ویژهیادداشت

نامه دکتر رضا معبودی به رئیس کمیسیون جهش تولید درباره ادعاهای اخیر وی

وکلاپرس- دکتر رضا معبودی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان در واکنش به سخنان اخیر رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید درباره کانون های وکلا، در یادداشتی از وی خواست مستندات ادعاهای خود را منتشر کند.

به گزارش وکلاپرس دکتر معبودی در این یادداشت با اشاره به صحبت های شمس الدین حسینی در جلسه علنی ۳ خرداد ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه “کانون وکلای دادگستری، «مستقل» از قوای سه گانه بوده و هست”، نقد قانون را آزاد و مشروع دانست.

شایان ذکر است سید شمس‌الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد در دولت محمود احمدی نژاد در سال های ۱۳۸۷  تا ۱۳۹۲ و رئیس فعلی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با ادبیاتی نامناسب کانون های وکلا را به قانون گریزی و هتاکی در مقابل قانون متهم کرد.

بیشتر بخوانید:

دکتر معبودی در این نامه این طور نوشته است:

جناب آقای سید شمس الدین حسینی

رئیس محترم کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام، نطق جنابعالی در جلسه مورخه ١۴٠١/۳/۳ صحن علنی مجلس و فریادهایی که بر سر کانون های وکلای دادگستری و اعضای آنها بلند نمودید و با استفاده از تعابیری همچون «هتاکی»، مورد عنایت قرار دادید، باعث شد این چند سطر، خطاب به شما تحریر شود:

مستندات خود را منتشر بفرمایید

۱. از آنجا که حسب اصل ٨۴ قانون اساسی، در برابر تمام ملت از جمله تمامی وکلای دادگستری، مسئول و پاسخگو هستید، به عنوان یکی از موکلین شما، ابتدا جنابعالی را به آرامش، صبر و متانت بیشتر در خطاب قرار دادن برخی موکلین خود (وکلای دادگستری ایران) در سخنرانی صحن مجلس دعوت می کنم

و در ثانی، با توجه به آنکه در نطق فوق الاشاره، بیان داشتید که کانون وکلا به انواع لطایف الحیل می خواهد از بار اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در سال ١۴٠١ شانه خالی کند، بدینوسیله از شما دعوت می کنم در همان صفحه اینستاگرام منتسب به خود که نطقتان بارگذاری شده، کلیه مستندات خود را در خصوص ادعای فوق الذکر منتشر بفرمایید. مواضع کانونهای وکلای کشور که از یکدیگر نیز استقلال دارند، در قالب مصوبات هیأت های مدیره ایشان، منعکس می شود و لذا جهت اثبات صحت انتساب ادعای فوق، انتظار می رود مستندات مربوط به تمامی کانونهای مذکور، جداگانه توسط جنابعالی منتشر شود.

لذا نقد قانون در عین تبعیت و اجرای آن، کاملاً آزاد و مشروع است

۲. با توجه به اینکه در سخنرانی خود از تعابیری همچون «هتاکی» اعضای کانون های وکلا، استفاده نمودید، یادآوری می نماید که ضمن تاکید بر لزوم تبعیت و اجرای کلیه قوانین از جمله قانون پیش گفته، «نقد قانون»، حق مسلم هر شخص ایرانی از جمله وکلای دادگستری و از جمله آزادی های مردم است که شما حدود دو سال قبل، در برابر قرآن مجید و به خدای قادر متعال سوگند یاد کردید که در گفته ها، نوشته ها و اظهارنظرهای خود، مد نظر داشته باشید و بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، ذیل سوگندنامه را امضا کردید.

اگر بسیاری از حقوقدانان و وکلای دادگستری، معتقدند قانون مزبور، علیرغم لازم الاجرا بودن، منجر به آثار منفی متعدد در نظام قضایی و حقوقی کشور می شود، این موضع، هتاکی نیست؛ کما اینکه شما و دوستانتان لابد، وضعیت سابق قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ را مطلوب نمی دانستید که با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، اقدام به تغییر مفاد آن نمودید؛ حال، هیچ شخصی نمی تواند ادعا کند که نقدهای شما بر وضعیت قانون سابق، «هتاکی» نسبت به آن بوده ویادآوری می نماید که برابر اصل ۹ قانون اساسی، هیچ مقامی حق ندارد آزادیهای مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.

لذا نقد قانون در عین تبعیت و اجرای آن، کاملاً آزاد و مشروع است. جامعه عظیم وکلای دادگستری را با انتساب تعبیر «هتاکی»، مورد عنایت قرار دادن، نیاز به مستنداتی دارد که منتشر خواهید فرمود.

کانون وکلای دادگستری، «مستقل» از قوای سه گانه بوده و هست

۳. از آنجا که در سخنرانی صدرالذکر، بیان نمودید که پرونده کانون های وکلا را در کمیسیون اصل ۹۰ «باز» خواهیم کرد، جهت اطلاع، اشاره می کنم که متن صریح اصل ۹۰ قانون اساسی، صلاحیت کمیسیون مزبور را محدود به شکایت از «طرز کار مجلس و قوه مجریه و قوه قضائیه» نموده و مطابق قانون، از دهها سال قبل، کانون وکلای دادگستری، «مستقل» از قوای سه گانه بوده و هست.

با توجه به اینکه ظاهراً جنابعالی دانش آموخته دکتری «اقتصاد» دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیأت علمی گروه «اقتصاد» دانشگاه علامه طباطبایی هستید و تحصیلات آکادمیک حقوقی ندارید، انتظار می رود لااقل قبل از اظهار نظر در اینگونه موضوعات، از یکی از دانش آموختگان رشته حقوق، اطلاعات کافی کسب نمایید.

قانون تسهیل نیز مقررات قانونی راجع به استقلال وکالت را منسوخ نکرده

۴. در نطق خود، سه مرتبه با تاکید از عبارت «خود انتظام» برای کانون های وکلا استفاده نمودید حال آنکه مشخص نیست علت حساسیت شما روی این ویژگی کانونهای وکلا چیست که از قضا، اساس استقلال کانون ها مطابق قانون، بر همین ویژگی خود انتظام، استوار شده است.

خوشبختانه کمیسیون جهش تولید و نیز قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، مقررات قانونی راجع به استقلال وکالت را منسوخ نکرده و فایده استقلال و خود انتظام بودن کانون های وکلا، از جمله، آن است که وکلای مستقل دادگستری، ضمن تبعیت کامل نسبت به قانون، هیچ ترس و واهمه ای از تشرهای فراقانونی برخی صاحبان قدرت ندارند. و السلام.

با احترام رضا معبودی

وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا