اخبار مجلس شورای اسلامی

ضرورت دارد وکلای حرفه‌ای و مشاوران حقوقی متخصص افزایش یابند

وکلاپرس- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروه حقوقی در مجلس برای رفع کمبود وکلای حقوقی متخصص یا وکلای حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری تهران نیوز، احمدحسین فلاحی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص خلا ایجاد شده و کمبود وکلای حقوقی متخصص یا وکلای حرفه‌ای، بر تغییر سرفصل های دانشگاهی و ایجاد گرایش های جدید تاکید کرد.

جلسات مجلس با صاحبان حرفه و کسب و کار

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی اظهار داشت: ما تقریباً با کمبود وکلای حقوقی متخصص یا وکلای حرفه‌ای مواجه هستیم و مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند این خلأ را از طریق تشکیل کارگروه حقوقی رفع کند و همچنین در کنار این تلاش مجلس، جلساتی را با صاحبان حرفه و کسب و کار برگزار کرده‌ایم که در خلال این جلسات به ضرورت افزایش میزان مشاوران حقوقی متخصص و وکلای حرفه‌ای پی بردیم.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی کسب و کارها به دلیل ضعف اطلاعات حقوقی

وی گفت: واقعاً خلأ وکلای حرفه‌ای و مشاوران حقوقی متخصص که بتوانند صاحبات مشاغل را با حقوق خود و نحوره مواجه با بروکراسی اداری آشنا کنند، احساس می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان به خاطر اینکه با رویه‌های حقوقی آشنا نیستند به مشکل می‌خورند و بعضاً هم مشاهده شده این ضعف اطلاعاتی منجر به این شده است که آن صاحب شغل و حرفه به کل ایده خود را متوقف کند یا اینکه کسب و کار خود را تعطیل کند.

لزوم تغییر در سرفصل‌های دانشگاهی به منظور تربیت مشاوران حقوقی متخصص و وکلای حرفه‌ای

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ضروری دانستن تغییر در سرفصل‌های دانشگاهی به منظور تربیت مشاوران حقوقی متخصص و وکلای حرفه‌ای خاطرنشان کرد: متأسفانه دروس دانشگاهی رشته حقوق منطبق با نیازهای روز نیستند. حتماً باید در سرفصل‌های رشته حقوق بازنگری شود و دروس بین‌رشته‌ای در رشته حقوق گنجانده شود. مثلاً یک دانشجوی حقوق، درس حقوق تجارت را می‌خوانند اما به گستردگی و اهمیت حقوق تجارت و ۱۲ هزار قانونی که وجود دارد نیست.

بیشتر بخوانید

نمایندگی و قاضی بودن دلیلی بر معافیت از آزمون وکالت نیست

فلاحی با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش وکلا گفت: با مصوبه اخیر مجلس میزان وکلا افزایش پیدا کرده و محدودیت تقریباً برداشته شده است؛ ضمن اینکه ضوابطی هم مشخص شده تا ایجاد رانت نکند. به عنوان مثال مصوب شده که نمایندگی و قاضی بودن دلیلی بر معافیت از آزمون وکلا نیست و حتماً باید یک قاضی یا نماینده مجلس هم برای وکیل شدن در آزمون شرکت کند.

با وجود این اظهارنظر نماینده مجلس باید اشاره کرد بند مربوط به الزام به شرکت همگان در آزمون وکالت در کمیسیون جهش و تولید حذف شده است

وی بیان کرد: البته ما انتظار داریم با افزایش ظرفیت پذیرش وکلا، گرایش‌های جدید هم طراحی شود تا فارغ‌التحصیلان در این گرایش‌های تخصصی و مورد نیاز جامعه و اقتصاد کشور در آزمون پذیرش شوند و به عبارت بهتر گرایش‌بندی و آمایش صورت بگیرد.

منبع: تهران نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا