اخبار اسکودا

رئیس اسکودا: تغییر انگاره عمومی از منصب وکالت گامی مهم در راستای ارتقای امنیت وکلا است

سخنرانی جعفر کوشا در همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر

وکلاپرس- همایش «بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر؛ دفاع از وکیل و نهاد وکالت، چالش‌ها و ظرفیت‌ها» صبح امروز پنجشنبه ۲۲ تیر ماه جاری به همت کانون وکلای دادگستری منطقه فارس و با همکاری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا طی سخنانی در این همایش با اشاره به لزوم حمایت از وکلا برای ایفای صحیح مسئولیت خود گفت: واقعیت این است که وکلا از ستون‌های اصلی در تحقق حاکمیت قانون و دفاع از حقوق و آزادی‌‌های بنیادین ملت هستند. وکلای بسیاری در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای یا اجتماعی خود با چالش سلب امنیت و آزادی مواجه می‌شوند، لذا برای اینکه آنها بتوانند این مسئولیت سترگ را به درستی ایفا کنند، باید از تأمینات حمایتی کافی برخوردار باشند.

وکیل اسباب تضمین حکومت قانون و دفاع از آزادی‌ها قلمداد می‌شود

وی ادامه داد: امنیت فردی و حرفه‌ای وکیل به عنوان یک مولفه بنیادین در دفاع از حقوق مردم با حقوق اساسی عجین است. نمی‌شود از دفاع نسبت به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین سخن گفت اما وسیله این دفاع را صیانت و حمایت نکرد. وکیل اسباب تضمین حکومت قانون و دفاع از آزادی‌ها قلمداد می‌شود. وکلا چه در مواجهه با خطرات بالقوه و چه در خصوص خطرات بالفعل، نیازمند حمایت صنفی و قانونی هستند.

بیشتر بخوانید:

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تغییر انگاره عمومی از منصب وکالت را گامی مهم در راستای ارتقای امنیت حرفه‌ای و اجتماعی وکلا در کشور توصیف کرد و گفت: اگر مردم حس همسویی یا همذات‌پنداری با وکیل در معرض خطر داشته باشند، اساسا اعمال خشونت علیه وکلا برای کسانی که این کار را مرتکب می‌شوند، دشوارتر می‌شود. همه باید تلاش کنیم، مردم حس کنند وکیل در دفاع از قانون، نظم عمومی و خیر عمومی و حقوق بشر و شهروندی به صورت مستقل وارد میدان دادخواهی می‌شود.

وکیل مستظهر به سلاح و متکی به خزانه دولت نیست

دکتر کوشا با بیان اینکه وکیل مستظهر به سلاح و متکی به خزانه دولت نیست، تصریح کرد: ما وکلا باید صورت‌بندی مسئولیت اجتماعی را در وجود خود و نهاد وکالت نهادینه کنیم. این مهم است که جایگاه وکیل در قانون اساسی ذیل حقوق ملت است؛ چراکه فصل سوم قانون اساسی وکیل را رکنی از حقوق اساسی مردم معرفی کرده و اصل ۳۵ هم شأن پاسداری و دفاع از حقوق ملت را زیبنده صاحب پروانه وکالت دانسته است.

منبع: روابط عمومی اسکودا

یک دیدگاه

  1. آقای دکتر اکثر وکلا در همین سخنرانی های اخیرشان در دفاع از مثلا استقلال وکالت نیز، سخنی از حقوق بشر و آزادیهای اساسی نگفته اند زیرا کمترین اعتقادی به آن ندارند در حدی که حتی صحبتش را هم نمی کنند، اعمال خشونت علیه وکلا اگر توسط خود کانونهای وکلا و مدعیان صورت گرفته باشد چه؟ من خودم یک شاکی، اگر فرصتی برای شنیدن داشتید، مطالبی خواهم گفت که باور کردنش برایتان سخت است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا