ویژهیادداشت

کانون های وکلا تدبیری جهت ارتقای امنیت زنان وکیل بیاندیشند

مصائب زنان وکیل در جامعه ایرانی

وکلاپرس– نایب رییس اسکودا در واکنش به قتل پریوش ظفری کارآموز وکالت در کرمانشاه ضمن یادداشتی به مصائب وکالت زنان در جامعه ایرانی پرداخت و از کانون های وکلا خواست تدبیری جهت ارتقای امنیت زنان وکیل اتخاذ کنند.

به گزارش وکلاپرس، دکتر علی پزشکی، نایب رییس اسکودا، در یادداشتی اینستاگرامی ضمن ابراز تأسف نسبت به کشته شدن پریوش ظفری در کرمانشاه، به شرح مختصر وکیل زن بودن در جامعه ایرانی پرداخت و از کانون های وکلای دادگستری خواست تا در رفع تبعیض های جنسیتی قدم برداشته و وکالت زنان در جامعه را هموار نماید.

بیشتر بخوانید:یک کارآموز وکالت زن و موکلش در کرمانشاه کشته شدند

متن یادداشت وی به شرح ذیل است:

مصائب زنان وکیل در جامعه ایرانی

متاسفانه با خبر شدیم کارآموز محترم وکالت، سرکار خانم پریوش نظرى که عضو کانون وکلاى دادگسترى قزوین بودند، امروز روبروى دادگسترى کرمانشاه به ضرب گلوله همسر موکل خویش به قتل رسیدند.

من در این نوشته قصد ندارم به آسیب شناسى و راه هاى پیشگیرى از وقوع چنین رفتارهاى خشن علیه وکلاى دادگسترى، بویژه بانوان وکیل که متاسفانه در سالهاى اخیر فزونى یافته، بپردازم.

امیدوارم مسئولین قوه قضائیه، اسکودا و کانونهاى وکلاى دادگسترى به انجام این مهم که بنوبه خود از ارکان تحقق امنیت قضائى است، اهتمام ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: در رثای پریوش ظفری؛ یکی از ما هزاران

نگاه مذموم جنسیتى به حرفه وکالت در رخ دادن این قتل مؤثر بوده است

قتل این بانوى همکار که به نظرم عامل جنسیت، درصد مهمى از تأثیرگذارى در بزه دیدگى ایشان داشته، بهانه اى شد تا مشقت و رنج مضاعفى را که بانوان وکیل این مرز و بوم در انجام رسالت حرفه ایى خویش متحمل می شوند را به همکاران گرامى بویژه آقایان وکیل یادآورى کنم با این امید که این مطالب در زدایش نگاه مذموم جنسیتى به حرفه وکالت موثر واقع شود.

حقیقت آن است که وکالت دادگسترى ذاتاً یک شغل سخت و پرمخاطره در همه کشورهاست. با این وجود، هرچقدر جوامع به اوصاف عصبیت، آشفتگى و بى نظمى متصف بوده و از فقدان یا کمبود امنیت در حوزه هاى مختلف، احترام به حقوق دیگران و حاکمیت قانون رنج مى برند، بر میزان سختى و مخاطره آمیز بودن حرفه وکالت افزوده مى شود. بنابراین، ارزیابى و قضاوت در مورد میزان مشقت و مخاطره آمیز بودن حرفه وکالت دادگسترى در کشورهایى نظیر ایران کار چندان سخت و دشوارى نیست.

بانوان وکیل در کارزار رقابت حرفه اى در شرایطى نابرابر با مردان قرار دارند

حال تصور کنید در چنین جوامعى، روح حاکم بر نظام قضایى که حوزه شمول و فعالیت حرفه وکالت است نیز مردسالار باشد، آنوقت است که صعوبت و دشوارى کار بانوان وکیل در آن جوامع بیشتر هویدا شده و قابل مقایسه با هیچ کجاى جهان و شاید با هیچ حرفه دیگرى نباشد.

آرى باید پذیرفت که در این جوامع، بانوان وکیل در کارزار رقابت حرفه اى در شرایطى کاملاً نابرابر با مردان وکیل قرار دارند و نه تنها امکانات رقابت براى آنان بصورت یکسان با مردان توزیع نمى شود بلکه در این کارزار با انبوهى از تبعیض ها حتى تحت نام و حمایت قانون نیز دست و پنجه نرم مى کنند.

بیشتر بخوانید: وکلا در اوج حرفه کاری خود: مطالعه طولی ۳۰ ساله در ارتباط با رضایت شغلی و رضایت از سطح زندگی

کانون های وکلا باید تدبیری جهت ارتقای امنیت زنان وکیل اتخاذ کنند

در چنین شرایط نابرابر، شوربختانه بعضاً شاهدیم که آقایان وکیل نیز با تکیه بر همین امتیازات یا تبعیضات نارواى جنسیتى، به ایجاد یا تعمیق این نابرابرى کمک مى کنند.

به باور نگارنده، در شرایطى که ساختار نظام قضایى مردمحور بوده و روى چندان خوشى به وکالت زنان نشان نمى دهد و قوانین نیز مستقیم یا غیر مستقیم با این رویکرد همسو بوده و بعضاً از آن پشتیبانى می نماید، یکى از وظایف مهم کانون هاى وکلاى دادگسترى، اتخاذ تدابیر ضرورى براى بى تأثیرى یا حداقل کاهش عوامل داخلى و بیرونی است که منجر به توزیع نابرابر امکانات و فرصت هاى شغلى شده و عملاً بانوان وکیل را در شرایط دشوارترى براى اشتغال در مقایسه با آقایان قرار داده و امنیت شغلى آنان را به اعتبار جنسیت با تهدید مضاعفى مواجه نموده است.

بى تردید، حرکت در مسیر تحقق این مهم، معیار قابل اعتمادى براى محک میزان بالندگى و فرهیختگى نهاد وکالت و مدیرانش که غالباً آقایان هستند، خواهد بود.

منبع: صفحه اینستاگرام دکتر علی پزشکی

یک دیدگاه

  1. واقعا ؟
    چه تدبیری؟
    تدبیر ان است که وکیل مدنی در امور خانواده جایگزین وکیل دادگستری شود
    بهترنی راه حل
    جرم و جنایت هم کم میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا