وکلاپرس- در ماده ۱۱۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب ۱۴۰۳/۳/۱ مجلس شورای اسلامی راه اندازی سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» با هدف تسهیل رسیدگی به پرونده های قضائی و رفع اختلافات مردم پیش بینی شده است.
به گزارش وکلاپرس محمدباقر قالیباف در نامه ای به تاریخ ۱۴۰۳/۴/۴ قانون برنامه پنجساله هفتم مصوب ۱۴۰۳/۳/۱ مجلس شورای اسلامی و ۱۴۰۳/۴/۲ مجتمع تشخیص مصلحت نظام، را مشتمل بر ۱۲۰ ماده جهت اجرا به دکتر مخبر سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ کرد.
فصل ۲۴ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت (مواد ۱۱۲ الی ۱۱۷ قانون) که به مقررات حقوقی و قضائی اختصاص یافته است.
در ماده ۱۱۳ این قانون در خصوص مقررات مربوط به سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» آمده است:
ماده ۱۱۳- به منظور تسهیل رسیدگی به پرونده های قضائی و رفع اختلافات مردم، قوه قضائیه و وزارت دادگستری با رعایت قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی حسب مورد مکلف به انجام اقدامات زیر هستند:
الف- …
ب- …
پ- …
ت- سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» را در خصوص وکلای کانون وکلای دادگستری، وکلا و کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری تا پایان سال اول برنامه راه اندازی نمایند و ضمن پیش بینی امکان شکایت از وکیل یا کارشناس و امکان اعلام و گزارش تخلفات آنها و نیز پیش بینی فرایندی جهت اخذ نظرات موکلان و ذی نفعان در پایان هر پرونده، اطلاعات عملکردی منحصراً شامل تعداد پرونده ها و موضوعات آنها بدون درج محتوای محرمانه پرونده ها میزان حضور در جلسات دادگاهها و پرداخت مالیات و حقوق دولتی را در دسترس مردم قرار دهند. در صورتی که تعداد گزارش تخلفات در یک موضوع از پنج مورد بیشتر شود، دادستان کانون یا مرکز مربوط به عنوان مدعی العموم مکلف است در صورت وجود قرائن و ادله کافی رأساً نسبت به اقامه دعوی اقدام و موضوع را تا صدور رأی قطعی پیگیری کند.
بیشتر بخوانید:
پیش از انتشار متن نهایی این قانون، محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه در توضیحات این سامانه از آن با عنوان سامانه رتبه بندی وکلا و کارشناسان یاد کرده بود و با حضور در برنامه صف اول عنوان کرده بود:
این رتبه بندی بر اساس سوابق و فعالیت هایی است که یک وکیل داشته است مثلا وکیلی را داریم که منظم در تمامی جلسات شرکت کرده است و لوایحی که نوشته در زمان مشخص دیده شده و افرادی که از این خدمات وکالتی وی استفاده کرده اند، راضی بوده اند.
اگر مردم خواستند از خدمات وکالت یک فردی استفاده کنند به جای اینکه بروند روی فضای مجازی و روزنامه یا در خیابان ببیند دفتر وکالت نوشته شده است، اسم فرد را در این سامانه بنویسند و سوابق آن را دریافت کنند و ببینند در طول ده سال گذشته کسانی که از خدمات وکالتی این وکیل استفاده کرده اند چه نظری داشته اند
مثلا وکیلی هست به صورت تخصصی در یک زمینه سالیان سال کار می کند مردم میتوانند برای یک موضوع تخصصی همانطور که به یک پزشک متخصص مراجعه می کنند به این وکیل متخصص مراجعه کنند مثلا در زمینه املاک، در زمینه خانواده، در زمینه تجاری و …