اخبار کانون ها

کانون‌های وکلای دادگستری به صورت مجزا نیز بر غیرقابل اجرا بودن آیین نامه لایحه استقلال تأکید کردند

وکلاپرس- هیات مدیره های کانون های وکلای دادگستری مصوبه ۱۱ تیر هیأت عمومی اسکودا در مورد غیرقابل اجرا بودن آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا را به صورت مجزا تصویب کردند.

به گزارش وکلاپرس اخیرا هیات عمومی اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در سی و هشتمین جلسه فوق العاده خود با موضوع «بررسی آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری» که روز جمعه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد، آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری را به جهت مغایرت با قانون غیرقابل اجرا تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری + متن سند

پس از انتشار مصوبه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، هیات مدیره های کانون های وکلای دادگستری نیز مصوبه اسکودا را در مورد غیرقابل اجرا بودن آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا به تصویب رساندند.

در ادامه مصوبات برخی کانون های وکلای دادگستری در خصوص آیین نامه جدیدالتصویب آیین نامه لایحه استقلال را خواهید خواند.

کانون وکلای مرکز

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در نود و پنجمین جلسه خود که ۲۲ تیرماه برگزار شد به اتفاق آرا مصوبه مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۱ اسکودا مبنی بر غیر قابل اجرا بودن آیین نامه اخیرالتصویب لایحه استقلال کانون وکلا را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مصوبه اسکودا را به اتفاق آرا تصویب کرد

اعضای هیأت‌مدیره ضمن تأکید مجدد بر رعایت قوانین و مقررات موضوعه، نقض استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری در آیین‌ نامه مرقومه قوه قضاییه و وضع مقررات مداخله‌ گرایان در اداره کانون وکلا را مغایر با لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری دانستند و به همین دلیل به‌اتفاق‌ آرا مصوبه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌ های وکلای دادگستری به تاریخ یازدهم تیرماه ۱۴۰۰ را تصویب کردند.

کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در پاسخ به درخواست معاون منابع انسانی دادگستری این استان مبنی بر اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال، مجددا بر غیر قابل اجرا بودن این آیین نامه تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: تأکید مجدد کانون وکلای فارس بر عدم اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

در پی درخواست معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس از رییس کانون وکلای منطقه فارس درخصوص اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس با تشکیل جلسه ای فوری از بیانیه روز ۱۱ تیر کانون های وکلای دادگستری حمایت کرده و سند مذکور را که بیش از ۵۰ ماده آن بدون هماهنگی با کانون های وکلا تنظیم و تصویب شده، غیر قابل اجرا دانستند.

کانون وکلای اصفهان

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان در بیست و یکمین جلسه هیات مدیره مورخ ۲۲ تیرماه به اتفاق آرا تصویب کرد تا زمان رفع موارد خلاف قانون، آیین نامه قابلیت اجرا ندارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی این نهاد در بیانیه کانون اصفهان آمده است:

به موجب ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری تهیه و تدوین آیین نامه صرفاً بر عهده کانون های وکلای دادگستری است و هرگونه تغییری در مواد و مفاد آیین نامه ارسالی کانون های وکلا بر خلاف نص صریح ماده قانونی مذکور می باشد . از سوی دیگر پاره ای از مواد آیین نامه اصلاحی ابلاغی با روح و منطوق اصول و قوانین وکالت مغایر است که مشروح آن از سوی کانون های وکلای دادگستری به ریاست محترم قوه قضاییه منتقل شده است .

کانون وکلای دادگستری اصفهان به منظور پاسداشت و صیانت از این نهاد مدنی و با تأکید بر تضمین حق دفاع ملت در تحقق دادرسی عادلانه و ضرورت اجرای اصل حاکمیت قانون اعلام می نماید موادی از آیین نامه ابلاغی با قوانین فعلی وکالت منطبق نمی باشد و قابلیت اجرا ندارد . بنابراین همگام با سایر کانون های وکلای دادگستری از ریاست محترم قوه قضاییه صدور دستور توقف اجرای آیین نامه اصلاحی و اعاده آن به کانون ها ی وکلا جهت حذف و اصلاح مواد مذکور وفق پیش نویس تقدیمی کانون ها و قوانین موجود مورد استدعاست .

کانون وکلای دادگستری گلستان

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان در جلسه هیات مدیره مورخ ۲۸ تیرماه تصویب کرد تا زمان رفع موارد خلاف قانون، آیین نامه قابلیت اجرا ندارد.

متن مصوبه به شرح ذیل است:

نظر به اینکه بر اساس ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال مرجع تنظیم و پیشنهاد آیین نامه کانون وکلا می باشد و قوه قضاییه صرفاً وظیفه تصویب آن را بر عهده دارد و لیکن بدون توجه به مقرره قانونی مزبور و بدون هماهنگی و موافقت کانون وکلا اقدام به اعمال تغییرات در متن آیین نامه نموده و برخی از مواد را حذف و موادی را رأساً الحاق نموده است، به علاوه اینکه برخی مواد آیین نامه صراحتاً در تعارض و مغایرت با قوانین موضوعه می باشد، و از دیگر سو نهاد مذکور بر خلاف نظر کانون های وکلا مبنی بر اصلاح آیین نامه، مقرره سال ۱۳۳۴ را به طور کلّی نسخ نموده است، لذا مادامی که با همکاری کانون های وکلا ایرادات مذکور برطرف نگردد، آیین نامه قابلیت اجرا ندارد.

کانون وکلای دادگستری خراسان

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ به اتفاق آرا تصویب و مقرر نمود نظر به اینکه با وجود همکاری کانون های وکلای دادگستری با معاونت حقوقی قوه قضاییه و بعد از رایزنی ها و جلسات مشترک اصلاحات مورد نیاز آیین نامه از طرف کانون‌ ها تنظیم و جهت تصویب ارسال شد.

در بخشی از مصوبه مذکور آمده است:

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان همگام با اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران و در راستای دفاع از قوانین به ویژه قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام و تضمین دفاع مستقل از حقوق مردم، معتقد است آیین‌نامه اجرایی مذکور قانونا قابلیت اجرایی ندارد و از ریاست محترم قوه قضاییه می‌خواهد با توقف اجرای آیین‌نامه و بازگشت به مسیر قانونی تهیه و تایید آیین‌نامه، بستر مناسب برای مذاکره با کانون‌های وکلا را برای رفع ایرادات و حذف موادی از آیین‌نامه که به نام نظارت به دخالت در کار کرد و نابودی استقلال وکالت و کانونهای وکلای دادگستری انجامیده است فراهم کنند

کانون وکلای دادگستری گیلان

روابط عمومی کانون وکلای گیلان در گزارشی از جلسه روز ۲۲ تیر ماه هیات مدیره کانون وکلای گیلان آورده است:

در جلسه ۲۲ تیرماه موضوع آیین نامه ابلاغی قوه قضاییه مطرح و نظر به اینکه برخلاف صراحت ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، تعدادی از مفاد و مواد آن ازجمله تغییر ماهیت کانون ها، پیش بینی حق ممنوعیت موقت یا دائم وکیل توسط مقام قضایی و… راسا از ناحیه قوه قضاییه تدوین و به متن پیشنهادی و تنظیمی کانون های وکلا (به عنوان مرجع تنظیم آیین نامه) الحاق نموده اند که تهدیدکننده استقلال نهاد وکالت و استقلال وکیل دادگستری است و اجرای آن منجر به نقض فاحش حقوق ملت خواهد شد.

هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری گیلان هم گام و هم صدا با آحاد مدیران نهاد وکالت و پیرو مصوبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۰ جلسه فوق العاده و اضطراری هیات عمومی کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور، به لحاظ خلاف قانون اساسی و قوانین عادی بودن آیین نامه ابلاغی، به اتفاق آرا، آن را قابل اجرا ندانسته و انتظار دارد در راستای تضمین استقلال کانون وکلای دادگستری، الزامات ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری توسط مرجع تصویب رعایت گردد.

بیشتر بخوانید:

کانون وکلای دادگستری مرکزی

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکزی در جلسه فوق‌ العاده ۲۲ تیرماه درخصوص عدم قابلیت اجرای آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مورخ ۶ تیر مصوب کرد. در بخشی از بیانیه آمده است:

 هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان مرکزی در جلسه فوق العاده مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ با تاکید بر پایبندی به قوانین موضوعه و تبعیت از مصوبه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ هیات عمومی کانون های وکلای سراسر کشور به اتفاق آرا اعلان می نماید آیین نامه مذکور با وجود این ایرادات و تناقضات آشکار با قوانین و مقررات قابلیت اجرا را ندارد، بر همین اساس کانون وکلای استان مرکزی نیز همچون سایر کانون های سراسر کشور از ریاست محترم قوه قضاییه استدعا دارد با اجرای صحیح قوانین، دستور اعاده آیین نامه به کانون ها جهت حذف و اصلاح الحاقات و تغییرات را صادر فرمایند تا ان شاالله با تعامل سازنده همکاری های لازم در اصلاح مواد مغایر با قوانین و ناقض استقلال وکیل و کانون های وکلا برای رسیدن به دادرسی منصفانه و توسعه قضایی و رعایت حقوق عامه صورت گیرد.

کانون وکلای دادگستری کرمان

هیأت مدیره کانون وکلای کرمان درخصوص آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بیانیه ای منتشر کرده است.

در متن بیانیه آمده است:

در جلسه مورخ ۲۲ تیر ماه آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال مصوب رییس قوه قضاییه را بررسی و با عنایت به اینکه در آیین نامه موصوف موادی تصویب شده که هم از حیث تشریفات تصویب و هم از حیث محتوی،فراقانونی بوده و ناقض استقلال نهاد وکالت و وکیل می باشد، فلذا با تنفیذ مصوب مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ هیأت عمومی به طور فوق العاده اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری آیین نامه را در وضعیت حاضر قابل اجرا ندانسته و از رییس قوه قضاییه انتظار دارد ترتیبی حاصل شود تا فرآیند اصلاح آیین نامه لایحه بر مدار قانونی اعاده شود.

کانون وکلای دادگستری البرز

هیأت مدیره کانون وکلای البرز در تاریخ ۲۱ تیر ماه با تشکیل جلسه فوق العاده در خصوص آیین نامه لایحه استقلال قانونی وکالت بحث و تبادل نظر نموده و نهایتاً به اتفاق آرا به شرح ذیل اتخاذ تصمیم نمود:

نظر به اینکه مطابق ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری تدوین و پیشنهاد آیین نامه، صرفاً بر عهده کانون های وکلای دادگستری است و متاسفانه آیین نامه پیشنهادی کانون های وکلا از طرف قوه محترم قضائیه با الحاقات و اصلاحاتی بدون موافقت کانون‌ها و برخلاف موادی از لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ و قانون اخذ کیفیت پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶ دستخوش تغییر گردیده و تصویب و ابلاغ شده است؛ که این تغییرات مسلمان ناقض استقلال کانون های وکلای دادگستری و وکلا می باشد.

بنابراین معتقدم در راستای مصوبه هیئت عمومی کانون های وکلای دادگستری مورخ ۱۱ تیرماه ۱۴۰۰ اعلام می گردد: آیین نامه فوق الاشعار تا اصلاح مواد الحاقی به دلیل مغایرت با قانون اصل حاکمیت قانون از طرف کانونهای وکلای دادگستری قابلیت اجرا نخواهد داشت.

کانون وکلای دادگستری یزد

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان یزد در جلسه مورخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ به اتفاق آرا بیانیه ۱۱ تیر هیأت عمومی اسکودا را تصویب کرد. در بخشی از مصوبه مذکور آمده است:

… ضمن تاکید مجدد بر مصوبه جلسه فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای کشور، به اتفاق آراء تصویب نمود که بنا به جهات پیش گفته آئین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون‌ وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ریاست محترم وقت قوه قضائیه قابلیت اجرا نداشته و از ریاست معزز قوه قضائیه تقاضا دارد ضمن صدور دستور توقف اجرای آن، آئین نامه مذکور را جهت اصلاح و حذف موارد خلاف قانون به کانون‌ها اعاده نمایند.

کانون وکلای دادگستری ایلام

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام در جلسه‌ فوق‌ العاده هیأت مدیره این کانون در روز ۲۲ تیرماه تصویب کرد که آیین نامه جدیدالتصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری تا زمان رفع نواقص متعدد قابلیت اجرا ندارد.

متن مصوبه هیأت مدیره کانون وکلای ایلام که به اتفاق آرا به تصویب اعضا رسیده، بدین شرح است:

با توجه به اینکه برخلاف ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری موارد الحاقی و تغییرات اساسی در پیش‌نویس آیین‌ نامه‌ اصلاحی کانون‌های وکلای دادگستری اعمال شده است که مغایر با لایحه قانونی استقلال و همچنین قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و از طرفی ناقض استقلال نهاد وکالت است.

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام مصوب نمود تا زمان رفع موارد خلاف قانون، آیین‌نامه به شرح فوق با وضعیت موجود قابلیت اجرا نداشته و از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست می‌شود نسبت به اعاده آیین‌نامه به مرجع تنظیم جهت حذف و یا اصلاح مواد مغایر با قانون و استقلال نهاد وکالت، از طریق کانون وکلا اقدام فرمایند.

کانون وکلای قم

کانون وکلای قم نیز ضمن اعلام تصویب بیانیه ۱۱ تیر ۱۴۰۰ اسکودا، از اجرای آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۳۳۴ خبر داد و در اطلاعیه آورد:

… آیین نامه به لحاظ مغایرت آن با ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ که مرجع پیشنهاد دهنده و تنظیم کننده آیین نامه را کانون وکلای دادگستری تعیین نموده است اما ریاست محترم قوه قضاییه و مراجع ذیربط بدون توجه به این موضوع و برخلاف توافقات به عمل آمده، دست به ایجاد قانون زده اند که از این رو آیین نامه مذکور قابلیت اجرا نداشته و مقرر می گردد مراتب طی نامه‌ای به مرجع ابلاغ کننده اعلام گردد.

در ضمن از آنجایی که آیین نامه مذکور به لحاظ عدم رعایت قانون در تصویب آیین نامه قابلیت اجرا ندارد، ضروری است در نامه مذکور رویکرد تعاملی نسبت به اصلاح موارد مذکور به مرجع مربوطه اعلام شود.

در پایان نیز مصوب گردید، ارکان کانون وکلای دادگستری استان قم طبق آیین نامه قبلی عمل نموده و این موضوع جزو نظامات کانون می باشد.

کانون وکلای کرمانشاه

هیأت مدیره کانون وکلای کرمانشاه نیز در به اتفاق رأی به عدم اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال داده و رییس قوه قضاییه خواستار بازگشت به مسیر قانونی تهیه و تایید آیین‌نامه شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

به منظور پاسداشت قانون اساسی و حقوق ملت و به ویژه روح حاکم بر اصل ۱۷۰ قانون اساسی که حق و بلکه تکلیف عدم اجرای آیین نامه های خلاف قانون و امکان ابطال آن را بیان داشته است، و به منظور صیانت از لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و حفظ جوهره اساسی وکالت؛ یعنی استقلال وکالت از دادگستری و مراجع قضایی، هیات مدیره کانون وکلای دادگستری کرمانشاه… به اتفاق آراء … تا زمان اصلاح موادی که در تعارض با مقررات ماده مذکور می باشد آیین نامه مصوب را غیر قابل اجرا اعلام می نماید و بنا به درخواست وکلای عضو این کانون و همگام با اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران و سایر کانون های وکلا از ریاست محترم قوه قضاییه می‌خواهد با توقف اجرای آیین‌نامه و بازگشت به مسیر قانونی تهیه و تایید آیین‌نامه، بستر مناسب برای مذاکره با کانون‌های وکلا را برای رفع ایرادات قانونی فراهم نمایند.

لازم به ذکر است بنا به اطلاعات واصله، سایر کانون های وکلا نیز همصدا با دیگر مدیران نهاد وکالت مخالفت خود را با آیین نامه جدید لایحه استقلال در قالب مصوبات هیأت مدیره اعلام کرده‌اند که در آینده به لیست بالا اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا