آگاهی و آموزش حقوقی

دستور خط فارسی ویرایش ۱۴۰۱ فرهنگستان زبان فارسی

وکلاپرس- فرهنگستان زبان و ادب فارسى بعد از هفت سال اقدام  به انتشار ویرایش جدید دستور خط فارسی ویرایش ۱۴۰۱ نموده است.

به گزارش وکلاپرس به موجب اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خط فارسی خط رسمی کشور ماست و کلیه اسناد رسمی و مکاتبات و کتاب های درسی باید با این خط نوشته شود.

طبعا چنین خطی باید قواعد و ضوابط معلوم و مدونی داشته باشد تا همگان با رعایت آن هویت خط را حفظ کنند.

 تدوین مجموعه قواعد و ضوابط خط فارسی مخصوصاً در سالهای اخیر که استفاده از رایانه در عرصه خط و زبان روزافزون شده و حروف نگاری و صفحه آرایی و ویرایش و نمونه خوانی و تهیه نمایه و کارهای بسیار دیگری در حوزه نگارش و چاپ بر عهده رایانه قرار گرفته و در نتیجه دایرۀ شاغلان به امر چاپ و تکثیر از حلقه متخصصان سنتی این فن بسی فراتر رفته و گسترده تر شده، ضرورت و اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ چنان که نگرانی از خطر بروز تشتت و اعمال سلیقه های مختلف و متضاد نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسى، به‌حکم وظیفه‌اى که برحسب اساسنامهٔ خود در پاسدارى از زبان و خطّ فارسى بر عهده دارد، از همان نخستین سال‌هاى تأسیس، در صدد گردآورى مجموع قواعد و ضوابط خط فارسى و بازنگرى و تنظیم و تدوین و تصویب آن‌ها برآمد و در این کار راه میانه را برگزید و کوشید تا در تدوین «دستور خط فارسى» اعتدال را رعایت کند.

اگر چه این نسخه در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۲ در سایت فرهنگستان بارگزاری شده است، اما در شناسنامه کتاب، سال چاپ آن ۱۴۰۱ عنوان شده است.

دستور خط فارسی ویرایش ۱۴۰۱ فرهنگستان زبان فارسی را می توانید به صورت رایگان از نشانی https://apll.ir/ تهیه کنید.

دستور خط فارسی ویرایش ۱۴۰۱ فرهنگستان زبان فارسی را از اینجــــا دانلود کنید

فرهنگ املایی خط فارسی هنرستان فرهنگ و هنر (نسخه نهایی ۱۳۹۴) را از اینجـــا دانلود کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا