سخنرانی محمد رضا عارف به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سی و دومین همایش اسکودا در سال ۱۳۹۸

وکلاپرس- محمد رضا عارف به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سی و دومین همایش اسکودا در سال ۱۳۹۸ در خصوص اهمیت استقلال وکیل و نقش وکیل در دادرسی عادلانه نکاتی را بیان کرده است.

به گزارش وکلاپرس، سی و دومین همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران به میزبانی کانون وکلای دادگستری یزد در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد.

دکتر محمد رضا عارف که روز گذشته (۷ مرداد ۱۴۰۳) به عنوان معاون اول دولت جهاردهم منصوب شد، در این همایش به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس وقت حضور داشته است.

بر اساس سوابق موجود، در این همایش دکتر عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محبی مشاور رئیس جمهور، عباسی معاون حقوق بشر و بین الملل وزارت دادگستری، محمدی مدیرکل حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، رئیس و اعضای اتحادیه کانون وکلای دادگستری ایران، اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری سراسر کشور، قضات و کارشناسان دادگستری حضور داشته اند و به مدت دو روز به بررسی چالش‌های نظام حقوقی، ارتقای نظام حقوقی، نقد و بررسی قوانین و مقررات و ارتقاء حقوق عمومی مردم و جلب اعتماد مردم پرداخته اند.

بیشتر بخوانید:

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی روابط عمومی اسکودا ار این همایش، دکتر محمد رضا عارف به عنوان یکی از سخنرانان گفت: در زمان استاد کشاورز قرار شده بود کارگروه مشترکی بین کانون وکلای دادگستری و فراکسیون امید تشکیل شود تا نمایندگان مجلس و وکلا بیشتر هماهنگ شوند من دوباره این پیشنهاد را می دهم.

رییس فراکسیون امید خاطر نشان کرد: یادی از فرزانه بزرگوار و حقوقدان بزرگ استاد کشاورز میکنم و از خدا برای او مغفرت میخواهم امیدوارم حقوقدان در زندگی راه این عزیز را طی کنند.

متاسفانه این بحث استقلال سریع سیاسی می شود

وی با اشاره به اینکه انقلاب در دهه پنجم خود به سر می برد گفت: اوایل انقلاب به سمت تمرکز رفتیم و نگاه قیم مآبانه داشتیم ولی به طور طبیعی به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم این راه را ادامه دهیم با تصویب و ابلاغ سیاست‌های کلی این نگاه تغییر کرد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: نظامات صنفی برای ما بسیار اهمیت دارد و می توانند بسیاری از وظایف حاکمیتی را بهتر از حاکمیت انجام دهند. کانون وکلای دادگستری جایگاه و سابقه‌ای داراست که جا دارد اتحادیه این کانون ها هم در این جایگاه قرار گیرد. بحث استقلال وکیل بسیار مهم است همین بحث استقلال را بعد از انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها هم داشتیم متاسفانه این بحث استقلال سریع سیاسی می شود و بعد متوقف می‌شود.

کانون وکلای دادگستری بدون استقلال پیشرفت نمی‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در گذشته به این نتیجه رسیدیم دانشگاه بدون استقلال پیشرفت نمی‌کند گفت: در مورد کانون وکلای دادگستری هم همین است. واقعیت این است که دو رکن در دادرسی مهم است و آن قاضی و وکیل است این دو لازم و ملزوم هم هستند و قابل تفکیک نیستند که قوانین اساسی ما به‌ خوبی به آن پرداخته است.

وی با اشاره به قانون اساسی کشور گفت: فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت پرداخته است کارهای زیادی برای تحقق این حقوق باید انجام داد وکیل پاسبان حقوق ملت است و حق داشتن وکیل از حقوق مسلم ملت است که اگر مبحث مربوط به وکالت در فصل یازدهم قانون اساسی می‌آمد شاید تلقی می‌شد وابسته به حاکمیت است اما در فصلی جدا و در بین حقوق ملت آمده است و این نشات گرفته از نگاه انقلاب به حقوق ملت است و نشان می دهد باید از حقوق افراد در برابر حاکمیت دفاع شود.

وکالت یک شغل نیست یک مسئولیت ملی است

عارف در ادامه افزود: شخصی شجاع که دارای امنیت حرفه است می تواند اینگونه دفاع کند وکیل نباید نگرانی از امنیت معیشت و زندگی خود داشته باشد.وکیل رو در روی قاضی نیست وکیل مکمل قضاوت است باید تلاش کنیم وکیل به جایگاه واقعی برسد. وکالت یک شغل نیست یک مسئولیت ملی است گاهی یک خطا در امر قضاوت را به کل نظام تسری می‌دهند وظیفه شما وکلا سنگین است. در امر وکالت باید به گونه‌ای کار شود تا تجربه بزرگان به جوانان انتقال یابد.

منبع: روابط عمومی اسکودا

ببینید:

ویدیو ۱:

 

ویدیو ۲:
خروج از نسخه موبایل