای لغو کند.

گروه فلسطینی انصارالله مسئولیت بمب کذاری را به عهده گرفت

کمی پس از بمبگذاری آمیا گروه فلسطینی انصارالله مسئولیت آن را به عهده گرفت. این گروه کوچک تا چند سال پیش به حزب الله لبنان نزدیک بود.

بیشتر بخوانید: جریمه نخست وزیر نروژ به دلیل نقض مقررات کرونایی

مقامات آرژانتین حزب‌الله لبنان را در بیست و پنجمین سالروز بمبگذاری سال ۱۹۹۴ میلادی در ساختمان انجمن همیاری اسرائیلیان و آرژانتین (آمیا) در بوئنوس آیرس (پایتخت آرژانتین) در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند.

تصمیم دادگاه در پرونده بمب گذاری آمیا

دادگاه می‌گوید تفاهمنامه تهران و بوینس‌آیرس “فارغ از آنکه از نظر سیاسی موفقیت به حساب بیاید یا شکست، واجد عملی مجرمانه یا لاپوشانی نبوده است”.

دادگاه می‌گوید نمی‌توان هیچ تبادل منافعی را اثبات کرد و در عمل هم تلاشی برای لاپوشانی نقش احتمالی ایران اثبات نشده است.

بیشتر بخوانید: دیده بان حقوق بشر رژیم اسرائیل را مرتکب جنایت آپارتاید علیه ساکنان فلسطین معرفی کرد

در حکم دادگاه همچنین اشاره شده که “اعلان قرمز” پلیس بین الملل علیه مقام‌های ایرانی برقرار مانده است. البته این تصمیم همچنان قابل تجدیدنظرخواهی است.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا