اخبار

رییس کانون سردفتران و دفتریاران: سردفتران جدید به زودی با در بسته مواجه می شوند/ بیش از ۶۰ درصد دفاتر کشور ضررده مطلق هستند

وکلاپرس- رییس کانون سردفتران و دفتریاران در مراسم روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی، ضمن انتقاد به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، نسبت به وضعیت جدید ایجاد شده برای مشاغل حقوقی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «علی خندانی» در مراسم روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی که در اصفهان برگزار شد، در خصوص سردفتران جدید جذب شده، گفت: مطمئنیم این افراد به زودی با در بسته مواجه می‌شوند چون نمی‌دانند که بیش از ۶۰ درصد دفاتر کشور ضررده مطلق هستند.

بیش از ۶۰ درصد دفاتر کشور ضررده مطلق هستند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز با بیان اینکه قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار با هر انتقادی که به آن وارد است، مصوب شده و لازم الاجراست، تصریح کرد: ما با کسانی که تازه وارد حرفه سردفتری می‌شوند، مشکل نداریم بلکه اشکال به کیفیت تصویب قانونی است که سردفتران را بیکار می‌کند و به افراد تازه‌وارد در باغ سبز نشان می‌دهد. اما مطمئنیم این افراد به زودی با در بسته مواجه می‌شوند چون نمی‌دانند که بیش از ۶۰ درصد دفاتر کشور ضررده مطلق هستند هرچند در جلسات مختلف اقدام به تبیین این واقعیات می‌کنیم.

وضعیتی که برای مشاغل حقوقی ایجاد شده نگران‌کننده است

وی با تاکید بر اینکه در تمام جلسات پایمردی کرده‌ایم تا کمترین آسیب به ساحت سردفتری کشور برسد، گفت: هر منصبی احترام و شأن خود را دارد اما وضعیتی که برای مشاغل حقوقی ایجاد شده نگران‌کننده است و دود آن به چشم افرادی خواهد رفت که قوانین آن را تصویب می‌کنند.

باید بساط اسناد عادی برچیده شود

«علی خندانی» با بیان اینکه تنها راه نجات از پولشویی و زمین‌خواری این است که مالکیت‌ها معین و مشخص شود، اظهار کرد: جایگاه سردفتری از زمانی که در کشور این تفکر حاکم شد که تمام عقود بین مردم باید ثبت و ضبط رسمی شود ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: هرچه پیش می‌رود مشکلاتی برای حوزه سردفتری پیش می‌آید که از فلسفه اولیه آن دور شده و مراجع قانون‌گذار مسیری را می‌روند که قوانین باز به نقطه اول بازمی‌گردد و به نوعی رویه‌های غلط باوجود تصویب هر قانون به شکل دیگری جایگزین می‌شود و تنها بازی با کلمات در آن اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز با بیان اینکه نیاز است عقلای کشور به سمتی بروند که بساط اسناد عادی برچیده شود، تصریح کرد: هوشمندسازی ثبت اسناد قانون مترقی و پیشرفته‌ای است که الزامات خود را می‌طلبد و با زیرساخت‌های فعلی قابل انجام نیست بنابراین با هر کیفیتی که تصویب می‌شود باید ساماندهی اسناد عادی در آن دیده شود.

گسترش دفاتر مجازی به معنای نابودی دفاتر اسناد رسمی نیست

وی با تاکید بر لزوم ارتقای وضعیت مخابراتی دفاتر و توسعه برون‌سپاری‌ها و حدنگاری‌ها، ادامه داد: در راستای هوشمندسازی ثبت اسناد زیرساخت‌ها نیاز به تقویت دارد و در تلاشیم که خدمات در پلتفرم‌ها ارائه و تنظیم سند غیرحضوری شود؛ البته گسترش دفاتر مجازی به معنای نابودی دفاتر اسناد رسمی نیست بلکه کیفیت خدمات سردفتران ارتقا پیدا می‌کند.

خندانی با تاکید بر الزام‌آور بودن پیش‌رفت به سمت هوشمندسازی خدمات، گفت: اگر چنین نکنیم حذف می‌شویم؛ همانگونه که سیستم بانکداری با تصمیم خود اقدام به هوشمندسازی کرد و اگر منتظر می‌ماند دیگران برای ان تصمیم بگیرند اکنون حذف شده بود.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه درصدد هستیم با استفاده از هوش مصنوعی خدمات را ارتقا دهیم تا پیشرفته‌ترین نوع تنظیم و ثبت سند در دنیا را کسب کنیم، خاطرنشان کرد: در اجلاس بین‌المللی اخیر که در کشور ازبکستان با حضور شاخص‌ترین کشورها در زمینه ثبت اسناد برگزار شد، ایران جزو پیشرفته‌ترین کشورها به شمار می‌رفت.

خندانی تأسیس شرکت و اقدامات جدی در حوزه سرمایه‌گذاری برای نجات صندوق کانون سردفتران، طراحی پژوهشگاه برای اقدامات پیشگیرانه، ارتقای حمایت و پرداخت در حوزه درمان، اصلاح قانون اسناد رسمی و بهبود بازرسی، کنترل و نظارت در استان‌ها را مهم‌ترین اقدامات کانون سردفتران برشمرد.

سردفتری یک شغل نیست؛ شان یک فرد است

سیامک بهارلویی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان،در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اینکه دویست و هشتاد و دومین آیه مداینه قرآن که طولانی ترین آیه کتاب الهی است، دستور به کتابت و معاملات ثبت اسناد داده، دویست و هشتاد و دومین روز سال به نام روز دفاتر اسناد رسمی نام‌گذاری شده است. البته این روز بهانه‌ای است که نشان دهیم حرفه ما تکیه به قرآن داشته و براساس دستور خداوند است که در آیات وحی تاکید به ثبت معاملات می‌کند.

وی به نقل از فرزند آخوند خراسانی یکی از سردفتران در تهران، افزود: این عالم برای بیان چرایی انتخاب این شغل گفته سردفتری یک شغل نیست، بلکه شان یک فرد است. کاتبان عادلی هستند که دانش شغلی‌شان را خدا به آن‌ها یاد داده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان با اشاره به اینکه سردفتری از سال ۱۳۰۷ به عنوان شغل در کشور شناخته می‌شود، گفت: البته از قرن‌ها پیش این کار جزو سیره علما بوده و با این دیدگاه به آن می پرداخته‌اند که با یک پیچش قلم می‌توان یک انسان را نابود یا زنده کند.

وی با بیان اینکه قانون دفاتر اسناد رسمی توسط مرحوم مهدوی دامغانی در سال ۱۳۵۴ نوشته شده، توضیح داد: ماده ۳۰ این قانون تاکید می‌کند کاتب حق ندارد از نوشتن ابا کند، پس سردفتر نباید از ثبت سند امتناع کرده و اگر به هر علتی چنین کند لازم است کتبا آن را اعلام کند

تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اصولی نیست

بهارلویی در خصوص تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، تصریح کرد: با این طرح محدودیت ورود افراد به حرفه سردفتری برداشته می‌شود، شاید افرادی که در این خصوص سیاستگذاری کرده‌اند قرآن را نخوانده و نمی‌دانند که این حرفه با تجارت متفاوت است، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار همانطور که نانوایی نان می‌دهد سردفتر نیز سند صادر می‌کند.

وی با اعلام اینکه در طول یک قرن ۸ هزار و ۵۰۰ مجوز سردفتری صادر شده در حالی که اکنون با یک آزمون ۹ هزار و ۵۰۰ نفر جذب این حرفه می‌شوند، گفت: نتیجه طرح الزام تنظیم سند رسمی که مورد بررسی مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته، منافی تاکیدات مقام معظم رهبری است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان در خاتمه خاطرنشان کرد: بنگاه‌ها حق تنظیم سند را ندارد اما برخلاف طرح‌های مقابله با این مسئله و پس از طی فرایند قانونگذاری، مجددا سازوکاری فراهم شده که آن‌ها می‌توانند پیشنویس بنویسند و این پیشنویس به منزله یک سند محسوب شود، اما چنین امری آثار حقوقی ندارد مگر اینکه در دفتر اسناد ثبت شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران و ایسنا

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. آقای خندانی همون اول کار همه گریان کرد شما مگه به در بسته خوردی که دیگران هم بخورند؟؟؟؟؟

    1. با سلام حرف جناب خندانی و امثالهم کاملا صحیح است شما دو ستان نمی خواهید واقعیت رو قبول کنید فاتحه سردفتری ‌و وکالت خوانده شده است

  2. بچه هایی که قصد شرکت در آزمون وکالت و سردفتری رو دارید به حرف های این بزرگوار ها گوش ندید
    این مسولان و ایضا مسولان کانون وکلا بعد از تصویب قانون تسهیل به طور کاملا برنامه ریزی شده با مصاحبه های این چنینی قصد دارن کسانی که هدفشون اومدن به این شغل هاست رو ناامید کنن ناامید نشین و به تلاش خودتون ادامه بدید

    1. آره واقعا،حداقل پانصد میلیون هزینه دفتر وتجهیزات کنی بعد ماهی سی میلیون درآمد که پانزده درصد دفتریار، ده درصد کانون بدی، هزینه کارمند میتونی ندی وخودت همه کار بکنی هرچی هم جمع کردی خردادماه دو دستی بده اداره مالیات، البته کلاس داره می ارزه اگه نیوفتی زندان به جرم جعل اسناد که خیلی زیاد شده.

      1. برخی مناطق دور افتاده در برخی از شهرها و برخی بخش های کوچک ماهی یک یا دو میلیون درآمد دارند…

  3. پس چرا این حجم بالا رو قبول کردید. چرا الان دارید این مشکل گوشزد میکنید؟ به این فکر کردید که خودتون این مشکل رو درست کردید . الان می‌فرمایید که ما راه رو اشتباه نریم؟؟؟؟
    بهتره خودتون و مجلسی ها که این راه پر از چاه رو واسه ما درست کردید تا دیر نشده چاره ای هم بیندیشید . تاسیس دفترخانه سرمایه کلان میخواد وام با بهره بالا میخواد اگه قرار باشه متضرر بشیم که نابود شدیم خواهش میکنیم چاره ای بیندیشید

    1. آقا یا خانم پذیرفته شده بروید همین سایت وکلا پرس و اختبار بررسی کنید همین آقای خندانی از روز اول همین مطالب گفته و نوشته…. آقای خندانی تو این مملکت کاره ایی نیست مسول این وصعیت نمایندگان مجلس هستند همه ی این موارد موقع تصویب قانون تسهیل، به مجلس گفته شد… طرح تسهیل هم وکالت و هم سردفتری را داغون کرده ولی اوصاع سردفتری به مراتب بدتر از وکالت…

      1. سلام در شرایط فعل مشاوران املاک بدون تخصص درامد دارند باید امر خرید و فروش مسکن به محاضر واگذار شود و حتی تنظیم مبایع نامه ها و قرار داد های مشارکت البت با نرخ یک پنجم مشاوران املاک چون نرخ آنها حقیقتا زیاد است و زحمتی نمی کشند و سوادی هم ندارند من دفتر دار نیستم ولی می دانم

        1. هر کسی نون خودش رو در میاره و میخوره چرا نون اون بیچاره ها رو آجر میکنی همه شون که بد نیستند

  4. بزران کم اون همه پول ناحق که از انتقال خودرو در اوردن و با وجود تاکیید ناجا ، اصرار داشتن سند فقط در دفترخانه

    1. آرش خان کامنت شما ربطی به مبحث بالا نداره…. این مملکت قانون داشت و سردفترها و ناجا هم مجری قانون هستند …. نه ناجا و نه سردفترها کاره ایی نیستند که بخواهند به مردم دستور بدهند‌… صد البته اگر ناجا محترم به وطیفه اصلی خودش می پرداخت همه ۹۰۰۰ قبول شده ی سردفتری به راحتی می تونستند دفترشون تحویل بگیرند و کار کنند و برای جوانان بی کار شعل ایجاد می شد…. و خود ناجا به دلیل ناتوانایی جسمی از وظیفه اصلی خودش باز نمی ماند کما این که هر روز در گوشه ایی از کشور شاهد از بین رفتن ماموران نیروی انتظامی هستیم چرا که توان مبارزه با مجرمین نداره و به کارهای حاشیه ای مثل تنطیم سند می پردازد…

      1. این امنیت که شما امثال شما دارن مرهون همین تلاشهای شبانه روزی ماموران فراجا است آینه‌ای که حونشون گذاشتند کف دستشون و مظلومانه در نقطه صفر مرزی و در شرایط بد آب هوایی با کمترین امکانات شهید میشن که اگه اینا نبودند الان شما راحت پشت میز سردفتری نمی شستید سردفتر جان موضوع سند خودرو هیچ ربطی به عملکرد فراجا ندارد شما نگران منفعت خودتون هستید و فقط یک حرف بدون پشتوانه حقوقی و منطقی می زنید من نمی دونم شما چطوری سردفتر شدید با این اظهارات خودتون؟؟؟؟؟

    2. آخه دوست عزیز شما چی میدونی از مخارج سند خودرو. مگه الان که پلیس سند میزنه کمتر از قبل هزینه میگیره؟؟؟

  5. میانگین وجهی که یک دفترخانه اسنادرسمی در محله متوسط نارمک تهران اخذ می‌ کند ماهانه ۴۰۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان است. خرج اینها چیست که کم می‌آورند یا بقول حضرات ضرر ده هستند؟!!!…

    1. ببخشید شما این آمار از کجا اوردید؟؟؟!! همه ی دفاتر تو کشور سقف معینی دارند، که اگر به این سقف برسه سیستم بسته می شه …. که اگر اشتباه نکنم سالیانه سقف درآمد یک و میلیارد و نیم برای هر دفتر….

  6. سلام
    چرا آزمون سردفتری در سال ۱۴۰۲ را برگزار نکردید؟! بر اساس قانون تسهیل موظف به انجام این کار هستید.

    1. سال۱۴۰۱آذر آزمون جواب قبولی پایان بهمن ارایه مدارک اول اردیبهشت
      پزشکی قانونی تیرماه ثبت در سامانه ثبت من شهریور مصاحبه اختیار ۱۵آذر امسال

    2. این کانون سردفتران فقط به فکر سردفتران است و کارمندان زحمتکش دفترخانه هیچگونه پشت و پناهی ندارند واگر دفترخانه به هر علتی بسته شود هیچکس از آنها حمایت نمی‌کند
      کارمند دفترخانه ۹۴

  7. شما اگر به در بسته خوردی،در دفترتو ببند. چرا مردم دلسرد مکنین شما گذاشتن مسؤل به مردم خدمت بکنین نه اینکه سنگ اندازی بکنین، چجور مسؤلی هستی نمیتونی به مردم کمک بکنین اگر براتون مسولیت سنگینه بزنین کنار یه نفر اصلح بیاد سر کار

  8. با عرض سلام و احترام جناب آقای مسئول شما راست میگید که خیلی ها شون نمیتونن کار بکنن و … ولی جناب شما که نماز خون هستید جای مهر روی پیشونی دارید از زد و بندهایی که میشه و اطلاع دارید هم سخن بگید بگید که پسر فلان مسئول ثبت الان سردفتر شده و تمام سندها جاری میشه به دفتر ایشون چرا نمی‌گید شما و امثال شما که مسئول شدید احساس مکنید که مملکت ارثیه پدریتون هست و باید نسل به نسل انتقال داده بشه

    1. آقا ارمیا چرا نارحتی؟؟؟!!! خوب معنی طرح تسهیل همینه دیگه …. تو همین کامنت ها یک دوست عزیز نوشته انحصار بردارید همه بیان سردفتر بشوند و بعد بازار تعیین کنه کی بمونه کی بره…. یعنی هر کی تونست زد و بند کنه حتی اگر سوادش نداشت بمونه و هر کی باسواد ولی توانایی زد و بند نداره، بره خونه نشین بشه وگرنه همه فارغ تحصیلین حقوق می دونند که تو سردفتری امکان رقابت وجود نداره. …..و معنی رقابت تو سردفتری همون زد و بند…. دقیقا هم مجلس و هم مسولین دولت همه جوره از این طرز تفکر حمایت کردند….

  9. شما لازم نکرده نگران ما باشی ، تعیین تکلیف کنید هر چه زود تر ، ما خودمون بلدیم گلیممون رو از آب بیرون بکشیم

  10. خوب چرا ناراحتی چون احساس می‌کنی انحصار دفتر داری شکسته میشه باید این انحصارات برداشته. بشه و در نهایت این بازار خواهد. بود که تعادل بر قرار می‌کنه

    1. یه کلمه انحصار انداختید تو دهنتون که حتی معنی ش هم نمی دونید؟؟؟؟!!!! آقای محترم بازار چه چیزی را تعیین می کنه؟؟؟؟!!! پس تکلیف نخبگان و شایستگان این مملکت چیه؟؟؟!!! پس تکلیف نفرات برتر کنکور انسانی و فارغ تحصیلین دانشگاهای برتر ایران چیه ؟؟؟؟؟ ببخشید رشته وکالت و سردفتری مگه با فرمول های بازار ازاد می شه مقایسه کرد؟؟؟!!! ببخشید وکالت و سردفتری سوپر مارکتی نیست… اگه هدف شما سوپر مارکتی، برید سوپر مارکتی افتتاح کنید، شغل های ما را هم ویران نکنید…تو سوپر مارکتی بازار رقابت تعیین می کنه چه کسی بمونه چه کسی بره… وکالت و سردفتری باید توش انحصار باشه و فقط شایستگان واردش بشوند…

        1. تراز ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ صلاحیت و شایستگی برای سردفتر شدن نداره…. فارغ تحصیل دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی که بدون هیچ آزمونی رفتن دانشگاه و طی دانشگاه حتی کتاب و جزوه تهیه نکردن و اصلا درسی نخوندن شایستگی سردفتر و وکیل شدن ندارند…. چندین سال مدرس دانشگاه پیام نور شهرمون بودم دانشجوها شب امتحان فقط با تست های کتاب راه و نمره ۲ تا ۸ نمره ایی که سیستم به صورت‌ خودکار بهشون می داد نمره قبولی می آوردن و فارع تحصیل می شدن …. حالا اگه بدون ازمون و یا با تراز ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ بخواهند وکیل و سردفتر بشوند طلمه…. من ۴ سال شب ها تا صبح بیدار بودم تا تونستم سردفتری قبول بشم…‌ شایستگی ش داشتم….

          1. من وقتی کامنت های شما می خونم متوجه میشم شما کینه خیلی زیادی از قانون تسهیل دارید شما کلا هرچی خوبه برای خودتون میخواید نمی خواهید کسی وارد عرصه سردفتری و وکالت شه هرچه برای خودتون می پسندید برای دیگران نیز پسند کنید بخیل نباشید خدا بهتون میده هستند کسانی که واقعا عاشق شغل سردفتری و وکالت هستند ولی این انحصار و مانع های که بر سر راه بود آنان حسرت به گذاشته بود حالا قانون تسهیل گره از مشکلات جوانان باز کرده شما مثال شما هر رجز خوانی می کنند طبق قانون اساسی هرکسی هر شغلی دوست داشته باشه می‌تونه در صورت وجود شرایط قانونی انتخاب شغل کنه ولی متاسفم که شما بدون هیچ پشتوانه علمی و منطقی صحبت می کنید متاسفم برای شما یه توصیه دارم خود خواه نباشید همین.
            والسلام

  11. اگه واقعا دلت برای سردفتران میسوزه و راست می گیری طرحی ارائه بده که کلیه اسناد اعم از دولتی و خصوصی و غیره بین همه دفاتر اسناد رسمی بطور یکسان تقسیم بشه که بعضی از سردفتران میلیاردی نباشن و بعضی از سردفتران ضرر ده باشن .با غیر حضوری کردن تنظیم اسناد قطعا این طرح امکان پذیر است .الان فقط اسناد دولتی بین دفاتر اسناد تقسیم میشه و اسناد خصوصی و غیر دولتی بین دفاتر تقسیم نمیشه که موجب فاصله طبقاتی بین دفاتر شده است

  12. دوست گرامی بنگاهی بیسواد تو یک معامله کلان کلان پول به جیب میزنه با یک معامله اما سردفتر باسواد سیصد تومن تو وکالت فروش و اگهنقل و انتقال صورت بگیرد از دویست تا هفتصد هشتصد تومن اخه یک کم خنده داره ده میلیون تا …. میلیون بنگاهی کجا …..

  13. آقای محترمی که برای من کامنت گذاشتی …. بله من مخالف طرح تسهیل هستم‌…. دلایل مخالفتم با طرح تسهیل به تفصیل در پاسخ به کامنت ها نوشتم…. من هیچ حرف عیر منطقی نمی زنم ….. هر کسی آزاد است هر شعلی انتخاب کند الان شما می توانید بروید معلم شوید و یا کارمند بشوید؟؟؟؟ طبق اصل قانون اساسی آزاد هستید ولی نمی توانید معلم یا کارمند باشید… وکالت و سردفتری هم همین طور است … ضمن این در علم حقوق حق مکتسبه وجود دارد من دفترم را با وجود سند خودرو و بدون طرح تسهیل تحویل گرفتم… چرا موقع تصویب قانون تسهیل از حق مکتسبه سردفتران و وکلای قدیمی صحبتی نشد؟؟؟؟…

  14. جناب خندان حالا که میلیاردها تومان از این راه بدست اوردین ،نوبت ما شد ،جیزه،،نکن برادر چرا میخوای با دروغ و دغل مانع ورود تحصیل کردهای این مملکت بشین ،خدا شاهده در شهر ما برای یه وکالت نامه عادی باید بیش از ده دفتر سر بزنی و خواهش تمنا تا شاید یه نوبت همون روز گیرت بیاد ،حالا جناب خندان این امار از کجا اورده نمیدونم ،تمام کسانی که منافعشان به خطر افتاده این روزها ،اوای وامصیبتا سر میدهند نه برای دلسوزی من و امثال من نه برای اینده و کیفیت مسائل حقوقی این مملکت ،این دایه مهربانتر از مادر ،فقط نگران درامدهای بتد اورده و میلیاردی خود و کم شدن ان به واسطه ازدیاد ،وکیل ،و سر دفتر است

  15. همه این هه را گفت تا قانون تسهیل را دور بزنند و از برگزاری آزمون سردفتری جلوگیری کنند.
    شما طبق قانون تسهیل موظفید هرساله یکبار آزمون سردفتری را برگزار کنید همانطور که هرساله آزمون وکالت و آزمون قضاوت و … برگزار میشود. ما ۸۵۰۰ سردفتر داشتیم و طی آزمون اخیر هم ۸۷۰۰ سردفتر به آن اضافه شد و جمعا ۱۷۲۰۰ سردفتر رازیم ولی کشور ۹۰ میلیونی ایران حداقل به ۴۵ الی ۵۰ هزار سردفتر نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا