گفت و گو

آخرین وضعیت پرونده وکیل سید محمدرضا فقیهی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

وکلاپرس- وکیل مدافع وکیل سید محمدرضا فقیهی درخصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: اتهام وکیل فقیهی اجتماع و تبانی عنوان شده است.

به گزارش وکلاپرس، ۱۸ مهر ۱۴۰۲ جلسه رسیدگی به اتهامات انتسابی وکیل سیدمحمدرضا فقیهی به علت عدم اجازه ورود به یکی از دو وکیل او، با امتناع متهم و وکلا از حضور در جلسه دادرسی روبرو شد. دکتر محمود بهزادی راد و زهرا مینویی دو وکیل مدافع فقیهی در این پرونده هستند.

نظر بازپرس شعبه ۷ دادسرای اوین صدور قرار منع تعقیب بود

وکیل محمود بهزادی راد، وکیل مدافع سیدمحمدرضا فقیهی، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات پرونده موکلش گفت: پیش تر و در سال ۱۴۰۱ پرونده موکلم در شعبه ۷ بازپرسی دادسرای امنیت تهران (ناحیه ۳۳) در دست تحقیقات بود که پس از مراجعه من و وکیل زهرا مینویی، بازپرس به ما عنوان کرد پرونده دلیل و مستندی در اثبات توجه اتهام موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی ندارد و بنای صدور قرار منع تعقیب در خصوص آن را دارند.

وی ادامه داد: با وصف اینکه نظر قضایی بازپرس شعبه ۷ دادسرای شهید مقدس پس از اخذ آخرین دفاع از موکل، صدور قرار منع تعقیب بود، به لحاظ انتقال وی به دادسرایی دیگر، پرونده در معرض ملاحظه بازپرس جایگزین قرار گرفت که متأسفانه بازپرس جدید بدون آنکه موکل و ما را لااقل یک نوبت احضار و توضیحاتمان را استماع کند، قرار جلب به دادرسی صادر و پس از صدور کیفرخواست علیه آقای فقیهی، پرونده را جهت رسیدگی به دادگاههای انقلاب تهران ارسال نمود. پرونده در اوایل بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارجاع شد.

 دادگاه به موکلم اعلام کرد یکی از وکلا می تواند در جلسه حاضر شود

بهزادی راد با اشاره به جلسه ۱۸ مهرماه افزود: علی رغم اینکه در مرحله دادسرا هم به عنوان وکلای آقای فقیهی بودیم، اما برای جلسه ۱۸ مهر فقط خود موکلم احضار شده بود. ۱۸ مهرماه به دادگاه مراجعه کردیم ولی شعبه ۱۵ اعلام کرد که من حق ورود ندارم. آقای فقیهی به شعبه مراجعه و اعلام کرد که براساس قانون حق دارد با وکلای تعیینی در جلسه حضور یابد.

وی ادامه داد: دادگاه به موکلم اعلام کرده بود که یکی از وکلا می تواند در جلسه حاضر شود و من نمی توانم. وکیل فقیهی در واکنش به این اقدام قاضی، اعلام کرد در جلسه حاضر نمی شود چرا که خلاف قانون و خلاف شأن است. درنهایت هم بخاطر این اقدام قاضی شکایت خود را ثبت کردیم. به دادسرای انتظامی قضات خواهیم رفت تا از وی شکایت کنیم.

اتهام وکیل سیدمحمدرضا فقیهی اجتماع و تبانی عنوان شده است

بهزادی راد مدعی شد: متاسفانه این اولین مرتبه نیست که با چنین برخوردی از سوی قاضی شعبه ۱۵ مواجه می شویم. چند روز قبل‌تر هم امکان حضور من برای موکل دیگری فراهم نشد و این قاضی اعلام کرده بود باید از وکلای تبصره ماده ۴۸ انتخاب کنند.

او درخصوص اتهام موکلش گفت: اتهام وکیل فقیهی اجتماع و تبانی عنوان شده است؛ برای همه وکلایی که در پی تجمع صنفی مدنی ۲۰ مهرماه سال ۱۴۰۱ بازداشت شدند، به دلیل شمول عفو سال گذشته رهبری، قرار موقوفی تعقیب صادر و پرونده هایشان همچون بسیاری از متهمان و محکومان وقایع سال قبل مختومه شد اما در مورد آقای فقیهی بدین نحو رفتار نشد.

وی مدعی شد: علت این است که قاضی صلواتی از موکل خواسته اند تعهدنامه ای را به علاوه ابراز ندامت تنظیم و ارائه بدهند که آقای فقیهی تعهدی با این مضمون که متعهد می شوند همچون گذشته به قوانین کشور ملتزم و پایبند باشند و قانون شکنی نکنند، تنظیم و به دادگاه می دهند؛ لکن رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران این متن را به علت آنکه حاوی ابراز ندامت نیست، نپذیرفته و نتیجتا قرار بر رسیدگی به پرونده است.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است وکیل محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری روز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ و در پی تجمع وکلای دادگستری مقابل ساختمان کانون وکلای مرکز به همراه چند وکیل دیگر بازداشت شده بود؛ اگرچه یکی از وکلا دو روز بعد آزاد شد اما وکیل محمدرضا فقیهی، وکیل سعید شیخ و وکیل روح اله محمدرضایی به زندان تهران بزرگ منتقل شدند. وکیل سیدمحمدرضا فقیهی ۳ آبان ماه سال گذشته با قرار وثیقه آزاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا