یادداشت

بیانیه پایانی اجلاس سی و چهارم اسکودا

بیانیه پایانی سی و چهارمین اجلاس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

 سی و چهارمین اجلاس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران که به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا کانون های مرکز و البرز و قم به‌صورت حضوری و بقیه کانون های استانی به‌صورت برخط در آن حضور داشتند در تاریخ سوم مهرماه ١٣٩٩ به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز در شهر تهران برگزار شد. هیأت عمومی اجلاس ضمن گرامی‌‎داشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگری جان برکفان میهن اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس بر موارد ذیل تاکید نمودند:

١ـ تحقق دادرسی عادلانه، اعتبار و منزلت دستگاه قضایی در عرصه داخلی و بین‌المللی و پاسداری از حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت با استقلال وکیل و استقلال کانون های وکلا پیوند خورده است.

کانون های وکلای دادگستری، استقلال و خودانتظامی خود را به عنوان یکی از لوازم تحقق عدالت قضایی لازم دانسته و انتظار دارد تمامی قانون‌گذاری ها و تصمیمات مراجع ذی صلاح بر مدار حفظ این اصل باشد همچنین از مقامات مختلف قوای سه‌گانه به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار دارد در ابراز نظرات خود به این اصل اساسی احترام گذاشته و با بیان مطالب غیرکارشناسی، زمینه تضعیف این نهاد را فراهم ننموده و توجه فرمایند که چنین مواضعی بر تحقق عدالت، توسعه ملی و اعتبار بین المللی نظام تاثیر منفی خواهد گذاشت.

۲ـ مهمترین ویژگی نهاد دیرین و کهنسال کانون وکلا خود انتظامی است بر این اساس تأکید می‌گردد کانون های وکلا بر تمام امور حرفه‌ای خود کنترل و اقتدار داشته و صلاحیت آموزش حرفه‌ای، صدور پروانه و تربیت و تمشیت وکلای دادگستری دارد.

۳ـ کانون های وکلای دادگستری ضمن تأکید بر ضرورت ادامه سیاست قوه قضائیه در امر مقابله با مفاسد اقتصادی، انتظار دارد دادگاه‌های ویژه با رعایت قانون‌گرایی و احترام به حقوق ملت بر اتقان و استحکام تصمیمات قضایی خود بیش از پیش توجه نمایند.

در همین راستا با استقبال از حذف دخالت انحصاری وکلای موضوع تبصره ماده ۴٨ قانون آیین دادرسی کیفری در رسیدگی به این گونه پرونده‌ها بر لزوم حذف تبصره ماده ۴۸ قانون یاد شده که مغایر با قانون اساسی و حقوق دفاعی متهم است، تاکید نموده و همه وکلا را واجد صلاحیت اقدام برای دفاع از متهمین می‌دانند.

۴ـ کانون های وکلای دادگستری با استقبال از اینکه روند اصلاح آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال به مسیر صحیح و قانونی خود بازگشته و با توجه به ماده ٢٢ لایحه استقلال نهاد وکالت را به‌عنوان مسئول تنظیم و تدوین متن اصلاحی آیین‌نامه پذیرفته است بر تلاش منسجم و بدون وقفه خود در تدوین و تنظیم متن اصلاحی آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری تأکید می‌نماید.

۵ـ کانون های وکلای دادگستری برگزاری آزمون جذب کارآموز از سوی مرکز امور مشاوران ماده ١٨٧ را خلاف قانون دانسته و انتظار دارد قوه قضائیه اجرای سیاست موازی سازی و جذب وکیل مازاد بر نیاز را متوقف نموده و به تصمیم مرجع ذی صلاح قانونی در تعیین تعداد وکیل مورد نیاز برای هر یک از استان‌ها که همه ساله طبق قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تعیین می‌شود عمل نموده و با پذیرش کارآموز مازاد عملا زمینه فساد در امور قضائی و بیکاری بیشتر وکلای شاغل را فراهم ننمایند.

۶ـ کانون های وکلای دادگستری ضمن اعلام همدلی و همبستگی و با تشکر از زحمات خستگی ناپذیر، صادقانه و دلسوزانه جناب دکتر مرتضی شهبازی‌نیا که طی سه سال گذشته تمام همت خود را در راه خدمت به نهاد وکالت مصروف داشته و پاس‌داشت خدمات ثمر بخش ایشان در جهت رشد و پویایی نهاد وکالت و با علم و یقین به اینکه ایشان همچنان تلاش، مساعی و همکاری خود را با اتحادیه در مسیر تعالی این نهاد معظم به کار خواهند گرفت برای انتخاب رئیس جدید اتحادیه در اجلاس آتی انتخابات برگزار خواهد کرد.

هیأت عمومی ضمن تشکر از میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز، با توجه به شرایط کرونایی کانون وکلای دادگستری مرکز را میزبان اجلاس سی و پنجم که در روز ٨ آبان برگزار خواهد شد کانون وکلای دادگستری استان تعیین می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا