اخبار صنفیویژه

استعفای بیش از ۳۰ عضو اداره حقوقی کانون وکلای مرکز در اعتراض به تغییر محمد شیوایی

وکلاپرس- بیش از ۳۰ عضو از اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز در اعتراض به تغییر رئیس اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، در بیانیه ای از عضویت در این اداره استعفا دادند.

به گزارش وکلاپرس، در روزهای گذشته روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز با انتشار یک پست در حساب اینستاگرام این نهاد، خبر از تغییر رئیس اداره حقوقی این کانون، داد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس این تغییرات، با تغییر محمد شیوایی، وکیل یوسف پاشایی به سمت ریاست اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز منصوب شده است.

بر اساس گزارش‌های واصله، در اعتراض به این جابجایی بیش از ۳۰ عضو اداره حقوقی کانون وکلای مرکز با انتشار بیانیه ای، از عضویت در این نهاد کناره گیری کردند.

در بیانیه منتشر شده از سوی اعضای اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز آمده است : «رئیس هیأت مدیره محترم دوره سی و‌دو کانون وکلای دادگستری مرکز، در اقدامی شگفت‌انگیز و ناعادلانه، بدون اطلاع قبلی و رعایت حداقل پروتکل‌های حقوقی و اداری ناظر بر تحویل و تحول، مبادرت به تغییر ناگهانی رئیس اداره حقوقی در آستانه ایام تعطیلی که امکان اعتراض وجود ندارد، نمود.»

همیچنین در انتهای این بیانیه آمده است: با عنایت به استعفای تمامی همکاران در پرونده‌های مطروحه و جاری آن اداره، هیات مدیره محترم مطابق ماده ۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی تکلیف به تعیین وکیل جدید و معرفی ایشان به مراجع قضایی مربوطه را دارد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه کناره گیری بیش از ۳۰ عضو اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز در اعتراض به برکناری ریاست آن اداره

متن بیانیه به شرح زیر است:

«برای ذات وکالت که حقیقت را در پای وجاهت قربانی نکرد»

“کانون وکلایی که فقط اجرای قانون می خواهد”

۱- در هنگامه‌ای که شاهد گذراندن طرح‌ها و لوایح ناکارآمد، مغایر با قانون اساسی، سیاستهای کلی و موازین شرعی و البته علیه نهاد مستقل وکالت دادگستری نزد مراجع تصمیم‌گیر از یک سو و اخراج گسترده اساتید دانشگاه از سوی دیگر هستیم، رئیس هیأت مدیره محترم دوره سی و‌دو کانون وکلای دادگستری مرکز، در اقدامی شگفت‌انگیز و ناعادلانه، بدون اطلاع قبلی و رعایت حداقل پروتکل‌های حقوقی و اداری ناظر بر تحویل و تحول، مبادرت به تغییر ناگهانی رئیس اداره حقوقی در آستانه ایام تعطیلی که امکان اعتراض وجود ندارد، نمود. همانگونه که قابل پیش‌بینی بود، این رویکرد ناعادلانه، سبب بدبینی، تشویش، ناخشنودی و بهت‌زدگی همکاران و فعالین صنفی گردیده و بیش از پیش، موج نارضایتی و ناامیدی ایجاد کرده است.

۲- یکی از پایه‌های حاکمیت قانون، وجود نهادهای مدنی پویا، کارا و فعال است. نهادهایی مبتنی بر حاکمیت قانون، شایسته‌سالاری، مسئولیت‌پذیری و رعایت حقوق و آزادی‌های فردی و جمعی و نیز لزوم بهره‌گیری از همه سرمایه‌ها و جریانات فکری و نیز افروختن شعله نقد و گفتگو و هم‌اندیشی که زیربنای توسعه پایدار است، و نیز تعاطی افکار و تضارب آراء که مراد و مطلوب و غایت وجودی آنهاست و به حفظ ثبات و سلامت پیکره تشکیلاتی-سازمانی آن و نیز تنظیم روابط آن با درون و بیرون یاری می‌رساند.

۳- در شرایطی که همگان شاهد مجاهدت‌های بی‌وقفه ریاست و معاونین و همکاران محترم اداره حقوقی در راستای پیشبرد اهداف آن اداره نوپا و اعتلای کانون وکلا گاه تا پاسی از شب بوده‌اند، تغییر ناگهانی، غیرشفاف و بی‌دلیل رییس آن اداره، تنها بستری جهت تضعیف هرچه بیشتر ستون‌های خانه صنفی‌مان فراهم نموده و عرصه را بیش از پیش بر دلسوزان و آنان که دل در گرو این خانه قدیمی نهاده‌اند، تنگ می‌نماید.

۴- مسلّما هدف و منظور از این نگاره، به کرسی نشستن مادام‌العمر هیچ‌کس بر هیچ صندلی نبوده و نیست و چرخش تصدی‌گری خود از اصول اساسی و پایه‌ای دموکراسی و تضمین‌کننده موارد پیش‌گفته است لیکن در شرایطی که تمامی وظایف در این اداره به درستی و در مسیر خود پیش می‌رفته و تنها یک سال از پایان عمر هیأت مدیره محترم باقی مانده، تغییر رئیس محترم آن اداره که به حسن نیت و عِرق صنفی شهره هستند و جز در لوای حکومت قانون و منافع خانه صنفی انجام وظیفه نکردند، تصمیمی است که شاکله‌ی برنامه‌های جاری و مدنظر این اداره مهم کانون وکلا را از هم خواهد پاشید.

آیا جز این است که تغییر ناگهانی مدیری خدوم نتیجه‌ای جز اخراج جرات و جسارت و ترویج بی‌عملی و ایجاد موج حرمان و ناامیدی که اکنون بیش از همیشه بر جان خانه صنفی‌ چون اختاپوسی شوم سایه افکنده است، خواهد داشت؟ و کیست که نداند هر تغییر و تحولی آداب حرفه‌ای، پروتکل اخلاقی و تشریفاتی دارد و از آن مهمتر، دلیلی برای آن باید تا اذهان عمومی را قانع سازد؟!

استمرار این شیوه نامرسوم و اصرار بر این مشی و روش غلط، موجب تحمیل هزینه‌های بیشتر بر هویت جمعی خواهد داشت و دست بدخواهان را در این خلأها و کنش و واکنش‌های غیراصولی برای دست یازیدن به خانه صنفی هرچه بیشتر باز می‌گذارد.

۵- در این دوره نه‌چندان کوتاه با ریاست محترم جناب وکیل محمد شیوایی، از تعداد زیادی از پرونده‌های له یا به‌ندرت علیه کانون وکلا دفاع شد و همکاران زیادی به واسطه عملکرد حرفه‌ای و رفتار دوستانه ریاست و معاونین محترم آن اداره با آن همکاری نمودند که لزوما با دستورالعمل سازمانی دستیابی به این جمع صمیمانه و چنین همدلی میسر نبود و اگر چنین سلوک و منش دوستانه و حرفه‌ای نبود، بسیاری از ایشان حاضر به ادامه آن و انجام این وظیفه و افتخار خطیر نبوده و نیستند، و چه‌بسا تکلیف ادامه همکاری با آن اداره برای ایشان با شرایط جدید مصداق تکلیف مالایطاق است.

۶- با عنایت به افول گسترده تصمیمات در دوره هیات مدیره کنونی و انحطاط فضایی که در آن به سر می‌بریم که دیگر، نظر اکثریت وکلا، مورد مراجعه قرار نمیگیرد، سایر همکاران خدمتگزار در این اداره بیش از آنکه دغدغه تغییر یا حفظ مقام یا جایگاهی در آن داشته‌ باشند، آن را یک آسیب و خسران فرهنگی، حقوقی و صنفی برای موکل خود می‌پندارند که همانا کانون معزز وکلای دادگستری مرکز می‌باشد.

لذا با عنایت به وظیفه‌ی ذاتی و اخلاقی وکالت که همانا اتخاذ تصمیم درست به نفع موکل به صورت مستقل و به دور از هرگونه هیجان‌زدگی یا حاشیه‌سازی یا سیاه‌نمایی یا سیاست‌پیشگی است، ضمن تذکر صریح و گوشزد نمودن قواعد اخلاقی عزل و نصب و همچنین تاکید بر ضرورت اعلام روشن و بی‌پرده و به موقع خطرات چنین تصمیماتی به نمایندگان خود در طبقه چهارم کانون وکلای دادگستری مرکز، این روند قهقرایی را برنتابیده و انفعال صنفی را شأن وکالت ندانسته و بدین وسیله با کمال تأسف و ناخشنودی از این همکاری مغتنم کناره گرفته و مراتب استعفای خویش را اعلام می‌نماییم.

بدیهی است که موکل، «کانون وکلای دادگستری مرکز» می‌باشد که با عنایت به استعفای تمامی همکاران در پرونده‌های مطروحه و جاری آن اداره، هیات مدیره محترم مطابق ماده ۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی تکلیف به تعیین وکیل جدید و معرفی ایشان به مراجع قضایی مربوطه را دارد.

با آرزوی توفیقات روزافزون
و من الله توفیق

جمعی از معاونین و همکاران اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

‫۹ دیدگاه ها

  1. این آقایان که حقوقدان هستند و هم وکیل در استعفا نامه به دو نکته اشاره کردند، ۱) تغییر مدیریتی یکی از دوستانشان و هم اخراج اساتید دانشگاه هرچند اولی قابل درک هست اما اخراج اساتید به کانون وکلای چه ارتباطی دارد،آیا در نامه های بعدی به اخراج فلان بازیکن از زمین فوتبال هم اعتراض میکنند،در ضمن هیچ استادی اخراج نشد فقط زمان و مدت قراردادشان به پایان رسیده و دیگر دعوت به همکاری نشدند، اینقدر مسائل را با یکدیگر قاطی نکنیم.

  2. وقتی تعداد۳۰ وکیل ،حقوق خوانده،……،قانون تسهیل را نا کارامد ،میدانند و انرا در برابر اراده و منافع گروهی خود به سخره میگیرن،و با توهین به نمایندگان ملت ،در حقیقت به ملت توهین کرده اند ،اینگونه به صورت گروهی اقدام به استعفا میکنن ،بعید به نظر میرسه نگران حقوق ملت باشن ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا