اخبار

بیانیه ایران درباره طرح دعوی دولتهای کانادا اوکراین، سوئد و بریتانیا در دیوان بین المللی دادگستری در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی

وکلاپرس- دولت ایران در واکنش به طرح دعوی دولتهای کانادا اوکراین، سوئد و بریتانیا نزد دیوان بین المللی دادگستری در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش وکلاپرس مهلت شش‌ ماهه‌ ایران برای حل اختلاف با چهار کشور کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد در ارتباط با سرنگون کردن پرواز پی‌اس‌۷۵۲ اوکراین روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن به پایان رسیده بود.

پس از پایان این مهلت کانادا، انگلیس، سوئد و اوکراین روز پنج‌شنبه  ۱۰ تیر ماه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که از ایران بابت “حادثه برای هواپیمای اوکراینی” به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت خواهند کرد که این شکایت ۵ روز پیش مورخ ۱۴ تیر ماه در دیوان بین المللی دادگستری به ثبت رسید.

ایران در این بیانیه با اشاره به اقدامات خود در زمینه این اتفاق آمادگی خود را برای مذاکره مجدد با این چهار کشور اعلام کرده است.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با طرح دعوی دولتهای کانادا اوکراین، سوئد و بریتانیا نزد دیوان بین المللی دادگستری در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی

دولت جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی شکوائیه و ادعاهای مطرح شده از سوی دولتهای ،کانادا اوکراین، سوئد و بریتانیا در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی است. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی خود نزد دیوان بین المللی دادگستری تدابیر و اقدامات لازم را به نحو مقتضی اتخاذ خواهد نمود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران لازم میداند به منظور تنویر افکار عمومی داخلی و بین المللی مطالب زیر را اعلام نماید

متعاقب وقوع سانحه هواپیمای اوکراینی جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام علت اصلی وقوع سانحه وفق قوانین و مقررات داخلی تعهدات بین المللی اقدامات لازم را در روشن شدن ابعاد مختلف سانحه با حسن نیت شفافیت و جدیت کامل انجام داده است.

شایان ذکر است به دنبال سانحه مذکور، جمهوری اسلامی ایران تسهیلات و مساعدتهای لازم را از جمله صدور فوری روادید برای بیش از پنجاه متخصص و کارشناس از کشورهای اوکراین و کانادا به منظور حضور در محل سانحه و انجام امور مربوطه فراهم نمود.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق هوانوردی بین المللی ضمن تشکیل گروه فنی مستقل مسئول بررسی سانحه گزارش فنی مربوطه را در زمان تعیین شده با مشارکت کارشناسانی از کشورهای فرانسه ،آمریکا ،اوکراین کانادا و بریتانیا تهیه و برای کلیه کشورهای ذیربط و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارسال نمود که این گزارش مورد استقبال اکثریت کارشناسان مذکور قرار گرفت.

در ارتباط با حمایت از خانوادههای محترم جان باختگان و دلجویی از این عزیزان جمهوری اسلامی ایران در چارچوب استانداردهای بین المللی و فراتر از تعهدات بین المللی خود مبلغ یکصد و پنجاه هزار دلار را تعیین و وزارت راه و شهرسازی را مسئول پرداخت نمود. تاکنون به تعداد قابل توجهی از خانواده،ها مبلغ مذکور پرداخت شده است.

دادستان نظامی تهران حسب صلاحیت قانونی خود تحقیقات و بررسیهای اولیه و همه جانبه خود را با جدیت استقلال و بی طرفی و همچنین مبتنی بر قوانین و مقررات کشور انجام داد و متعاقب تنظیم کیفرخواست دادگاه نظامی صلاحیت دار، رسیدگی قضایی عادلانه شفاف را در خصوص کلیه متهمین با حضور خانوادههای جان باختگان وکلا و کارشناسان پرونده به عمل آورد.

شایان توجه است دادگاه نظامی تهران بر اساس تحقیقات کیفری انجام شده در دادسرا اقدام به برگزاری بیست جلسه دادرسی با حضور خانواده های جان باختگان نمود و پس از رسیدگی و استماع اظهارات و استدلالهای شاکیان و وکلای آنها و دفاعیات متهمین در اسفند ۱۴۰۱ مبادرت به صدور رأی و محکومیت متهمین نموده است. لازم به ذکر است برخی از اصحاب دعوا نسبت به رای صادره، درخواست تجدید نظر خواهی کرده اند.

لازم به ذکر است که در زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه صلاحیت دار در راستای اصول حسن نیت و شفافیت جمهوری اسلامی ایران از طریق مجاری دیپلماتیک ضمن اعلام تاریخ برگزاری جلسات دادگاه به سفارتهای اوکراین ،کانادا، بریتانیا و سوئد در تهران از آنها برای شرکت در جلسات دادگاه دعوت بعمل آورد.

جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با کشورهای مرتبط اعلام نموده و سه دور مذاکره با دولت اوکراین در شهرهای کی‌یف و تهران برگزار نموده است. علاوه بر اعلام آمادگی مکرر برای انجام مذاکرات دوجانبه با کشورهای اوکراین، کانادا، بریتانیا و سوئد جمهوری اسلامی ایران در آخرین اقدام دیپلماتیک خود برای انجام مذاکره با دولتهای مزبور به منظور نشان دادن حسن نیت و جلوگیری از سوء استفاده از این سانحه دردناک آمادگی خود را برای انجام مذاکرات جمعی با چهار دولت در مکان و زمان مشخص اعلام و همچنان منتظر پاسخ آنها برای برگزاری مذاکرات می باشد.

با وجود این دولتهای پیش گفته با نادیده گرفتن پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران با رجوع به دیوان بین المللی دادگستری نشان دادند که اولاً به خواسته خود دائر بر انجام مذاکره با جمهوری اسلامی ایران پایبند نیستند و درخواست انجام مذاکره از سوی آنها عملاً مستمسکی برای پیشبرد اهداف و اغراض سیاسی آنها بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا