وکلاپرس- سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت به منظور دسترسی آسان متقاضیان جهت ارائه درخواست صدور سند مالکیت فراهم شده است.
به گزارش وکلاپرس، سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی و به منظور دسترسی آسان متقاضیان جهت ارائه درخواست صدور سند مالکیت و اطلاع رسانی های بعدی آن فراهم شده است و از طریق سامانه پذیرش الکترونیکی تقاضاها به نشانی www.sabtemelk.ir یا درگاه (پورتال) سازمان به نشانی www.ssaa.ir قابل دستیابی است.
افراد واجد شرایط جهت درخواست صدور سند مالکیت
افراد واجد شرایط زیر، می توانند از طریق این سامانه درخواست صدور سند مالکیت نمایند:
الف) املاکی که متقاضی می تواند به استناد قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی تقاضای صدور سند مالکیت نماید به شرح زیر می باشد:
۱- اراضی کشاورزی، باغات و ساختمان هایی که دارای سابقه ثبت، به نام اشخاص است و متقاضی همه یا قسمتی از آن را به صورت عادی خریداری نموده و موفق به اخذ سند مالکیت نشده است.
۲- املاکی که دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی مشاعی است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی یا فوت مالک رسمی و یا ورثه، موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده است.
۳- املاکی که عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعیانی اجاره نموده و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است.
ب) اراضی و املاکی که مشمول قانون مذکور نمی باشند عبارت است از:
۱- اراضی ملی، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و موسسات دولتی
۲- اراضی و املاکی که فاقد سایقه ثبت است.
۳- املاک فاقد بنا، اعم از اینکه محصور یا غیرمحصور باشد.
۴- اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و امکان دسترسی به وی جهت تنظیم سند رسمی وجود دارد.
۵- اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت نموده و متقاضی جهت انتقال رسمی ملک، به ورثه دسترسی داشته و امکان انتقال رسمی آن از طریق دفتر اسناد رسمی وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
- سامانه تصدیق اصالت اسناد مالکیت چیست؟
- دستورالعمل نحوه بهرهبرداری از سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضاییه
- دستورالعمل اجرایی شورای حفظ حقوق بیتالمال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور
نحوه ثبت درخواست در سامانه
-
مرحله مقدماتی:
در ابتدا بایستی نقشه ملک تهیه و یک نقطه از مختصات جغرافیایی آن تعیین شود.
سپس متقاضی هم می تواند با مراجعه به بانک ملی، مبلغ پانصد هزار ریال را به حساب شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹* واریز کند و هم می تواند بدون مراجعه به بانک و با استفاده از امکان پرداخت اینترنتی در نظر گرفته شده در سامانه، به پرداخت مبلغ مذکور اقدام کند.
-
ثبت تقاضا و دریافت شماره ورود به سامانه
متقاضی با مراجعه به سامانه بایستی فایل اکسل گواهی تعیین مختصات مالک را از صفحه ابتدایی سامانه، بخش راهنمای متقاضیان دریافت و پس از تکمیل و تهیه نسخه چاپی از آن، امضا کند و به همراه سایر مدارک به نشانی واحد ثبتی شهرستان محل وقوع ملک ارسال کند.
سپس با ورود به قسمت درخواست پذیرش از صفحه اصلی، فرم درخواست پذیرش را تکمیل و شماره ورود به سامانه را دریافت کند.
درنهایت متقاضی بایستی قسمت های مدارک را تکمیل و پرداخت کند و از فرم تقاضای نیز پرینت تهیه کند.
-
تکمیل درخواست و دریافت شماره پرونده
در این مرحله متقاضی باید مدارک را از طریق پست سفارشی به نشانی واحد ثبتی شهرستان محل وقوع ملک ارسال و شماره مرسوله پستی را دریافت کند. سپس با استفاده از شماره ورود به سامانه و شماره ملی خود به قسمت تکمیل درخواست از صفحه اول سامانه، وارد شود و شماره ۲۰ رقمی پست را در قسمت ارسال مرسوله ثبت کند. با زدن ثبت نهایی در سامانه شماره پرونده برای متقاضی ارسال می گردد و حفظ آن جهت پیگیری های بعدی ضروری است.
مدارک مورد نیاز جهت ارسال به واحد ثبتی
۱- کپی برابر اصل صفحه اول شناسنامه و تصویر کارت ملی متقاضی حقیقی (یا نماینده برای اشخاص حقوقی)
۲- کپی برابر اصل مدرک دال بر نمایندگی وی (در صورت وجود نماینده)
۳- کپی برابر اصل اساسنامه (برای اشخاص حقوقی)
۴- کپی برابر اصل مبایعه نامه (درصورتی که نوع مالکیت خریداری، عادی باشد)
۵- کپی برابر اصل سند مالکیت مشاعی (درصورتی که نوع مالکیت خریداری، مشاعی باشد) عبارتند از:
- کپی برابر اصل صفحه دوم و سوم سند مالکیت (اطلاعات ملک و مالک)
- کپی برابر اصل صفحه چهارم سند مالکیت (حدود ملک)
- کپی برابر اصل آخرین صفحه نقل و انتقالات (درصورت انتقال)
۶- نسخه چاپی تقاضانامه (که مشابه تصویر زیر، فاقد هرگرونه خطا باشد)
۷- اصل فیش بانکی پرداخت هزینه تقاضانامه به مبلغ ۵۰۰.۰۰۰ ریال به حساب سیبا شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی ایران به نام ذیحسابی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (درصورت پرداخت از طریق فیش بانکی)
۸- فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملک مشابه تصویر زیر
-
اطلاع از آخرین وضعیت پرونده
متقاضی می تواند با ورود به قسمت اطلاع رسانی پرونده از صفحه اول سامانه و مراجعه با بخش رویت پیغام ها و اقدامات، از آخرین وضعیت پرونده مطلع شود و درصورت لزوم مدارک مورد نیز را ارسال کند.