اخبار

آزادی فعالان محیط زیست زندانی ؛ توضیح وکیل حجت کرمانی درباره آخرین وضعیت پرونده

وکلاپرس _ بر اساس اعلام وکیل حجت کرمانی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، طاهر قدیریان و هومن جوکار (فعالان محیط زیست زندانی) مورد عفو رهبری قرار گرفته‌اند و به‌زودی آزاد می‌شوند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از هم میهن، روز گذشته خبر عفو چهار فعال محیط زیستی بعد از تحمل چند سال حبس به اتهام همکاری با آمریکا و جاسوسی منتشر شد؛ اتهاماتی که نه‌تنها متهمان بلکه مسئولان دولتی وقت نیز آن را نپذیرفتند. با این حال دستگاه قضای وقت، احکام را صادر و اجرا کرد.

۴ متهم باقی‌مانده از فعالان محیط زیست به مناسبت عید فطر آزاد می‌شوند

حجت کرمانی (وکیل زندانی‌های محیط زیستی) ضمن تایید این خبر به رسانه‌ها اعلام کرد: «با نظر معاون حقوق بشر قوه قضائیه، ۴ متهم باقی‌مانده از فعالان محیط زیست مشمول به مناسبت عید سعید فطر عفو و آزاد می‌شوند.

از مجموع هشت فعال محیط زیستی که در زمستان سال ۱۳۹۶ به اتهام جاسوسی و همکاری با آمریکا بازداشت شده‌ بودند، وضعیت چهار نفر دیگر آن ها تعیین‌تکلیف شد و با عفو رهبری به خانه‌هایشان خواهند رفت.

سال گذشته «مراد طاهباز» یکی از فعالان محیط زیستی این پرونده که دارای تابعیت آمریکایی بود، طی توافقی بین‌المللی و سیاسی به آمریکا رفت و سام رجبی، عبدالرضا کوهپایه و امیرحسین خالقی با پایان دوران محکومیت شش ساله‌شان از زندان آزاد شده بودند.

بیشتر بخوانید:

وکیل پرونده فعالان محیط زیستی زندانی در این‌باره به خبرآنلاین گفته است: «این خبر را به موکلین من در زندان اطلاع داده‌اند، من هم از طریق موکلین خودم شنیدم اما هنوز چیزی به اجرای احکام اعلام نشده است، هر زمان عفو به اجرای احکام اعلام شود بلافاصله آن‌ها آزاد می‌شوند. بنابراین حداقل امروز این آزادی اتفاق نمی‌افتد و احتمالاً به روزهای آینده موکول می‌شود.»

امیدواریم عفو کامل شامل حال فعالان محیط زیستی شده باشد

او درباره این‌که این آزادی مشروط است یا نه بیان کرد: «عفو می‌تواند به‌صورت کامل یا به‌صورت تخفیف در مجازات باشد، که ما امیدواریم این عفو شامل همه باقیمانده حبس این چهار نفر شود.»

کرمانی درباره این‌که چند سال از حبس خانم‌ها بیانی و کاشانی و البته آقایان جوکار و قدیریان باقی مانده است؟ گفت: «آقای جوکار و قدیریان ۸ سال حکم داشتند که ۶ سال آن را گذراندند، خانم بیانی ۴ سال از حبس‌شان باقی مانده است و خانم کاشانی هم کمتر از یک ماه از حبس‌شان باقی مانده بود.»

بیشتر بخوانید:

نگاهی به پرونده فعالان محیط زیستی

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ بود که برای نخستین بار دادستان تهران از بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیستی به اتهام همکاری و جاسوسی برای آمریکا خبر داد؛ اتهامی که هرگز توسط مسئولان وقت محیط زیستی کشور تایید نشد.

عیسی کلانتری (رئیس اسبق سازمان محیط زیست که بازداشت‌ها در زمان مدیریت او اتفاق افتاده)، بار دیگر سال گذشته اظهارات گذشته‌اش را نسبت به این پرونده تکرار و اعلام کرد: «در میان محیط زیستی‌های بازداشتی ظاهراً مشکل مراد طاهباز در جریان تبادل زندانیان با آمریکا حل شده است. از ابتدا مشخص بود که تقصیری ندارند.

وزیر اطلاعات دوران آقای روحانی با صراحت اعلام کرد و گزارش داد که این افراد جاسوس نیستند؛ اما برخی افراد و گروه‌ها به اتهام جاسوسی این افراد را بازداشت کرده‌اند. این افراد نزدیک به شش سال است که دستگیر شده و در زندان هستند. حتی اگر حکم هفت سال زندان این افراد را هم لحاظ می‌کردیم با گذشته یک‌سوم یا دوسوم مدت محکومیت‌شان می‌بایست آزاد می‌شدند؛ اما من سر در نمی‌آورم چرا این افراد هنوز زندانی‌اند.»

هومن جوکار، فعال محیط زیست است که سال‌ها در حوزه محیط زیست و به‌عنوان خزانه‌دار و مدیر پروژه یوز آسیایی در حیات وحش میراث پارسیان فعالیت داشت.

سپیده کاشانی دوست همسر هومن جوکار کنشگر محیط زیست و از کارشناسان مؤسسه حیات وحش پارسیان بود.

نیلوفر بیانی و طاهر قدیریان هر دو فعال محیط زیست و از کارشناسان مؤسسه حیات وحش پارسیان بودند.

آزادی چهار تن از فعالان محیط زیستی در بند به دلیل موافقت مقام معظم رهبری برای عفو تعدادی از محکومان به مناسبت عید فطر انجام می‌شود.

آن‌طورکه قوه قضائیه اعلام کرد در این مرحله ۱۵۶ نفر از محکومان مشمول عفو از محکومان زن، پنج نفر اتباع بیگانه، ۱۱ نفر محکومان امنیتی و پنج نفر زیر ۱۸ سال هستند.

منبع: هم میهن

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا