اخبار بین المللیویژه

۵ آوریل؛ روز «وکیل» در کشور ترکیه

وکلای دادگستری در ترکیه در حالی این روز را جشن می‌گیرند که از سال ۲۰۱۶ تحت فشارهای شدید حاکمیت به سر می‌برند

وکلاپرس ـ امروز پنجم آوریل(۱۷ فروردین) در کشور ترکیه مصادف با روز «وکیل» است. وکلای ترکیه‌ای هر ساله این روز را به مناسبت اتحاد ۵ کانون وکلای استانی در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۵۸( ۱۶ فروردین ۱۳۳۷) و ایجاد «اتحادیه کانون‌های وکلای ترکیه» جشن می‌گیرند. اگرچه این اتحادیه در سال ۱۹۶۹ در قانون «وکالت» این کشور رسمیت قانونی یافت اما تلاش‌های اولیه برای ایجاد این اتحادیه در سال ۱۹۵۸ هر ساله به عنوان روز وکیل گرامی داشته می‌شود.

با وجود آنکه کانون‌های وکلای استانی این روز را جشن می‌گیرند، اما هم کانون‌های وکلای این کشور و هم وکلای دادگستری از سال ۲۰۱۶ تحت شدیدترین فشارهای حاکمیتی بوده و از این حیث کشور ترکیه یکی چند از کشوری است که «وکلای در معرض خطر» فراوانی را درون خود جای داده است.

در ۷۷ استان از ۸۱ استان این کشور وکلایی وجود دارد که به علت جرایم موسوم به جرایم تروریستی بازداشت، محاکمه و سپس محکوم شده‌اند. بر اساس آمار نهادهای حمایت از حقوق وکلا، از سال ۲۰۱۶ تا امروز، بیشتر از ۱۵۰۰ وکیل دادگستری مورد تعقیب و بازداشت قرار گرفته، که از این بین ۳۵۴ وکیل  دادگستری مجموعاً به ۲۱۵۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

استانبول با ۵۶ وکیل و آنکارا با ۳۰ وکیل محکومیت یافته بیشترین تعداد وکلای محکومیت یافته را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در این سال‌ها ۱۴ رییس کانون وکلای استانی نیز بازداشت و محاکمه شده‌اند. برای نمونه رییس پیشین کانون وکلای استان قونیه « Fevzi Kayacan» که در سال ۲۰۱۶ دستگیر شده بود، به ده سال و نیم حبس محکوم شده است. رییس پیشین کانون وکلای استان سِعرِد «Cemal Acar» نیز که از سال ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برد، درسال ۲۰۱۸ به هشت سال زندان محکوم گردید.

به نظر می‌آید کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در کشور ترکیه، دلیل اصلی این گونه برخوردهای قضایی با وکلای دادگستری بوده است؛ برخوردهایی که اگرچه نسبت به آن سال کمتر شده، لیکن هنوز پایان نیافته است.

گزارش: سید سبحان هوشیار امامی

بیشتر بخوانید: وضعیت وکلای چینی در جمهوری خلق چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا