اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نماینده مجلس: یا باید آزمون وکالت به صورت متعدد برگزار شود یا این آزمون به طور کلی مرجع نباشد

وکلاپرس- مهرداد گودرزوند عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی عجیب با مقایسه کردن صنف وکالت با پزشکی مدعی شد برگزاری آزمون وکالت در چنین شرایطی بی معناست.

به گزارش وکلاپرس این روزها اظهارنظر درباره کانون وکلای دادگستری یا آزمون وکالت ابزاری برای بیشتر دیده شدن نمایندگان مجلس شده است

در همین راستا مهرداد گودرزوند چگینی که طبق اعلام مجلس دارای سوابق تحصیلی در زمینه  مدیریت دولتی است، اخیراً افزایش تعداد وکیل را سبب کاهش قیمت و افزایش رقابت دانسته و معتقد است بازار وکلای کم توان را حذف خواهد کرد.

یا آزمون وکالت به صورت متعدد برگزار شود یا این آزمون مرجع نباشد

به نقل از خبرگزاری موج، نماینده ی رودبار در مجلس شورای اسلامی گفتهه است: در روند کاری کانون وکلا و مرکز مشاوران باید تجدید نظر صورت گیرد، محدودیت موجود و ادامه این روند منطقی به نظر نمی رسد، یا باید آزمون وکالت به صورت متعدد برگزار شود تا افراد بتوانند به راحتی در آن قبول شوند یا این آزمون به طور کلی مرجع نباشد.

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش آزمون وکالت بیان کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت با همکاری یکدیگر در تلاش هستند تا ظرفیت پذیرش آزمون وکالت افزایش یابد، در واقع مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون به افزایش این ظرفیت رای داد، دولت نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد تا مردم به راحتی بتواند از خدمات وکالت بهره ببرند.

افزایش تعداد وکیل سبب کاهش قیمت و افزایش رقابت می شود

مهرداد گودرزوند در ادامه افزود: افزایش تعداد وکیل در جامعه سبب کاهش قیمت و افزایش رقابت بین وکلا جهت بالا بردن کیفیت خدمات وکالت می شود، در این شرایط مردم قدرت تصمیم گیری بیشتری در انتخاب وکیل خود دارند و می توانند به راحتی مشکلات خود را در حوزه هایی که اطلاعاتشان کم است، به دست وکلا بسپارند.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه عنوان کرد: باید افرادی که در حوزه ی وکالت تحصیل و مدرک لیسانس خود را دریافت کرده اند، با رعایت یک سری چارچوب های اخلاقی و اصولی بتوانند فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنند، برگزاری آزمون وکالت در چنین شرایطی بی معناست. کانون وکلا و مرکز مشاوران باید نسبت جمعیت را در نظر گیرند و افراد حق انتخاب داشته باشند.

اگر مراجعه کنندگان از خدمات وکیلی ناراضی باشند ناخودآگاه آن فرد از بازار و چرخه ی وکالت حذف می شود

این نماینده در ادامه اظهار داشت: گاهی نگرانی هایی در خصوص کاهش کیفیت خدمات در صورت افرایش تعداد وکیل وجود دارد، باید در نظر گرفت بازار افراد کم توان را قطعا حذف خواهد کرد یعنی اگر مراجعه کنندگان از خدمات وکیلی ناراضی باشند قطعا دیگر به آن مراجعه نمی کنند و ناخودآگاه آن فرد از بازار و چرخه ی وکالت حذف می شود.

آیا پزشکان بعد از گذراندن دوره ی تحصیل خود، برای باز کردن مطب آزمون می دهند؟

گودرزوند در ادامه اشاره کرد: محدود کردن شروع فعالیت وکلا به برگزاری و قبولی در آزمون در شرایطی که کشور در کمبود وکیل به سر می برد کار اشتباهی است، مثلا آیا پزشکان بعد از گذراندن دوره ی تحصیل خود، برای باز کردن مطب آزمون می دهند؟ درواقع امتیاز و شرایط از قبل تعریف شده است و افراد طبق این شرایط پیش می روند نه قبولی آزمون!

این نماینده در پایان متذکر شد: در روند کاری کانون وکلا و مرکز مشاوران باید تجدید نظر صورت گیرد، محدودیت موجود و ادامه این روند منطقی به نظر نمی رسد، یا باید آزمون وکالت به صورت متعدد برگزار شود تا افراد بتوانند به راحتی در آن قبول شوند یا این آزمون به طور کلی مرجع نباشد.

منبع: موج نیوز

‫۱۷ دیدگاه ها

    1. خیلی صحبت دارم راجع این موضوعات اما فعلا در این حد بگویم، اگر کانونهای وکلا مخالف طرح تسهیلند بایستی مخالف سهولت وکیل شدن یک قاضی هم باشند، به چه دلیل یک قاضی که درآمد قضاوتش را دارد بعد از بازنشستگی می آید وکیل می شود؟در حالیکه یک جوان محتاج شغل نمی تواند به آن سهولت وکیل شود؟ نمایندگان محترم به این قضیه هم دقت کنید، و همچنین کانونهای وکلا، انصافا صحیح نیست یک قاضی به سهولت بیاید پروانه بگیرد و بازار هم قاضی را حذف نخواهد کرد چون مردم می گویند قبلا قاضی بوده و بیشتر به او مراجعه می کنند تا به یک وکیل جوان

  1. ب نظر من هم انتخابات نمایندگان رو یا ب صورت متعددبرگزار کنند یا کلا جمع کنید همگی با هم بریم مجلس هر چی نماینده بیشتر باشه بهتره
    مثلا دو سه تا مجلس بسازید هر کدوم پیگیر ی عده از مشکلات بشن اینجوری نماینده های ب درد نخور از دور حذف میشن

  2. برگزارنشدن امتحانات چه سردفتری و وکالت باعث شده بعضی که سن آنها برای امتحانات تعیین کنند است دچار خسران فراوان شوند ده سال سردفتری کسی که چهل سالش بوده دیگه سر دفتر خواهد شد و یا وکالت چهل سال برای تهران او نیز دیگر نمی‌تواند وکالت قبول بشود برراحتی از عمر افراد میگذرند متاسف هستم به حاکمیتی که قدرت ندارد

  3. با سلام
    حرف حساب جواب ندارد .
    چون تنها راه شکستن انحصار در وکالت همین است.
    آخه کانونهای وکلا طرح تسهیل مجلس را نیز دور زدند و با بالا بردن تراز قبولی در آزمون ، عملا انحصار خودشان را به رخ کشیدند و اجازه قبولی به بیشتر از تعدادی که مد نظر کانونهای وکلا بود را ندادند و نمیدهند

    1. مثال هم می آورم در دادگاه ویژه روحانیت بودم در سال گذشته، کارمند آنجا با تمسخر وکالت به من می گفت «همه
      قضات روحانی ما در همینجا یکی یک پروانه وکالت همین الان داخل کشویشان است» و خیلی توهین آمیز صحبت می کرد، که گفتم امکان ندارد، کانون وکلا که به قاضی در حال خدمت پروانه نمی دهد، و او قسم می خورد که چرا پروانه هایشان داخل کشو است، گفتم «شاید پروانه ماده ۱۸۷ است»، در حدی توهین می کرد که حتی می خواستم به کانون وکلا بگویم بعد گفتم ولش کن، حالا ببینید من که می دانم کانون وکلا به قضات در حال کار دیگر پروانه نمی دهد، ولی بعد از عدم اشتغال به قضاوت هم چرا پروانه وکالت به آنها می دهد تا اینگونه شان وکیل شدن پایین بیاید

  4. با سلام.
    عدم درک صحیح از انواع تخصص های لازم جهت احراز ورود به حرفه ی خطیر وکالت ، و از طرف دیگر، تامین بازار کار به عنوان لازمه ی شروع و البته امکان ادامه ی کار ، محصولی جُز این صحبت های ناصواب نداره.
    فقط به عنوان نمونه..
    مقایسه ی نحوه ی ورود به حرفه ی پزشکی و حرفه ی وکالت، از اساس اشتباه هست ، زیرا که از ابتدا ورود به دانشگاه چهت تحصیل علوم پزشکی با ورود به دانشگاه جهت تحصیل علوم حقوقی کاملا متفاوت هست که اولین مورد آن، سهولت ورود به دانشگاه های متعدد تدریس کننده ی حقوق و از طرف دیگر، دشواری ورود به دانشکده های اندک رشته های پزشکی ست .
    نتیجه این می‌شود که فارغ التحصیلان رشته ی حقوق، ده ها برابر بیشتر از رشته ی پزشکی ست ، لذا عقل سلیم حکم می‌کند فیلتر مناسبی هم از جهت انتخاب نخبگان و هم تنظیم بازار کار، در مسیر قرار گیرد که به نظر فقط می تواند یک آزمون علمی معتبر باشد.

    صحبت بسیار است..

      1. قطعا همینطوره
        زیرا که بی کاری در بین وکلای جوان بسیاااار شده و متاسفانه رو آوردن به روش های نادرست ، پرداخت رشوه و..

        و اینکه من احساس می کنم خداوند از بابِ تسبیب ، معادل گناهِ این افراد رو در پرونده ی باعث و بانی این وضع، و البته حامیانِ این تفکر مانند این آقای به اصطلاح نماینده، ثبت خواهد کرد !

  5. با سلام از تمامی مسئولین کشور درخواست می کنیم اجازه ندهید کارکنان دولت وبازنشستگان دولت در آزمون وکالت، کارشناس رسمی دادگستری ،کانون وکلا و نظام مهندسی شرکت کنند چون موجب تعارض منافع ،رانت ،فساد است وجای جوانان بیکار را می گیرند ‌ .

  6. عزیزان دل که خیلی مشتاق وکیل شدن هستید باور کنید ان طور که آقایان دارند مقایسه ی وکیل و پزشک میکنند و وکالت رو از جمله دو سه شغل تراز اول در درامد میدانند؛خدا رو شاهد میگیرم واقعیت این نیست. من وکیل چندین ساله در تامین‌مخارج زندگی مونده ام و امسال مجبور شدم دفترم رو‌جمع کنم اابته دفتر که نه یه اتاق از یه دفتر اشتراکی رو . مجبورم با ماشینم عصر ها و شب ها اسنپ کار کنم تا بتونم‌زندگیم‌بچرخه. این اقایون هم برای امار سازی در تولید شغل کاذب دارن این قوانین‌رو مصوب میکنند تا لیسانس های حقوق بیکار رو به وکیل بیکار تبدیل کنند و بی لیاقتیشون رو با آمار سازی کمی جبران کنند. درون این شغل ما رو کشته بیرونش مردم و نمایندگان مجلس رو .
    ان شاالله آمدید می بینید.

    1. من باور می کنم جناب .
      تعدادی از دانشجویان سابق بنده نیز مبتلی به هستند.
      متاسفانه مسئولین به هزار دلیلِ ناپسند ، منجمله صدور آمارِ کاذب اشتغال، تیشه به ریشه ی فرهنگ، اصالت، پاکی و عزّت نفس این ملّت زدند که آثار مخرّبش تا چند سال دیگر نمایان میشه.. اما غافل هستند که ” ان الله شدید العقاب”

  7. با سلام، متاسفم برای نمایندگانی که در خصوص آزمون وکالت ،حرفهای نسنجیده و غیرمنتقی را بیان نموده اند . این افراد به فکر دغدغه مردم نیستند بلکه به فرحل مشکلات و آرزوهای شخصی خود و بستگانش هستند. بغضی از نمایندگان عنوان نموده اند، مگربرای افتتاح مطب برای پزشک مجوز لازم است تا برای وکالت پروانه لازم باشد؟ در پاسخ بایستی به عرض برسانم مگرپزشک برای قبول در پزشکی آزمون نمی دهد؟ یا سهمیه پزشکان براساس رتبه برای شهرها مشخص نمی شود؟ با این پرش ها پاسخ نماینده محترم داده شد و از سوی دیگر چرا سقف پذیرش در قوه قضاییه بر داشته نمی شود درصوریتکه این همه شعبه بلاتصدی داریم. شاید به خاطر حقوق ناجیزی که به قضات می خواهند پرداخت نماید این سقف پذیرش برداشته نمی شود . همچنین چرا سقف پدیرش دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی و غیره برداشته نمی شود. واما پاسخ به اظهارات نماینده دیگر مجلس که فرموده اند، اگر وکلا زیاد شود رقابت زیاد و مبلغ حق الوکاله کم تر و بازار افراد وکیل کم توان پایین تر خواهد آمد. در پاسخ بایستی به عرض برسانم اولا تعرفه حق الوکاله توسط قوه قضاییه اعلام می گردد درصورتیکه هیچ کاری در مملکت با تعرفه انجام نمی شود واگروکیل برخلاف تعرفه حق الوکله دریافت نماید تخلف بوده وبرای. سیدگی مرجع رسیدگی تعیین شده است و نسبت به قسمت دوم سوال به عرض می رسانم همانطوری که نجات و قلب بیمار در دست دکترمتخصص قلب است اموال مردم هم مثل قلب در دستان وکلاست . در صورت ورود افراد بدون آزمون و با معلومات کمت به حوزه وکالت ، وکیل جدید با توان کمتر، دعوی اشتباه از سوی موکلش مطرح می نماید که نتیجتا” منجر به صدور حمک بطلان دعوی شده ، ودیگرامکان طرح دعوی مجدد ممکن نیست و با اشتباه وکیل مورد نظر نماینده مجلس، اموال مردم به ناحق از بین می رود. بطورکلی برای تمام ادارات آزمون ورودی برگزار می شود و آزمون وکالت که از حساسیت خاصی برخوردار است، از جمله این آزمونهاست.

  8. قوانین رانیزاصلاح کنید چرا کارمنداندبازنشسته که بعلت محدودیت سازمانی کارشناس حقوقی نشدند با کوله باری از تجربه جایی دراین میان نداشته باشند،یا ممنوعیت برای همه بازنشسته ها یافرصت برای همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا