اخبار

هیأت منصفه دادگاه مطبوعات روزنامه شرق و پایگاه خبری رکنا را مجرم شناخت

وکلاپرس _ سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی تهران از مجرم شناخته شدن شرق و رکنا از نگاه این هیأت خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، اکبر نصراللهی (سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی) گفت: هیات منصفه بعد از استماع دفاعیات مدیرمسئول روزنامه شرق، او را به اتفاق آرا مجرم دانستند و برخی از اعضا در دلایل مخالفت گفتند بر اساس توضیحات متهم فقط ۵ درصد از ۱۲ هزار نفر پاسخ‌ دهنده به نظرخواهی شرق با الزام حجاب مخالف بودند، نه ۸۴ درصد.

بیشتر بخوانید:

اتهام نشر مطالب خلاف واقع برای تیتر نادرست شرق با عنوان “مخالفت  ۸۴ درصدی با الزام زنان به رعایت حجاب”

اکبر نصراللهی درباره پرونده‌های رسیدگی شده در دادگاه مطبوعات امروز گفت: اتهام‌های مهدی رحمانیان “نشر مطالب خلاف واقع ” موضوع شکایت  دادستان تهران در مورد تیتر نادرست “مخالفت  ۸۴ درصدی با الزام زنان به رعایت حجاب” در تاریخ سوم آبان ۱۴۰۲ است.

مخالفت ۸۴ درصدی مردم با الزام زنان به رعایت حجاب نیست

مدیرمسئول روزنامه شرق در دفاعیات خود، اشتباه در تیتر را قبول کرد و گفته که  اشتباه‌تر این بود که رسانه‌های خارجی نوشتند ۸۴ درصد از پاسخگویان با حجاب مخالف هستند؛ در صورتی که ۸۴ درصد از مخاطبان شرق در نظرخواهی این روزنامه با اظهارات خانم زهره سادات لاجوردی (نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی) در مورد “تاثیر قانون احتمالی عفاف و حجاب بر وضعیت حجاب زنان” مخالف هستند نه با الزام زنان به رعایت حجاب.

بیشتر بخوانید:

از این اشتباه همچنان بهره برداری سیاسی می شود

سخنگوی هیئت منصفه گفت: هیات منصفه بعد از استماع دفاعیات متهم، او را  به اتفاق آرا مجرم  دانستند و برخی از اعضا در دلایل مخالفت گفتند بر اساس توضیحات متهم فقط ۵ درصد از ۱۲ هزار نفر پاسخ‌ دهنده به نظرخواهی شرق با الزام حجاب مخالف بودند نه ۸۴ درصد. برخی دیگر از اعضای  هیات منصفه گفتند با جستجوی  کلید واژه های “حجاب و شرق” در گوگل انتشار غلط این نظرخواهی، بیشترین فراوانی را دارد و همچنان از آن بهره‌برداری سیاسی می شود.

نصراللهی گفت: دادگاه رسیدگی به شکایت هیات نظارت بر مطبوعات در مورد پرونده اتهام‌های مدیر مسئول روزنامه  شرق که به ریاست قاضی کریمی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

اتهام انتشار مطالب خلاف واقع با عنوان “قیمت داروهای سرطان در ۲۰ روز ۴ برابر شد / داروی ۸۵۰ تومانی ۳ میلیون شد! “

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی همچنین در باره پرونده رکنا، گفت: اتهام‌های آقای مهدی ابراهیمی‌تازه محله، “انتشار مطالب خلاف واقع”  در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۲ با تیتر “قیمت داروهای سرطان در ۲۰ روز ۴ برابر شد / داروی ۸۵۰ تومانی ۳ میلیون شد! ” است.

خبر اشتباه به “داروهای خاص از ۸۵۰ هزار تومان به ۲۸۸ هزار تومان کاهش یافت” تصحیح شد

وی افزود: مدیر مسئول پایگاه خبری رکنا در دفاعیات خود گفته که انتشار این خبر سهوا منتشر شد و بعد از اینکه  فهمیدیم داروی مذکور نه تنها از ۸۵۰ هزار تومان به ۳ میلیون افزایش نیافت بلکه با توجه به اینکه مشمول داروهای خاص است از ۸۵۰ هزار تومان به ۲۸۸ هزار تومان کاهش هم یافت، خبر اشتباه تصحیح و عذرخواهی و از این اقدام مسئولان  وزارت بهداشت و هلال احمر تشکر شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران  در مورد متهم اعلام جرم کرد و هیات منصفه پس از شنیدن دفاعیات متهم با اکثریت آراء در موضوع اتهام او را مجرم دانست و با اکثریت آراء مستحق تخفیف ندانست.

بیشتر بخوانید:

نصراللهی گفت: رای دادگاه رسیدگی به شکایت هیات نظارت  بر مطبوعات در مورد پرونده اتهام‌های رکنا که به ریاست قاضی کریمی در ۲۷ آذر ۱۴۰۲ در شعبه نهم دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.

اتهام مجدد رکنا به انتشار شایعات و مطالب خلاف واقع با عنوان “قاتل داریوش مهرجویی کیست؟ باجناق ها آدمکش  اجیر کردند! “

وی یادآور شد: هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی پیش از این هم مدیر مسئول پایگاه خبری رکنا را با اکثریت آراء به دلیل ارائه ندادن مستندات در اتهام “انتشار شایعات و مطالب خلاف واقع” در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۲ با عنوان “قاتل داریوش مهرجویی کیست؟ باجناق ها آدمکش  اجیر کردند! “، با اکثریت آراء در موضوع اتهام او را مجرم دانست و با اکثریت آراء مستحق تخفیف ندانست.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا