اخبار قوه قضاییه

۴ حکم اعدام برای متهمین پرونده مشروبات الکلی مسموم کرج/ تشکیل پرونده برای فرزند یکی از مقامات ارشد قضایی

وکلاپرس- طیق اعلام سخنگوی قوه قضائیه از آخرین روند پرونده های قضایی مهم، برای  فرزند یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی پرونده قضایی تشکیل شده و همچنین ۴ حکم اعدام برای متهمان پرونده مشروبات الکلی مسموم کرج صادر شده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز قوه قضائیه مورخ ۴ مهر ماه در پاسخ به سوال خبرنگاران به تشریح پرونده های مطرح کشور و موضوعات روز قضایی پرداخت.

فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با گروهک تروریستی داعش همکاری داشت

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری اعضای گروهک تروریستی داعش اعلام کرد : همانگونه که ریاست قوه قضاییه روزگذشته بیان کرد، دستورات اکیدی صادر شده که پرونده متهمان تروریست به سرعت و دقت رسیدگی شده و نتیجه تحقیقات به زودی منتج به نتیجه می شود. آن وقت است که مردم در خواهند یافت چه برنامه‌های خطرناکی علیه حیثیت جانی آنان از سوی دشمنان طراحی شده بود که خوشبختانه با هوشیاری دستگاه های مختلف به نتیجه نرسید.

وی افزود: در این پرونده فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با گروهک تروریستی داعش در سوریه و مقطعی در عراق همکاری داشته، اقدام به ساخت بمب و آزمایش آن در برخی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی کرده بود و اعضای این گروه اقدام به ساخت انواع بمب و جلیقه های انتحاری می‌کردند و ریموت‌های تایمر تلفن همراه بر روی ان نصب شده بود تا در مراسم جا ماندگان اربعین تهران و به مناسبت مدارس و مناسبت های دیگر عملیاتی کنند؛ در واقع یکی از عوامل اصلی که می خواست برخی از مواد منفجره را به تهران منتقل کند، شناسایی شد و قبل از انفجار فرد مورد نظر دستگیر شد و دو نفر از نیروهای عزیز ما در حوزه عملیاتی وزارت اطلاعات مجروح شدند. اگرچه پروژه‌ها در نطفه ناکام ماند اما همچنان هوشیاری آحاد ملت در خنثی سازی توطئه‌ها را می‌طلبد. بسترهایی که در ظاهر اتو کشیده و رسمی هستند اما اهداف تروریستی را دنبال می‌کنند.

ستایشی گفت: ۳۰ نفر در پروژه کشف و خنثی‌سازی اقدامات تروریستی اخیر دستگیر شده‌اند.

 ساخت‌وساز در حاشیه و حریم رودخانه چهل بازه مشهد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره موضع دستگاه قضا در خصوص ساخت‌وساز در حاشیه و حریم رودخانه چهلبازه مشهد گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی مستقر در دادگاه انقلاب تهران مورد رسیدگی واقع شده است و رای صادر شده و در مرحله اقدام است.

۸ متهم در پرونده آرمان علی وردی

وی درباره پرونده آرمان علی وردی گفت: به اتهام ۸ متهم پرونده که در اعتراضات سال گذشته او را به شهادت رساندند، در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی می شود و اولین جلسه دادگاه ۱۵ مهرماه سال جاری خواهد بود. اتهام این افراد مشارکت در قتل و محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.

بیشتر بخوانید:

 آخرین وضعیت پرونده های حوادث شهری

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حوادث شهری از جمله تخریب غیر اصولی خلازیر، فوت دو کودک در استخر آب بوستان و فوت چند کارگر در آراد کوه تهران گفت: در خصوص تخریب‌ها در منطقه ۱۹ پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده و برای بررسی ابعاد و زوایای حادثه کارگروهی متشکل از کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده و نظریه قانونی جامع این گروه هنوز ارائه نشده اما چنانچه قصور و تقصیری بر فردی وارد شود قوه قضائیه با آن برخورد می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: دو کودک به همراه خانواده خود به یکی از پارک‌های منطقه ۲۱ رفته بودند که با عبور از فنس وارد استخر می‌شوند و پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده و در راستای شناسایی مقصران احتمالی تحقیقات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آراد کوه در کهریزک است گفت: رئیس حوزه قضائی کهریزک پس از بررسی‌هایی که انجام داد متوجه می‌شود ۴ مصدوم پس از انفجار دیگ بخار به بیمارستان رسانده می‌شوند که متأسفانه ۳ نفر از آنها فوت می‌کنند و بر همین اساس پرونده ابتدایی تشکیل شده و دستورات لازم برای جمع آوری ادله و شناسایی مقصران صادر شده است و در شعب رسیدگی به امور جنایی تهران نیز پرونده تشکیل شده است.

تشکیل پرونده برای فرزند یکی از مقامات ارشد قضایی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا برخی مدعی بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی شده‌اند، گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و با جدیت و بدون هیچگونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد و هر زمانی که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۵۲ مصوبه برای امنیت روانی جامعه

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از تأکیدات رئیس قوه قضائیه بحث امنیت روانی جامعه است و در همین راستا هم دستوراتی داده است تا با هر فردی که امنیت جامعه را مخدوش می‌کند برخورد قانونی صورت بگیرد، تاکنون چه تعداد پرونده در این باره تشکیل شده، دادستان‌ها چه اقداماتی انجام داده اند و آیا پرونده‌ای برای افراد معروف در این زمینه تشکیل شده است یا نه؟ گفت: دو پروژه اجرایی ذیل فرمان پیشگیری حاوی ۲۳ مصوبه و دیگری در ذیل قرارگاه حقوق عامه با ۲۹ مصوبه تشکیل شده است.

ستایشی گفت: در خصوص ۲۹ مصوبه برای هر پروژه اهم اقدامات و مسئول پروژه تعیین شده است و مهلت اقدام ۲ ماه و اثر بخشی ۶ و ۹ ماهه تعیین شده است و نگاه هوشمندانه و برنامه‌ای نسبت به مطالبات و برنامه‌های قوه قضائیه وجود دارد و همکاران برای اجرای فرامین و برنامه‌ها مشخص شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص مقابله با برهم زنندگان امینت روانی جامعه از طریق فضای مجازی گفت: از ناحیه دادستانی کل کشور و معاونت قضایی این دادستانی اقداماتی صورت گرفته و طی بخشنامه‌ای به دادسراهای سراسر کشور در خصوص رصد فضای مجازی و برخورد قانونی و صریح با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه تاکید شده و برخی از چهره‌های شناخته شده به مراجع قضائی احضار و تذکر و اخطارهایی به آنها داده شده و برخی نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به جهت اینکه برخی از موضوعات نظیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جنبه تخصصی دارد از رئیس جمهور خواسته شده تا دستگاه‌های ذی‌ربط را مکلف کند که هر فردی که امنیت روانی جامعه در حوزه سلامت را مخدوش می‌کند به قوه قضائیه اعلام کند و گزارش‌هایی به دادستانی در خصوص ارائه گزارش‌های کذب ارائه شده که در خصوص آنها کیفرخواست صادر شده است.

لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی

ستایشی گفت: لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌ها تهیه و به منظور انجام مراحل تقنینی به دولت ارسال شده و امیدواریم تحول ارزشمندی در راستای تأمین امنیت روانی جامعه داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قرارگاهی نیز تشکیل شده که برنامه ویژه ای برای محلات امنیت روانی و در راستای تأمین امنیت روانی جامعه ایجاد شده است.

جلب به دادرسی در  پرونده حمله به سفارت آذربایجان

وی درباره پرونده حمله به سفارت آذربایجان گفت: این پرونده پس از بررسی و رسیدگی دقیق نسبت به ابعاد آن، هفته گذشته با جلب به دادرسی و متضمن کیفرخواست به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شد. دادستان تهران اشد مجازات در کیفرخواست صادره در خصوص فرد مهاجم را از دادگاه خواسته است.

بیشتر بخوانید:

وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم گفت: در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب قم پرونده در حال رسیدگی است و مدیرعامل شرکت فروش تحت تعقیب قانونی است و او با وعده فروش خودروها بدون ثبت نام در سایت و سامانه یکپارچه خرید خودرو از بیش از ۴۰ متقاضی مبالغی از ۱۸۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان دریافت کرده و حواله‌هایی نیز به خریداران تحویل داده است و این متهم با اتهام کلاهبرداری و قرار تأمین بازداشت موقت راهی زندان شده است و این پرونده در ۳۰ شهریور با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری افرادی با رسانه‌های معاند، گفت: بارها اعلام شده است همکاری یا اخذ سفارش از رسانه‌های معاند به هیچ وجه قابل بخشش و گذشت نیست و تمامیت حرکات در این خصوص از ناحیه مقامات قضائی رسیدگی می‌شود و این رسانه‌ها و شبکه‌های تروریستی که با اهداف ضد امنیتی به ترویج خشونت کور، حمایت از تجزیه طلبی، برهم زدن امنیت روانی جامعه و سایر اقدامات مشغول هستند از دایره رسیدگی‌ها و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و در این زمینه طی یکسال گذشته اطلاع‌ رسانی انجام شده و با تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی‌های تکمیلی انجام می‌شود.

تکذیب تبرئه نیلوفر حامدی و الهه محمدی از اتهامات

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی در مصاحبه ای گفتند که هیچ مصداقی از همکاری موکلشان با دولت امریکا وجود ندارد و بزودی شاهد آزادی آنها هستیم، گفت: من چنین چیزی ندیدم. پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است لذا تبرئه آها از اتهام مورد بحث را تکذیب می‌کنیم. اگر چیزی باشد منعکس می کنیم. آنچه که واجد اعتبار است، اظهارات افرادی است که در فرایند رسیدگی ذی مدخل اند و آن هم رییس دادگاه است و مطلبی از ناحیه رییس دادگاه نرسیده است.

وی افزود: شاید شما پرونده را با پرونده خانم الناز محمدی اشتباه گرفتید که از اتهام‌ همکاری با دولت متخاصم تبرئه شد.

خبرنگار مجدد پرسید که وکلا گفتند هیچ مصداقی برای همکاری موکلشان با دولت امریکا وجود ندارد و نگفتند که تبرئه شدند که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: نظر وکیل است و مربوط به دادگاه صادر کننده است و دادگاه در مقام رسیدگی و اتخاذ تصمیم است.

۴ متهم پرونده مشروبات الکلی مسموم در کرج به اعدام محکوم شدند

وی در پاسخ به سوالی درباره احکام صادره در خصوص مرگ ۱۷ نفر در البرز به دلیل مصرف مشروبات الکلی گفت: در خرداد ماه سال جاری ما با یک خبر تاسف بار مواجه شدیم و ۱۹۱ در استان البرز به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل راهی بیمارستان و ۱۷ نفر فوت کردند و بدنبال این موضوع دستورات لازم صادر شد و از رییس دادگستری البرز هم تشکر می کنم.

وی افزود: رییس قوه قضاییه در ۲۹ خرداد ماه سال جاری با اشاره به این اتفاق در البرز که منجر به فوت و معلولیت و نابینایی تعدادی از افراد بدلیل مسکر شد دستورات لازم را صادر کرد. در تحقیقات مشخص شد الکل های صنعتی به صورت غیرقانونی از سوی شخصی که کارخانه تولید اسپری مو داشته در اشتهارد بفروش رسیده و الکل صنعتی با اب مخلوط شده و توزیع شده است.

وی ادامه داد: در خصوص ۱۱ نفر به اتهام افساد فی الارض علیه جنایت تمامیت جسمانی با توزیع مواد سمی متانول که منجر به فوت افراد شد قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد. به لحاظ حساسیت با دستور رییس قوه قضاییه موضوع در دستور احدی از معاونین رییس کل دادگستری استان که تمشیت امور پرونده های خاص را دارد قرار گرفت و پرونده در دادگاه انقلاب کرج رسیدگی شد.

وی افزود: دادگاه پس از بررسی‌های دقیق در پرونده با رعایت سرعت و دقت و صحت صدور حکم را انجام داد و براساس حکم صادره متهمان ردیف اول تا چهارم در پرونده فوت ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر به اتهام افساد فی الارض علیه جنایت تمامیت جسمانی افراد به اعدام محکوم شدند. متهمان پنجم تا نهم هر یک به ۵ سال حبس تعزیری و متهم دهم به سه سال حبس تعزیری و متهم یازدهم به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم‌به متهمان و وکلا ابلاغ شده است و در صورتی که این افراد نسبت به دادنامه مبادرت به فرجام خواهی کنند، در دیوان عالی رسیدگی می شود.

منبع: ایسنا

یک دیدگاه

  1. کسانی که با جان مردم بازی میکنند باید محاکمه شوند حال چه تولید کننده مواد غذایی یا مشروباط الکلی غیر مجاز و حتی تولید کنندگان قطعات خودرو ! که بی کیفیت است و باعث مرگ دیگران میشود ضمنا لطف فرمایید قانون چاقو کشی را باز نگری کنید و تبصره ای برای افرادی که چاقو می خورند در سرقت ها ! چرا بیمارستان چنین افرادی را که در یک سرقت چاقو خورده اند خدمات ندهد ! بله وقتی دو نفر با هم دعوا و چاقو کشی کنند حق استفاده از خدمات دولتی را ندارند اما در مواردی که طرف چاقو کش است و به هر طریقی و بی دلیل به یک فرد عابر چاقو میزند باید آن عابر یا فرد خدمات دولتی تعلق بگیرد ممنون میشم اگر این قانون را بازنگری کنید با احترام فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا