وکلاپرس– طبق اعلام رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه سامانه ارجاع کارشناسان رسمی، سامانه مسیر، سامانه ۱۲۹، سامانه سما (سامانه مراجع انتظامی)، سامانه جامع آموزشهای الکترونیکی، سامانه جذب و … از جمله سامانه های فعال در این نهاد هستند.
به گزارش وکلاپرس، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در گفت وگویی با مرکز رسانه قوه قضائیه در خصوص سامانه های فعال در این نهاد، به معرفی سامانه های مرکز وکلای قوه قضائیه پرداخته است.
دسته بندی سامانه های مرکز وکلای قوه قضائیه
عبدلیان پور در خصوص دسته بندی سامانه های مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: خدماتی که از طریق سامانههای مرکز ارائه میشود براساس نوع نیاز مخاطبان و در سه طیف دسته بندی شده است، دسته اول این خدمات ویژه همکاران سازمانی مرکز است که در کل کشور در مراکز وکلا و کارشناسان و مشاوران خانواده مستقر هستند و درحال پاسخگویی و خدمت رسانی به خانواده مرکز هستند. همین دسته بندی نیازمند یک سری سرویسها و فرایندهایی است که باید توسعه پیدا کند و بتواند به آنها پاسخ مناسب و شفاف در کمترین زمان ارائه دهد.
رئیس مرکز وکلا ادامه داد: طیف دوم مخاطبان خانواده بزرگ مرکز متشکل از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده هستند. این طیف نیز از ابتدای ورودشان که بحث جذب و کارآموزی و پس از آن بحث تمدید پروانه و انواع خدمات سازمانی است با مرکز سروکار دارند.
وی گفت: طیف سوم، عموم هموطنان ما در ایران اسلامی هستند که به نوعی نیازمند خدمات حوزه وکالت، کارشناسی و مشاوران خانواده هستند. این طیف بزرگ و وسیع نهایتاً کاربر اصلی و نهایی مرکز به طور مستقیم و غیر مستقیم هستند.
عبدلیان پور در ادامه گفت: مرکز با طیف وسیعی از مخاطبینی مواجه است که باید متناسب نیازمندیهای آنها، خدمات متفاوتی را ارائه دهد. در همین راستا سعی مرکز در حوزه فناوری اطلاعات این بوده است که خدمات موجود را توسعه دهد، و در عین حال فرآیندهای جاری را باز طراحی و در صورت لزوم بهره وری آنها را بیشتر کند.
سامانه جذب وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده
رئیس مرکز وکلا با اشاره به نگرش مرکز طی دوسال گذشته بیان کرد: به طور خلاصه در طی این مدت یکسری کلان پروژهها را داشته که این کلان پروژهها خدمات عمومی و ملی را به مخاطبین ارائه میکنند. برخی از آنها با توجه به شرح خدماتشان شامل سامانه جذب وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه است، سامانهای که هدف آن ساماندهی به فرآیند ارزشیابی و جذب داوطلبان پس از پذیرش از سوی سازمان سنجش و یا پذیرش اعضای هیئت علمی و قضات است.
سامانه ارجاع کارشناسان رسمی
عبدلیان پور به سامانه ارجاع کارشناسان رسمی کشور اشاره کرد و گفت: طی دوسال گذشته در راستای توسعه و تعالی خدمات در قوه قضاییه این سامانه برحسب نیازمندیها و ماموریتهای واسپاری شده ارتقا پیدا کرده است که از جمله ویژگیهای شاخص توسعه یافته آن صلاحیت محور شدن ارجاع کارشناسی به جای صرفا انتخاب از طریق رشته کارشناسی، توسعه کاربرگهای تخصصی در راستای تسهیل ممیزی شکلی و ثبت دادههای تخصصی از گزارشات کارشناسی و همچنین عمومی سازی دسترسی مخاطبان حقیقی و حقوقی مرکز در کل کشور برای ثبت درخواست کارشناسی و موارد متعدد دیگر است. تعداد درخواستهای ثبت شده در در این سامانه تا به حال بالغ بر ۱۱۵ هزار مورد بوده و روزانه نیز رو به افزایش است. همچنان این سامانه، متناسب با نیازمندیها ابزارها و فرایندهای جدید درحال تکامل است تا بتواند به بهترین نحو نیازمندیها ذینفعان را پاسخگو باشد.
بیشتر بخوانید:
سامانه مسیر
وی در ادامه به سامانه مسیر اشاره کرد و گفت: این سامانه به منظور ساماندهی و مدیریت درخواستهای مشاوره خانواده، با اولویت مشاوره پیش از طلاق طراحی و پیادهسازی شده است. این سامانه برحسب رفع نیاز ماموریتی که از سوی قوه قضاییه به مرکز واگذار شده راه اندازی و فرآیند مشاوره خانواده را در این زمینه تسریع و تسهیل میکند؛ که براساس آمارهای موجود تاکنون بیش از ۴۷ هزار پرونده در این سامانه ثبت شده و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی فرآیند آمارگیری و پایش اطلاعات در حوزه علل بروز طلاق و عوامل دخیل درآن صورت میگیرد و خروجی آن برای مسئولان و کارشناسان حوزه اجتماعی قابل اهمیت است.
عبدلیان پور با بیان اینکه این مرکز تماس میتواند حلقه پاسخگویی مرکز را کامل کند، به حوزه پاسخگویی فوریتی مرکز پرداخت و گفت: در راستای تامین نیاز و رفع دغدغههای مخاطبین در حوزههایی که نیازمند پاسخگویی سریع هستند مرکز، خدمات واحدِ تعاملاتِ سازمانی یا به اختصار “مرکز تماس” را فعال کرده و از زمان راه اندازی آن نزدیک به ۴۰۰ هزار تماس توسط همکاران به طور تمام وقت پاسخ داده شده است.
سامانه “تیکتینگ”
وی همچنین به سامانه “تیکتینگ” یا ارسال پیام متنی مرکز اشاره کرد و گفت: این سامانه از طریق بخش پشتیبانی سایت اصلی مرکز قابل دسترس بوده و طی دوسال گذشته بالغ بر ۱۱۵ هزار تیکت در آن ثبت شده که همکاران ما به آنها پاسخ داده اند.
سامانه ۱۲۹
عبدلیان پور در ادامه به سامانه ۱۲۹ پرداخت و در توضیح آن بیان کرد: ۱۲۹ سامانهای است که برپایه پاسخگویی و مشاوره حقوقی درکشور شکل گرفته است. این سامانه برپایه مشاوره تلفنی بوده و هدف از آن ارائه خدمت تلفنی وکلا به صورت معاضدتی است.
وی افزود: این سامانه در تمامی استانهای کشور جز یک استان توسعه و راه اندازی شده است و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۸۹ هزار تماس با سامانه برقرار شده که شامل ۶۷۰ هزار دقیقه مشاوره حقوقی تلفنی بود. ضمن اینکه این آمار موارد مشاوره حضوری در مراکز استانی را شامل نمیشود.
بیشتر بخوانید:
سامانه سما (سامانه مراجع انتظامی)
عبدلیان پور به یکی دیگر از سامانههای موجود اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای جدی مخاطبان مرکز که لازم بود به صورت مکانیزه مورد بهره برداری قرار گیرد، سامانه سما است. سما یا به طور مشخص سامانه مراجع انتظامی مرکز با هدف مکانیزه کردن فرآیند دادسرا و به طور خاص رسیدگی به شکایت داخلی مرکز طراحی و پیاده سازی شده است. این سامانه از زمان راه اندازی بالغ بر ۴ هزار ثبت شکایت و ۵ هزار گردش کار در ارجاعات به شعب را در کشور بدون مراجعه حضوری ثبت کرده است.
سامانه جامع آموزشهای الکترونیکی
رئیس مرکز وکلا گفت: سامانه جامع آموزشهای الکترونیکی برحسب نیاز مرکز در حوزه آموزش ایجاد و در حال تکمیل و راه اندازی است و این نوید را میدهیم که در عرصه آموزشهای برخط و دورههای آموزشی غیر برخط، این سامانه به طور جامع پاسخگوی مخاطبان در حوزه آموزشی خواهد بود و عدالت آموزشی را در اقصی نقاط کشور فراهم خواهد کرد.
منبع: میزان