اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای یزد : در تمام نظام های دینی و غیر دینی، استقلال نهاد وکالت به رسمیت شناخته شده است


وکلاپرس _ رئیس کانون وکلای استان یزد در سخنرانی اخیر خود ضمن برشمردن ضرورت های استقلال نهاد وکالت، به قانون اساسی و قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی در جهت تایید و حمایت از وکیل مستقل اشاره کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای یزد، دکتر محمدحسین جعفری (رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد) در مراسم گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید، هدف ارسال رسل، کتاب و میزان را برای بر پا داشتن قسط و عدالت برای مردم است دانست.

وکیل جعفری گفت: عدالت معشوقه آرمانی بشریت است و نهادهای متولی عدالت (نهاد قضاوت و نهاد وکالت) برای وصول به عدالت باید دارای استقلال باشند.

بیشتر بخوانید:

در تمام نظام های سیاسی و حقوقی، استقلال نهاد وکالت به رسمیت شناخته شده است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد افزود: در تمام نظام های سیاسی و حقوقی، دینی و غیر دینی، استقلال نهاد قضاوت و نهاد وکالت به رسمیت شناخته شده است و همانا استقلال ضامن اجرای عدالت است.

وی ۳ مورد از ضرورت های استقلال نهاد وکالت را برشمرد:

  • استقلال رکن اساسی یک جامعه مردم سالار و آزاد است.
  • استقلال نهاد وکالت در راستای اهداف سیاست عمومی دولت نظیر امنیت ملی است.
  • استقلال نهاد وکالت حق بنیادین مردم است تا با وکلای مستقل از حق دفاع برخوردار شوند.

وکلا قسم یاد کرده اند که بر خلاف شرافت وکالت و قضاوت اقدامی نکنند

محمدحسین جعفری بیان کرد: برای پاسداشت سوگند، استقلال وکیل ضروری است زیرا در سوگند وکلا قسم یاد نموده اند که قصد و منظوری جز عدالت و احقاق حق نداشته باشند و بر خلاف شرافت وکالت و قضاوت اقدام و اظهاری ننمایند.

وی ادامه داد: وصف امانت و امین بودن وکیل داشتن استقلال است تا بتواند به‌مانند امینی پارسا از موضوع امانت حراست و پاسداری نماید؛ عواطف و احساسات، زر و زور و تزویر بر او نفوذ نکند و مرتکب خیانت در امانت نشود.

بیشتر بخوانید:

لازمه دادرسی عادلانه و امنیت دفاع، استقلال نهاد وکالت است

رئیس کانون وکلای یزد گفت: لازمه دادرسی عادلانه و نیز امنیت قضایی و امنیت دفاع، استقلال نهاد وکالت است و امنیت قضایی اطمینان خاطر مردم برای تحقق عدالت است.

ایشان افزود: طبق قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، مردم دارای حق ها و آزادی هایی هستند از جمله حق حیات، حق سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت، حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تجمع و راه پیمایی و… و حق مردم است که برای پیگیری سیاست های عمومی و اعمال حق های بنیادین خود به‌عنوان حقوق عمومی طبق اصول ٣۴ و ٣۵ قانون اساسی دسترسی به کانون وکلای مستقل و وکیل مستقل داشته باشند.

در قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، از وکیل مستقل حمایت شده است

جعفری خاطرنشان کرد: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی مصوب سال ٧٠ و بند ٣ قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال ٨٣ حمایت لازم از حقوق عمومی در راستای وکیل مستقل شده است.

بیشتر بخوانید:

وکلا قشر مرجع هستند و با بیشترین طیف های مختلف اجتماعی ارتباط دارند

رئیس کانون وکلای یزد تاکید کرد: وکلا قشر مرجع می‌باشند و به‌دلیل مرجع بودن با بیشترین طیف های مختلف اجتماعی به‌نحوی ارتباط دارند. از یکسو اصلی ترین مرجع بازندگان بازی های ناتمام زندگی مثل بزه دیدگان و بزهکاران، مال باختگان، فریب خوردگان، کودکان آزار دیده و زخم خوردگان بازی‌های سیاسی هستند و از سویی دیگر به انواع گروه های ذی نفوذ، سیاست مداران، کارگران، صنعتگران، شرکت های بزرگ تجاری حتی بزهکاران حرفه ایی و تبهکاران سازمان یافته خدمات حقوقی ارائه می دهند.

وی در پایان گفت: وکلا با مهم ترین نهاد اجتماعی و حکومتی یعنی قوه قضاییه در ارتباط مستقیم هستند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا